AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.691

Länkarmar fram bytta på E46:an

pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tjena!

Har en kort fråga.
Bytte länkarmarna samt bussningarna fram på min 328 E46 förra helgen. Någon som vet om man bör göra en hjulinställning nu efter bytet?
Bilen känns helt normal och så, och jag har ännu inte sett något onormalt slitage på däcken, fast man kanske skulle göra en koll ändå....?

Annars gick bytet ganska bra. Det svåraste var att få bort de gamla länkarna efter att alla muttrar och bultar var lossade. Fast gick bra efter jag varit till Biltema och införskaffat en brytgaffel.

Har även upptäckt att båda fjädrarna bak är brustna så det blir helgens arbete...:-).

Delarna köpte jag på Mekonomen. 2 länkarmar, 2 bussningar och 2 fjädrar gick på drygt 4800:-.
Kollade med BMW också och de skulle ha 8800:- för hela jobbet, dvs. delar plus arbete. Så tyckte det kunde va värt att försöka sig på det själv.

Kan i alla fall säga att det inte är speciellt svårt. Behöver inte vara stjärnmekaniker för att klara jobbet. Det som underlättar är en garagedomkraft samt en brytgaffel, sen de vanliga verktygen.

Mvh
Petter
Pe
157
Pekki
320dT -14
Är på väg o ska byta mina länkarmar oxo men jag undrar hur man enklast kommer åt o lossa på leden som sitter närmast motorn.
Dom andra ska nog inte va nåe problem med den ser ut o sitta lite trångt.
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tjena!

Nä, den yttre och de två bakre bultarna är inge svårt. Lite värre med den närmast motorn men det funkade bra, tar bara lite mer tid. Jag kom åt min framifrån efter att jag hade tagit bort skyddsplasten under motorn. Enligt en instruktion skulle det gå med ett spärrskaft men det lyckades jag inte få dit utan det blev ringnyckel. Har du en ringnyckel med spärrfunktion funkar nog den perfekt.
Bilen var också uppallad på pallbockar i fronten, annars hade det varit svårare.

Vet ju inte hur det ser ut på din 330 runt inre muttern, kanske trängre, men borde va ungefär som på 328:an.

Ett tips: Spraya på 5-56 eller liknande på alla muttrar du skall ha loss samt gör rent de få gängor som sticker upp ovanför muttern med stålborste.
Jag putsade inte gängorna på den första vilket innebär att man drog in en massa skit i gängorna så de nästan skar ihop. Gick mycket lättare på de andra muttrarna.

Lycka till.

Mvh
Petter
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Hej.
Jag har också bytt länkarm nyligen, och mina erfarenheter av det projektet är följande:
Det tog betydligt längre tid än 1,5 timme enligt Länk.
Jag behövde en blocknyckel av storlek 18 mm till den yttre leden
Biltemas spindelledsavdragareLänk av myket ojämn kvalitet, då jag var tvungen att reklamera den.
För att få in avdragaren ordentligt var jag tvungen att sänka ner bilen för att få länkarmen i ett horisontellt läge, detta kan vara orsaken till att den första avdragaren gick sönder.
För att fortfarande kunna komma åt bakom hjulet, satte jag på mitt nödreservhjul. Det är ju mcket smalare än 225erna.
Då jag fortfarande inte kan rubba den yttre leden,trots bankande och svärande under tre kvällar, vågar jag mig på att värma upp godset med en brännare. Då först lostnade den äntligen.
Då är det dags för den inre leden att trilskas. Här hade jag behövt en slägga eller en hammare, men en tegelsten blev räddaren i nöden. Gummiklubba eller en liten kofot funkar inte.
Skruvarna vid bussningen satt oväntat löst med tanke på de andra.
Sist men inte minst, vid monteringen av den nya länkarmen behöver man två insexnycklar för att kunna hålla emot då man monterar de nya låsmuttrarna.
Jag misströstade många gånger att detta skulle vara möjligt för en nybörjarmekaniker, men kan bara konstatera att det var fult möjligt.

För att jag skulle lyckas var jag alltså tvungen att kompletera verktygslistan med:
En blocknyckel 18 mm
En brännare (jag köpte denna Länk
En tegelsten (Hammare eller slägga är säkert mycket bättre)
två insexnycklar (4 och 6 mm)
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Hej!

Jo, mitt byte tog mycket längre tid än 1,5 timmar också, ca 7 timmar, men då var det inklusive lunch och fika (morsan stod för markservicen).
1,5 timmar är nog iofs baserad på en länk till att börja med, sen var det första gången för mig så då tar det ju lite mer tid, klarar mig nog på halva tiden om det skulle göras igen.

Helt korrekt angående insexnyckeln, blev några svordomar när länkarmssprinten bara snurrade och innan jag fattade att jag skulle hålla emot med en insex.

Provade som sagt inte med avdragare utan brytgaffel, hade nog testat avdragare om de haft någon hemma på biltema.
Men fick banka rätt bra både på gaffel och leder innan det lossnade. Bultarna för bakre bussningen satt däremot inte hårt, dessa låste jag med loctite (medium) vid montage.

Mvh
Petter
Ma
36
Machin
E30 -88 Coupe
E39 -00 Sedan
jag bytte mina länkarmar och bussningar förra veckan och jag lämnade då in den på 4hjulsinställning efteråt..

vet inte om d är ett måste men d kändes som rätt sak att göra..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.