|
|
|
|---|---|
|
Sportstolar eller komfortstolar? Lagom långa körningar(max 15 mil),ibland lite längre styrningar på uppemot 50 mil enkel väg s.a.s. Svankstödet till sportstolarna?>>>>Nödvändigt eller onödigt? Komfortstolar har ju en mängd tillval(o dyrt antar jag nu) vad jag förstår så det kanske blir svårt att välja "rätt" där,men jag är faktiskt väldigt fundersam över dessa stolval "totalt sett" Så>>>Vad tycker ni E60 ägare är det avgjort "prisvärdaste valet"? Som jag sett>>>Sportstol med SVANKSTÖD, eller är det andra val man bör göra för att få ut "max" av sin E60 från "förarplatssynpunkt" och helst inte "hur dyrt som helst"? Alla med "någon form av erfarenhet" får gärna svara :) Mvh Janne. | |
|
Hejsan. Jag valde komfortstolar, främst av följande anledningar. Bekvämare att sitta i samt den enda som faktiskt har ett whiplashskydd i sig. |
|
|
Jag upprepar det jag skrev i annat inlägg idag. Välj komfortstolar om ekonomin tillåter. Annars manuella sportstolar. Vi har helelektriska sportstolar med svankstöd och både jag och min fru tycker att de är för hårda i längden. Svankstödet är för markerat för att vara bra så det blir mest att ha det i miniläge. Dessutom blir denna kombination lika dyr som komfortstolarna! Men, som sagt var, åsikterna är många och många tycker föredrar sportstolar men jag uppmanar att man skall testa ordentligt innan köp, Med komfortstolar får du dessutom pisksnärtsskyddet som BMW inte har förstånd till att ha som standard. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ok....Farsan som då är beställare av denna vagn är "en smula irriterad" över att pisksnärtskyddet inte ingår i annat än komfortstolarna...Eller som han säger >>>Snålt/sniket av BMW att inte ha detta som standard! Han ska kolla vad det blir för extrakostnad att beställa komfortstolarna isf sportstolarna(utan då svankstöd) han nu valt(han hinner som jag skrivit i en annan tråd ändra sig ännu).. Han tyckte iofs att sportstolarna var sköna och tyckte att sidostöden iaf KAN hjälpa vid en sidokollision, en aning iaf. Han har tyvärr ingen tid att kolla mera ingående vilka stolar som passar just honom bäst i längden,därför provar jag att fråga här. Mvh Janne. |
|
| Har inte provat sportstolarna i E60 under någon längre tur utan bara standard och komfortstolarna men måste säga att de sistnämda är de bästa jag någonsin provat. Rätt inställning på stolen tar sin tid men sedan kan jag åka hur långt som helst utan att få träsmak i baken. Efter paketen är det helt klart dessa stolar jag skulle kryssa för i utrustningslistan. Att de sedan har pisksnärtskydd samt säkerligen gör bilen något mer attraktiv på andrahandsmarknaden är inte heller fel. | |
| det här med stolar är lika individuellt som val av sängar och där finns ett nästintill oändligt antal. När man byter till en "bättre" säng kan man kortsiktigt nästan alltid räkna med att man få lite ont i ryggen ( om man har känslig sådan) innan ryggen anpassar sig. Det har åtskilliga niblivna Hästens, Duxägare fått erfara detta. Detsamma gäller stolar. Givetvis är det lättast att snabbast hitta en "bra" körställning i en stol med många inställningsmöjligheter dvs komfortstolen, som i mitt tycke framförallt känns lyxig, men det är säkert möjligt för många att sitta komfortabelt i standardstolen. Själv har jag sportstolar utan svanskstöd och de fungerar utmärkt för mig på såväl kortkörningar som vid körningar på över 100 mil. Kort sagt stolar är individuellt. Avsaknaden av pisksnärtskydd är det jag saknar mest med tanke på bilens kvalitéer i övrigt. | |
|
Jag har Sportstolar med elektriskt svankstöd. Skulle absolut inte vilja vara utan svankstödet då det ger det lilla extra stödet som behövs vid längre körningar samt möjlighet att variera sittställning lite bättre. Tycker att de funkar hyfsat bra. Har dock haft komfortstolar i E38:an och X5:an och saknar helt klart möjligheten att ställa in överdelen av ryggstödet vilket ger dels bättre sittposition för ryggen men också bättre möjlighet att få avlastning med hjälp av nackstödet. Med facit i hand efter ett år med bilen ångrar jag att det inte blev komfortstolen istället. |
|
|
Vi har komfortstolar i vår, och valde emellan sport och komfort när vi köpte bilen. Sportstolarna var lite väl hårda tyckte vi.. Nu i efterhand ångrar vi inte en sekund att vi valt komfortstolarna, världsklass helt enkelt! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Ok,tack för synpunkterna.. Nu gäller det för mig att övertyga om att komfortstolarna är värda merpriset(21000kr var det visst :)). Annars så är nog merpriset för kombinationen sportstolar+svankstöd det mest rimliga i prissättning och ger "hyffsat bra körställning och känsla" vad jag kan se iaf. Mvh Janne. |
|
|
När det gäller E39 är det delade meningar om man sitter bättre i sport eller komfort men när det gäller E60 så lär det vara få som föredrar sport framför komfort om man bortser från merkostnaden. Det verkar som man tagit det bästa från E39:ans båda stolar och sedan utvecklat det vidare och resultat blev det dom kallar komfortstolar. Alltid svårt att motivera en merkostnad på dessa pengar samtidigt är ju stolen en rätt väsentlig del av körupplevelsen och den används ju faktiskt hela tiden man kör till skillnad mot en taklucka eller navigationssystem. Din far hade ju den gamla bilen under lång tid och planerar han att ha denna lika länge så tycker jag det kan vara värt 2000kr om året för att sitta som en kung. När jag så småningom börjar leta efter en E61 så är komfortstolar ett krav... ___ //Ulf |
|
|
Jag tycker själv man sitter i bättre i sportstolarna i E39:an än komfortstolarna, men i E60 är det ingen tvekan! Har kört Köpenhamn - Stockholm många gånger, och efter de 67 milen har jag lätt kunnat vänt och kört tillbaka, så bra sitter man. Vi körde St. Tropez - Köpenhamn i somras på en dag, och efter 1916 km och 14 timmar och 46 min i stolarna kändes det inte ens jobbigt när vi kom hem - köp, det ångrar du inte! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
wowwe |
komfortstolarna kostar bara 15000 i samband med M-packetet. Och glöm inte att du får minne i stolarna och svankstöd |
|
Från och med årets facelift så kan man inte välja ISOFIX i framsätet om man har manuell sportstol. Har man redan valt till svankstöd kan man då lika gärna välja till komfortstolen istället för helelektrisk sportstol med svankstöd. Eller så kan man göra som jag har gjort. Välja standardstol i läder och svankstöd och istället gå upp en storlek i motor :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.