|
|
|
|---|---|
|
Plastlocket till 528 e39 vill inte bort! Vad gör man? Har försökt med 36 mm nyckel och MYCKET kraft (på gränsen till att nyckeln, "hackar över kanterna"). Har prövat med trasa emellan för att få bättre låsning. Behövs mer våld? Om man måste spräcka locket för att få bort det, hur gör man lämpligast? Jag kan väl inte vara först i världen om att råka ut för detta...(?) | |
| Då är det inte en sexkants nyckel du har ?, ta en hylsa och dragskaft istället. | |
|
Hej, Locket skall endast dras med 25 Nm. Detta motsvarar 2,5 kg. Var bilen servad på verkstad vid den tidigare servicen? Jag hade i så fall om möjligt åkt tillbaka till dem och bett dem lossa locket. Går det sönder så är det deras problem. Prova annars med en sexkantshylsa precis som EJF skrev. Lycka till! //Håkan |
|
|
Hade samma problem på min 540, någon hade dragit locket med våld. Så det är nog ett ganska vanligt problem, även enligt BMW gubbarna, även vanligt att dom spricker då man försöker lossa dom i dessa fall. Det är bara våld som gäller + 36,ans hylsa. Jag köpte ett nytt lock ifall det gamla skulle spricka men det klarade sej.Nu är det draget enligt spec. i alla fall. på 540 sitter ju dessutom filtret på sidan om, monterat på gummibussningar så jag fick skruva loss dom o dra fast filterburken med bultar i fästena innan jag kunde vålddra. mvh Göran |
|
|
Hej alla, Tack för tipsen. Har nu prövat med 36 hylsa och spärrskaft, utan framgång. Fick faktiskt hjälp av några hyggliga killar på BMW som gick bet på uppdraget. Så nytt lock och tid är beställd hos BMW-verkstad för att få loss eländet. Kanske ingen bra idé att spräcka sönder locket själv med tanke på risken att plastbitar ramlar ned i motorn? Gängan sitter ju på insidan av burken. EJF |
|
|
Prova att lossa locket när motorn är kall. Jag fick inte loss mitt när jag hade varmkört för att hälla ut oljan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.