|
|
|
|---|---|
jannebmw |
upptäckte att hastighetsmätaren började glappa och sen la den av och funkar inte alls likadant med bensinförbrukningen den visar max eller inget beroende på gas pådrag eller icke är mätarna sammankopplade? är dom elektrist styrda(glapp i nån kabel)? isåfall var sitter dom anslutna? |
|
Låter som att SI batterierna i instrumenthuset som är slut. Min 323 -86 lider av samma symptom. Kolla under Mekartips/Byte SI-batterier på BMW Power sajten om hur du byter dessa. |
|
|
Antagligen glapp på vägen från givaren till instrumentet. Kolla kontakten i bakaxeln. Kolla sladden mellan givare-instrument. Kolla kontakterna till instrumentet. Om Hastighetsmätaren inte får någon puls från givaren så tror den ju att bilen står stilla och därmed så blir bensinförbrukningen oändligt stor per körd sträcka. Sen att den minskar om du varvar upp den och sedan släpper på gasen beror nog på att man får något slags konstigt tryck. Det är väl någon slags vakumgivare som avläser hur mycket "bensin" som sprutar in, och när motorn varvar ner när man släppt på gasen så visar den noll. Men när motorn kommit ner till tongång så går bränsleförbrukningsmätaren upp på max igen va? Jag tror i alla fall inte det är batterierna. De borde inte vara som ett glapp då. Jag hade exakt samma symptom på min, men kontakret och allt var ok. Det jag gjorde var att löda på varenda lödning på kretskortet i instrumenthuset och vips så var problemet borta. |
|
|
Ojojoj vad vi jävlades med detta innan vi kom på vad det var. Det är ett kretskort...utbytes kostar 1100kr på Bmw-återförsäljare. Men troligtvis kan det bara vara batterierna som sitter på det kretskortet. Man bör nog kunna skaffa nya batterier och löda dit dom. Vilket jag kom på senare... |
|
|
jannebmw: Innan du börjar riva halva inredningen i biles så mät upp givare och kablage från bakaxeln. Jag hade exakt samma fel det började med att det glappade det var en kabel som blivit sönderklämd under bilen. "Skillnaden på pojkar o män är priset på leksakerna" |
|
John Carlsson |
frågade samma sak här för några veckor sedan och fick lite blandade svar. I mitt fal var det kontakten till bakaxelklumpen som hade gått av. Hissa upp bilen och kolla det först. Mvh John JohnC |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.