|
|
|
|---|---|
|
Hej, har upptäckt att det på ett par ställen på min bil finns stenskott i lacken där man kan ana begynnande rost, dvs det är ett millimeterstort "hål" i lacken och en roströd fläck i mitten av hålet. Inte särskilt vackert, och klart oroväckande. Går detta att laga med lackstift (om man "petar rent" i hålet), eller är det bara att bita i det sura äpplet och lämna in bilen för att få framskärmarna omlackade ordentligt? Sökte runt och hittade ett par trådar som berörde användandet av lackstift men jag får uppfattningen att detta mest är till för mindre skador, inte där det redan går att ana begynnande rost... Wilhelm Svenselius | |
|
W2K Hejsan! jag kan dela med mig av min erfarenhet! jag är 69 år och jobbat en gång i tiden som lackerare och aldrig släppt det här med lacken och har hela tiden haft hobbybilar och så här gör jag, om du inte ställer allt för höga krav slipper du bita i sura äpplet. Naturligtvis så är det ju bättre att ta tag i detta problem innan rosten hinner men det förstår ju du också men nu har vi lite rost i stenskottet, då skrapar jag bort så mycket som går med en nål eller spetigt föremål även ut i kanterna det kan finnas lite rost runt under lacken det ser du när du börjar peta, sedan duttar jag i med lite zinkprimer Biltema har för kanske 60-70 kronor på spray skaka burken mycket väl spruta ut lite på ett fat och doppa en liten spetspensel i färgen och lägg i gropen vid stenskottet låt torka mycket väl lägg gärna i en gång till så har du byggt upp en del av gamla lackskiktet när detta torkat ordentligt, nu rostar ingenting där så du kan åka så här om du behöver där efter gör jag likadant med originalfärgen ur en sprayburk och petar i med en pensel några gånger och är du noga och har lite krav kan du bygga på med färgen till en liten kulle och då den är riktigt torr kan försiktigt slipa ner färgkullen till lackens övriga nivå och polera upp fläcken med det här tillvägagångssättet kan du få riktigt bra resultat och ställer du inte dessa krav på finish kan du förenkla och bara peta i gropen men skrapa rent och använd grundfärgen så slipper du få rosten tillbaka där men märket syns mera för att du då inte har byggt upp lackskiktet till den befintliga ytan hoppas detta ger dig något och även om du är nybörjare och inte vill kosta på en omlack så kan du åtminstone få bort rosten sedan beror resten på hur mycket jobb du lägger ner men osynligt får du aldrig MVH Uffe/bildock |
|
|
Tack så mycket för rådet Uffe! Wilhelm Svenselius |
|
| detta ska jag testa tackar så mycket för tipset men frågan är ju hur man får ur sprayen ur burken till pensenln men det kanske ifnns på burk också | |
|
moose46: "skaka burken mycket väl spruta ut lite på ett fat och doppa en liten spetspensel i färgen och lägg i gropen" citat från bildock ovan. bildock: Tack för beskrivningen, såg själv också ett stenskott på en bilarna som behöver åtgärdas ___ //Ulf |
|
|
Tack för tipset Uffe/bildock. Jag har själv några mindre stenskott som jag inte velat gå på med lackstift. Detta verkar vara en långt bättre metod. Mvh Mikael |
|
|
Uffe: En följdfråga. Vilken dimension på slippappret (eller slipmedel) och vilken typ rekommenderar du? Mvh Mikael |
|
|
för att det inte ska bli för djupa sliprepor och det ska gå lätt att polera upp glansen skulle jag använda 600-800 vattenslippapper det kan vara lite jobbigt att få ner kullen med färg till sin rätta ¨nivå men jag vågar inte rekommendera dig att använda grövre om du inte gjort så här någon gång tidigare jag kanske skulle kunna ta något grövre papper först och sedan finare och finare ju närmare rätt lacknivå jag kommer, men var försiktig och slipa inte ut så mycket på den gamla blanka ytan det blir så mycket att polera för dig, men återigen var försiktig det här är ett proffsgöra men även du kan lyckas om du vet hur man gör och du är noggrann, ta´t föriktigt och lycka till! mvh Uffe/bildock |
|
|
ytterligare en liten påminnelse, då du sprejat lite färg på ett fat och tag inte förmycket då färgen stelnar ganska snabbt och lösningsmedlet försvinner så raska på och lägg i där du ska och har du fler stenskott kanske du får spreja ut färg flera gånger men ta inte mer än du behöver varje gång, sedan då du lagt i färg i tillräcklig mängd i stenskottet låt det torka ordentligt-ordetligt! för om du är för snabb med slipning finns lösningsmedel kvar i den färg du ska slipa ner och efter en vecka eller så då färgen torkat ut ordendenligt så har du fått en grop istället och då är arbetet med slipning-polering bortkastat då har du samma resultat som om du bara hade petat färg en gång mvh Uffe/bildock |
|
|
Uffe: Tack för dina ansträngningar. Detta börjar likna en guide för lagning av stenskottsrelaterade skador. Du kanske ska lägga upp en sådan? Det är nog många amatörer som i likhet med mig behöver någon som håller handen när lacken ska fräschas upp. Mvh Mikael |
|
|
Jag hittar inte riktigt Zinkprimer på spray.. Hittade denna Rostskyddsprimer med zink för 29:- Länk Hittade denna på spray Zink/kallgalvanisering Länk Vilken ska jag ha? |
|
|
den första du hade på bild på burk där stod att färg innehållande en del lösningsmedel inte fick användas och om du använder en sprayfärg i bilens kulör att pensla i stenskotten med så innehåller den sådant lösningsmedel du inte skulle använda men just den andra hos biltema är det jag använt och den är alldeles utmärkt för det här jobbet, rör bara om ordentligt då mycket pigment sjunker snabbt till botten av sin tyngd men annars så sprayar du ut lite på ett fat och använder den som grundfärg men den torkar också fort så du kanske får spruta ut några gånger under arbetets gång hoppas nu att det går bra för dig mvh Uffe/bildock |
|
|
Ok, då köpet jag sprayen! Tack för hjälpen! Så jag sprayar lite på en platta, fyller i hålen, väntar tills det torkar och sedan fyller i med min bils färg? Detta ska bli intressant! Ska jag köpa biltemas sprayfärg eller ska jag vända mig till BMW? |
|
|
jag har aldrig använt Biltemas färg till min bil däremot har jag använt den till modellarbete och min erfarenhet visar att färgen är ganska mager alltså inte så tät i kulören så täckkraften blir mindre men den kan nog vara bra ändå det beror på vilken kulör du har om den är mörk så kan jag tänka mig den duger ja det gör säkert annan kulör också men då kanske du får peta i några fler gånger, men som sagt det är kanske inte på det viset det är bara min erfarenhet av Biltemas färg däremot är ju BMW origalspray rätt så dyr så du får avväga om det finns någon substans i mitt uttalande mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag har "BMW-Techno-Violett-Metallic" den räknas väl som mörk? Hittade inte den i Biltemas lista.. Jag har lite värre rostproblem än mindre stenskott. På motorhuven har lacken släppt och så är det rost som syns, inte vacket.. funderar på vad jag kan göra åt det. Här är en bild på eländet: Länk Ska jag slipa med sandpapper och sedan köra på med zinkprimer eller har nån någon bättre idé? |
|
|
jag kan börja att svara, men du kanske kan få bättre svar, "din" färg är mörk men den finns nog inte bland Biltemas färger utan då gäller bara Bmw:s, ang din skada kan du göra som du skriver slipa bort all rost, slipa försiktigt ut kanten så du får slät övergång mellan skada och befintlig lack, nu blir detta ett större område och därför svårt att pensla ut grundfärgen då får du istället spruta på den, därefter putsa bort all överflödig grundfärg som lagt sig ut på den felfria färgen, därefter får du spraya originalfärgen i ett, två kanske tre lager med torkning emellan och för varje gång gå ut lite grann på befintlig färg, men nu är det betydligt svårare att bättra en sådan skada och osynligt blir det inte men du kan få det bättre än det ser ut nu och det blir rostfritt mvh Uffe/bildock |
|
|
Ja, jag får verkligen va snabb att putsa bort zinkprimet så det inte torkar på den felfria lacken. Ska jag köra med flera lager zinkprimer för att få lite höjd på lacken, för den tidigare ägaren verkar bara ha sprayat på techno violett rakt på rosten, ser förjävligt ut, man ser verkligen jacket. Vilken styrka på sandpappret kan vara bra i detta fall och vart går den att köpa? Tack för hjälpen Uffe! |
|
|
för att slipa ut kanten kan du använda något i kornstorlek 200-300 och därefter 400-600 för att få så lite repor som möjligt och detta har även biltema alltså vattenslippapper, hoppas allt går den väg du önskar men nu har jobbet fått en sådan karaktär att klarar du det här med ett hyfsat resultat och du kan ha det istället för att lacka om huven då har du blivit riktigt duktig att bara brevledes ta reda på hur du ska göra,men var är alla andra proffsiga inlägg? mvh Uffe/bildock |
|
|
Nu har jag äntligen fått lite tid till att slipa på rosten som jag har i fronten, gjorde misstaget att börja med 420 men det blev bra ändå. Innan såg det ut såhär som sagt: Länk Nu ser det ut såhär: Länk Länk Länk Bilderna blev inte så bra tyvärr, vet inte om jag ska fortsätta ännu djupare eller om det räcker? Den tidigare ägaren verkar bara ha "målat" på färg över tidigare lacklossningar, försöker jämna ut dem med. Tänkte spraya på zinkprimer imorn efter jobbet så får det stå över natten, ska ut o köra ikväll. Hur bör jag rengöra området innan zinkprimern? Tänkte använda en våt trasa för att få bort allt damm mm, duger det? bildock: Hur menar du att jag ska "putsa" bort grundfärgen? Jag tolkar det som att torka av färgen direkt när den kommer på lacken med en våt trasa? "därefter putsa bort all överflödig grundfärg som lagt sig ut på den felfria färgen, " |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.