AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
648

3-serien "erkännt sladdgirig"?

ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Länk

Kommentarer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, har man krockat sex gånger och inte byter jobb... Då försöker man väl greppa de halmstrån som finns!

Mvh
ha
98
hazard
320i touring -98
Jag har hört de där historierna om sladdande BMW. Kanske de är sanna, jag har ingen erfarenhet av E30 serien, som enligt ryktet är rätt ryslig på vintern. Nyare BMW som min 320iT -98 med Z-axel och ASC+T är dock väldigt snälla när det gäller vinterkörning och sladdbenägenhet. Säger jag med bara en vinters erfarenhet !!!
Är man dålig förare så är man det.. :-)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är ett gammalt ryckte som grundar sig på e21´s väguppförande, som med förare som ibland inte klarade av bilens temprament....och kunde sluta med gropen.
Men jag märkte själv aldrig av att e21´s påvisade egenskaper, vare på mina e21

MVH
Pelle
cs4605
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Grabs, handen på hjärtat visst är äldre upplagor av tre-serien sladdgiriga. Det gör dem inte mindre underbara som vägvagnar - tvärtom. Har haft både E30 och E36 som krävde lätt gasfot, vinterdäck och gärna extra last i bagageutrymmet.

Den nuvarande bilen, E46 med 231 hkr, fungerar som vilken annan bra vinterbil som helst, tack vare elektroniken.

My Bimmer is my mistress
Mi
542
Micke R
328i -98
Det är väl som med Porsche 911 Turbo på 70- och 80-talet? Det var ganska många som åkte av med dem också.... (Släpp ALDRIG upp! ;-) Men inte fan var/är en 911 sladdriga, nej de bara kräver mer än en medelgod bilist som sitter och åker med. De kräver en intresserad förare som KÖR!

I övrigt tycker jag att Collin har en point - sluta snacka fart som enda orsak till olyckor. Farten är en av väldigt många andra långt viktigare faktorer...

I DN idag stod det att det hitills omkommit fler i trafiken är samma period förra året. Om inte TSV, VV och politikerna börjar fundera på om det finns något annat än fart som är relevant vid olyckor kommer antalet förolyckade aldrig sjunka.

Mvh / Micke R
er
256
eraabos
M3 E30-88
Jag har aldrig upplevt E30 sladrig, jag är inne på den 10:e. Det är klart, vill man sldda med den är det inga problem men kör man normalt så är det ingen problem.
Skall nog inte stickas under stolen att tidiga treseriebilar var lömska i halka. Micke R: Farten är inte alltid orsaken till olyckan. I regel är det alkohol, trötthet eller kanske ouppmärksamhet. Däremot skulle inte någon av Collins olyckor inträfa ifall han hade anpassat farten efter gällande situation. Dessutom är det alltid farten som avgör kollisionens utgång. Hade Collin kört fortare i T-korsningen kanske vi hade gått miste om hans fina krönikor och det vore väl synd?
Mi
542
Micke R
328i -98
Jo, bjoerck. Det är sant.
Jag vet dock av erfarenhet att du i grunden är av en annan uppfattning än jag. :-)

Mvh / Micke R
Man blir inte skidlärare genom att åka grön pist hela sitt liv - stämpla på!
Aftonbladet och dess "testförare" är sådant skäp som inte är värt att bry sig om, än mindre kommentera.
Spendera slantarna på en motorbörsen eller liknande istället.
/Bobby
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg säger som min tyske kollega, Scheisse hinten die Tastatur..., ang mig och mina datorproblem...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Collin hatar ju bakhjuls drivet det ser man ju alltid i hanns repotage.Tänk att han t.o.m kunde lägga en Volvo 850 på tak bara för att den hade tak box?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Vafan har man taskiga sommardäck på slask så får man ju skylla sig själv...
Collin är ju köpt av Volvo åxå så det är väl inget att hänga upp sig på...

//Cosmos
"Rak BMW 6a åt alla"
E28 Registret #160
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Vill tacka för era synpunkter. Att Collin inte har mycket koll märks ganska tydligt, det var därför jag ville höra om det var någon 'normal' ;) människa som hade några erfarenheter av 3-serien som "sladdgirig" (vad det nu ska innebära).
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Har kört Beemern hela vintern med fina vinterdäck och
tyckt att den går som ett tåg på vinterföre.
Den sladdar när man själv vill, kommer inte så giftigt
utan snälla bredställ. Bra balanserad!!!!!

---------BMW ///M3----------
-:BeeMWe:-
E30 är en bajsbil vintertid. Ingen bil jag skulle vilja köra om med när det är måddigt, 2 fasta händer på ratten och lätt fot på gasen är det som gäller vintertid.

Otrolig skillnad om man jämför E30 med tex E34 vintertid.

Kan ju bara hålla med om att E30 är jobbiga att köra på vintern, man vet att de släpper så man tar det lugnt. Vad gäler omkörningar på vintern och när det är moddigt så är det itne att rekomendera.

Man får gasa på i det redan uppkörda spåren släppa gasen svänga ut över moddsträngen och sedan fortsätta att gasa när man är i motsatta körfältet som redan är uppkört, sedan släppa gasen svänga tillbaka... Detta är riktigt jobbigt och kräver teknik, ett felsteg och man kan flyga av vägen.

Själv så måste jag köra E30 under vintern, men man lärsig bilens begränsningar och kör lugnt. På sommaren är det ett jävla bett i bilen. Kör 318is 90 förövrigt :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.