AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.105

Cupefilter. Vilket?

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej på er!

Tror verkligen att det är dags för mig att byta det där kupefiltret. Fläkten jobbar rätt hårt utan att det händer något. Har sett att det har skrivits att det finns att handla billigt på ebay. Har kollat runt lite men.. Det finns ju så många olika till helt olika priser.

Hjälp mig snälla!! Vill gärna ha något som tar bort all den där pollen som lägger sig på instrumentbrädan. Sedan vet jag att det finns ett som finns under huven och sedan ska det finnas något eller några inne i kupen med.

Länka gärna till sådana auktioner?

Tackar redan nu då jag vet att man brukar få bra hjälp här!!

/aimo
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
På BMW vet de, ring dem!

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej!
På en e38:a sitter det två kupéfilter under varsitt lock på undersidan av motorhuven nära vindrutan. Lossa en krysspårskruv och resp. lock går att vika upp. Det är dessa filter man normalt byter. Det finns lite billigare "vanliga" filter, samt en modell med aktivt kol som även tar bort div odörer och onyttigheter från luften in till kupén. båda modellerna passar så det är upp till dig och din plånbok vilket du väljer. Sist jag bytte, köpte jag kolfilter från motornord. Jag gjorde ingen djupare marknadsundersökning, men jag har för mig att de låg rätt bra i pris och att de var av samma fabrikat som BMW själva säljer som originalfilter.
Utöver kupé filter så finns det även recirkulationsfilter inne i bilen under instrumentpanelen. Dessa är förmodligen inget man någonsin byter, då de bara är verksamma när man kör recirkulation av kupéluften. Vill man så går det dock. Här är beskrivningar för filterbyte: Länk
Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Här är en friskare Länk
om recirkulationsfitret.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så här fungerar aktivt kol: Länk

__
Bilblogg:
Länk
nd
80
nderz
530iT -01
Länk Här kan du köpa dem till vettigt pris,gå in under Service & Bilvård / Klimat / ACC
tr
11
transporter
525iA M Touring E39 -04
Hur vet man hur gamla kolfiltren är? Det står en massa sifferkoder men vilken anger tillverkningsdatumet.
Enligt min servicebok står det att dessa byttes i juli -07 och med en okulärbesiktning, medelst ögat alltså, ser de ut att vara flera år gamla! Till yttermera visso var det fullt av löv och skit under filtren och avrinningshålen var totalt igensatta! Denna service gjordes hos Proauto i Nyköping och jag köpte bilen i september. Kan de va så jävvliga att de inte har bytt dessa?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det kan de.

Min 728 hade halft igensatta filter i coupen , de har bytts troligtvis bara en gång fram tills jag köpte bilen.

Den bmw verkstad jag har kontakt med mestadels berättade att det är rätt vanligt att de interna filtrena skippas eftersom de dels brukar se fräscha ut och sen är de bökiga att byta , de externa som sitter under huven "glöms" lätt bort då de kostar en hel del i utförandet med aktivt kol.

Det där du beskriver med helt igensatta avrinningshål har jag sett några gånger , då har de suttit många tusen mil innan de blir sådär , vissa har ju tillverkningsdatumet stämplat i plasten på själva filtret - då kan du själv kontrollera och ev. konfrontera den "glömska" verkstaden.

Serviceboken skall man nog inte lita för mycket på tyvärr....
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jajust... tillverkningsdatumet anges ibland enligt en 4 siffrig kombination såsom :

0345 = år 2003 (03) vecka 45 (45) , sen finns det den varianten med en ring med flera årtal i och sedan en liten punkt (.) som markerar årtalet och anges endast med de sista siffrorna i årtalet , ex. 98 för 1998 eller 05 för 2005 , sen kan månaden anges på
motstående sida av ringen med en punkt.

typ :

98 99 00 01 02 03 04
.

01 02 03 04 05 06 07
.

åvan anger år 2000 månad 02 (februari)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok... ser nu att detta forum inte godtar SPACE som mellanrum och åvan exempel blir då väldigt fel och ser mer ut som år 1998 månad 01 , tyvärr kan man tydligen ej heller editera sina inlägg här..... minns inte hur det var förr i tiden men nu verkar det iaf. tyvärr inte gå. beklagar otydligheten.........
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag köpte filter med aktivt kol för 39 euro inkl. frakt här Länk
Det var det billigaste jag lyckades hitta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.