|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en importerad E30 cab som är utrustad med avtagbar dragkrok. Konstigt nog står det inget om det i regbeviset. Jag har kvittot från när bilen köptes ny och där finns den med. Plus att det sitter en instruktion på tyska i bagage-utrymmet om hur man ska sätta dit kroken. Så jag är rätt säker på att kroken fanns där vid regbesiktningen 2003. Borde inte SBP ordna så kroken kom med i pappren? Det är ju de som missat. För det kan väl inte vara så att den som tog bilen till besiktningen sa åt dem att strunta i kroken. Det hade de väl aldrig gått med på? Inte för att det spelar mig så stor roll. Dragkrok på en cab är väl "lite" onödigt men någon gång kanske det krisar och jag behöver använda draget. Då vill jag att kroken ska finnas även i regbeviset. Alltså, hur ska jag göra? "BMW six appeal" | |
|
Kontrollera med bilprovningen. Jag kan tänka mig att det står i det Fahrzeugbrief som de behöll vid regbesiktningen och då borde det kunna föras in i efterhand. Det vore ju synd om du berövades möjligheten att köra gödseltransporter med din cabriolet. :) Mvh Mikael |
|
|
HeHe...ja, dragkrok e väl inte det första man tänker på när man sitter där o prickar i önskelistan till sin cabrio ;-) Lite udda, faktiskt... /Magnus Min E24: Länk |
|
|
Jag köpte för några år sedan en V70 med drag. Den enda tidigare ägaren jobbade på en Volvo-Åf och hade haft bilen som tjänstebil och sedan köpt ut den. Upptäckte av en tillfällighet efter ett par månaders ägande att draget ej var med i reg-papperna. Köde in till Bilprovningen och frågade vad jag skulle göra och han sa att det bara var att regga in draget och det fixade han på 5 minuter. Förklaringen jag fick från tidigare ägare var att bilen levererades ny utan drag men att han fick det monterad av verkstaden hos bilfirman innan den togs i trafik. Förmodligen så glömde dom bort det där med besiktning... ___ //Ulf |
|
| Eller så sket han att i det ;) Tror det kostar ca 300kr att regbesikta ett drag och vissa snålar säkert in på den avgiften om de eftermonterar ett drag. | |
|
Det kostar 380:-! Har nyss gjort detta! Blogg:M3Länk |
|
|
Visst är folk snåla men att medvetet hoppa över regbesiktning är ju korkat. Händer något när man kör med släp så är ju frågan hur försäkringsbolaget ser på saken. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Du går nog i samma fälla som jag tenderar att göra, dvs att överskatta allmänhetens förmåga till rationellt tänkande (tex idag var det några genier som bråkade om en p-plats och yxa resp. bollträ kom till användning i debatten). Jag vill dock påpeka att jag betraktar det som en god egenskap värdig en Mahatma. :) Mvh Mikael |
|
| Min firmabil (nått Franskt skräp) har dragkrok i papperna, men det finns ingen på bilen, blir kul att se vad bilprovningen säger när det blir dax för första besiktning. | |
|
Hehe, det finns visst alla varianter. Jag ska höra med SBP vad de säger. "BMW six appeal" |
|
rsarits |
Vad gäller försäkring, så har i alla fall inte LF några synpunkter, om inte draget i sig har orsakat olyckan, jag kollade upp detta när jag monterade drag på 530:n, och det inte fanns regbes tid inom lämpligt intervall. |
|
bood: Den som inställde bilen till registreringsbesiktning kan helt enkelt ha valt att registrera bilen utan kula, det alternativet finns när det rör sig om en demonterbar koppling. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jaha, undrar vad han tyckte att han tjänade på det i så fall. Draget sitter där ju ändå. En del beslut är lite svåra att förstå:/ "BMW six appeal" |
|
| Då slipper det ju underkännas någon gång :) Dock jävligt idiotiskt om nåt skulle hända för då har säkert försäkringsbolaget invändningar! | |
|
bood: På importerade bilar är det inte helt ovanligt att man gör så, antingen för att man inte kan styrka uppgifterna på kopplingen eller för att kopplingstypen inte är godkänd i Sverige. Det kan även vara så att det varit något fel på kopplingen (glapp, kärvning, osäker låsning) som gjort att man valt att registrera bilen utan den. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, jag trodde faktiskt inte att man kunde välja om man ville registrera draget eller inte. Jag tackar för infon, Jesperado. "BMW six appeal" |
|
|
Vill bara nämna i sammanhanget att vi har en Porsche 928s4 med avtagbart drag som inte heller reggats med drag i Sverige när den togs in. Länk Har även sett en 928s med drag i Halmstad för några år sedan. Han drog trädgårdsavfall med den på ett riktigt ruttet släp! BRUKSBIL! Är nog inte helt ovanligt, för att i framtiden slippa trassel med att behöva ha det på och att hålla anordningen i bra skick vid bes. Man är nog ganska speciell om man kör en e30 cab som bruksbil med drag eller någon annan sportbil eller sommarbil för den delen. Svårt att tänka mig en ny 645 eller en z4 med drag. Har varit uppe tidigare om hur fb ser på olycka med släp utan reggat drag. Har för mig att någon frågat sitt bolag hur de kunde göra. Tror det är högst individuellt från bolag till bolag och även skadereglerare. Att chansa med en sådan sak skulle jag nog inte rekomendera. -Phil |
|
|
Det är ju väldigt dumt att man kan regga in en bil utan dragkrok om det sitter en löstagbarkrok monterad. För även om man själv är medveten om att kroken inte fungerar så är det inget som hindrar tant agda som köper bilen 3 ägare senare att använda draget. Förmodligen har tant agda inte heller brytt sig om att kontrollera krokens tillstånd i regbeviset. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Varför skulle det vara så konstigt att köra en e30 cab med drag som bruksbil?? Jag hade sannolikt gjort det, om det funnits dragkrokar att få tag på till cabbar före facelift... det är en annorlunda koppling till dom. Jag har sannerligen letat! Det är bra mycket billigare att köpa en hardtop för vinterbruk än att ha en vinterbil... Och, klart att bilen håller för att bruksas, det är ju en vanlig e30... |
|
|
jag hade avtagbart dag på min 330 cab och det användes flitigt! perfekt när det var fint väder och man samtidigt behövde åka till exempelvis ikea :) folk glodde ganska bra när man stod på i 130-140km nercabbat med det heltäckta jättesläpet i ytterfilen på motorvägen!! |
|
|
>Rolex Ungefär som jag glodde när jag såg 928s med skräpsläpet. >enor Kanske är lite speciell? Självklart skall man använda sin bil hur man vill. Jag har använt en P 911 som flyttbil i brist på annat. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.