|
|
|
|---|---|
|
Första besiktningen för bilen gjordes förra veckan. Har nu fått svartpåvitt att hjullager på v-sida är dåligt. H-sida har begynnande missljud. Saken är den att bilen bara har gått 7900 mil. Måste dock säga att det verkligen är dåligt. Trodde iaf att hjullagren skulle hålla lite längre än så. Besviken...:( Någon som bytt dessa själv på en E60..... | |
| Verkar inte vara svårare än på e39,man har ju inte hunnit skruva så mycket på så nya bilar än.Dåligt att dom redan gått sönder,köp ett par SKF lager den här gången... här kan du köpa dessa Länk | |
|
Det var inte mycket! Vi passerar 10.000 mil idag med bilen och den går fortfarande på bromsklotsarna från fabrik! Hjullagerna tyder inte på ngt slitage heller. Har du pratat med BMW? 3 år och endast 7900 mil låter ju inte helt OK :-( BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Har inte pratat med BMW. Har tyvärr varit i fejd med den lokal återförsäljaren. Tar kostnaden för byte. Har varken tid eller lust att argumentera med dem om detta. De tar blodiga 7000:- för bådasidorna. Genom att detta är relativt enkelt att byta hela navet så lämnar jag detta till en annan verkstad. Till något helt annat: Jag har relästyrda spjäll som sitter i fronten bakom grillen "njurarna". Har inte sett denna konstruktion på någon annan E60. Dessa öppnas vid varmare temperaturer och stängs när det blir för kallt. Har tyvärr inte sett denna funktion på någon annan E60 så jag undrar vad detta är för special egentiligen?? Min har en utrustningskod för ColdClimate 842 kan detta höra samman med det??? |
|
| Spjäll sitter det väl på alla men några relästyrda sådana känner då inte jag heller till? | |
|
Har alla e60/61 dessa spjäll? Länk Min spjäll är verkar vara temperaturstyrda. Då dessa öppnas ibland när bilen står på tomgång. Är stängda vid låg ute temp och går en att öppna med handen. |
|
|
Vi har det också! Spjällen öppnas vid högre tempraturer för att skicka luft till oljekylaren, så oljan kan kylas vid högre hastigheter. Dessa spjäll är stängda när motorn är kall. Jag har för mig att nyare E60 (05->) modeller inte har dessa. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Aha är det så det ligger till. Tycker att denna funktion är kanon bra. Man kan undra varför de tog bort det för modeller 05-> |
|
| Ok, jag tog för givet att de bara öppnades av luftflödet, då jag noterat att de öppnas när man spolar vatten på dom i samband med biltvätt. Har inte noterat hur de ser ut i driftstemperatur men då är säkert mina också av denna modell med temperaturstyrning. | |
|
De öppnas lätt med handkraft när bilen är avstängd. När jag tvättar bilen, sommartid, och spjällen är helt insmetade i insekter, brukar jag sätta på tändningen, spruta på insektsmedel, och sedan spola med högtryck.. När tändningen är påslagen stannar spjällen i "stängd läge" :-) Prova att starta motorn eller ha tändningen på, och försök att öppna spjällen med handkraft... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Saxat från e60.net: I noticed that earlier and asked BMW about it. Those flaps are directing the air flow more around the engine, to all parts under the hood, and espacially down to the oil sump and help cooling down the engine better. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.