AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.979

Avgasspjäll öppnas aldrig

ko
37
kofi
330ci -01
Igår kväll kom en mycket uppskattad taxichaffis fram till mig när jag parkerat på Shell, han förklarade att han uppmärksammade att avgasspjället som sitter i höger pipa aldrig öppnats när han körde bakom mig.
Det visade sig vara korrekt, det öppnas aldrig. Har jag kört omkring med en effektförlust nu eller har det bara med ljudet att göra?
Det är väl till för att få en tyst tomgång?
Ja hur som helst så är det väl bara börja felsöka nu.
Vad ska jag börja med? Har prövat trycka på spjället med en mejsel men det verkar ha rostat fast.
Vakumet som styr detta, vart kommer det ifrån?
Följdfel till detta ifall det har bränt hål på vakumslangen eller dylikt?
Mycket tacksam för tips!
Mvh,
Kristofer.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Spjället styrs av vakuum som bildas i insugningsgrenröret och är till för att katalysatorerna ska komma upp i temp snabbare vid kallstart samt ge ett lägre motorljud på tomgång. Drar du ur slangen så ska spjället vara öppet konstant därför är det lite konstigt att ditt är stängt.
Om du har fått någon effektförlust är ju inte omöjligt, iaf på lite högre varv om det inte öppnas då heller?
ko
37
kofi
330ci -01
Som jag tidigare skrev så var jag och petade med en mejsel för att känna ifall det kunde öppna men då var det helt stumt. Dagen efter när jag sätter mig i bilen så hör jag ett helt annat ljud än jag tidigare hört vid ca 3-4k rpm.
Gick ur bilen och kollade spjället. Det var nu öppet men stänger aldrig. Undra ifall det bara är lite rost och annan smuts som gör att det går för trögt..
Vad tror ni om att pröva med lite 5 56? :)
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Kolla om armen som styr spjället har lossnat. Så är det på min.

Carl
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Lyfter !

Har uppmärksammat EXACKT samma fel på min 330+ som kofi beskriver ovan. Någon som har nått tips om vad felet kan vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.