|
|
|
|---|---|
|
Hejsan på er! Ska köpa ny bil och det lutar åt en Z3 1,8... Kör mindre än 1000 mil per år och vill inte lägga så mycket pengar på försäkring... Men nu till min fråga. Om det blir en 1,8 så funderar jag på att bygga om den och sätta dit M spoilern och M fälgarna på den och nu undrar jag om bakdelen på M och 1,8 är lika breda... På bilder så ser det ut som att M modellen är breddad, är den det? Funderar i så fall att lämna in den på sådan breddning man kan göra utan att lacka om bilen. Där dom värmer lacken och breddar den, Men tror ni dom kan bredda den tillräckligt mycket så man kan trycka in bakfälgarna från en M? | |
|
De fyrcylindriga modellerna är mycket smalare än de 6 cylindriga. Fram till faceliften -01 var det väl om jag inte minns fel, hade de vanliga 6 cylindriga samma bakskärmar som M modellen. Efter 01 var de fortfarande lika breda men har ett helt annat stuk på bakskärmarna. Eftersom bakskärmarna går att skruva loss är det enklare för dig att helt enkelt byta skärm och innerskärm. Fronten är likadan så en M front passar rakt på. Du kan inte bredda dina original 1.8/1.9 skärmar till 2.8/M bredd, det skiljer alltför mycket. För att krångla till det ytterligare för dig har även M modellen annan framvagn och bakaxel jämfört med de andra modellerna. Detta ger ett annat inpressningsmått (ET) vilket gör att jag inte kan sätta på M fälgar på min breda 2.8'a eftersom de skulle hamna alldeles för långt ut. M bakaxeln är alltså kortare än resten av Z3 modellerna. Finns dock en uppsjö andra snygga fälgar att montera. Några har satt framfälgar runt om men det tycker jag ser för jäkligt ut rent ut sagt. Sen om jag vore i dina kläder skulle jag hellre satsa på en 1.9'a. Fortfarande 4 cylindrig men med en mycket trevligare motor än 1.8'an. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Tack så hemskt mycket för svaret... Synd dock att mina planer inte riktigt gick att göra fullt ut :P Men som sagt var TACK! :D |
|
|
Och nu blir man lite förundrad... :P Länk Länk Du kanske kan ha M-fälgarna på din Z3 i alla fall :D |
|
|
Nej. Köp en 2.8 direkt det blir ju inte billigare att köpa en bil man inte vill ha och sen göra om allt. Tips köp en 2.8 direkt M |
|
|
d33j4y; om jag inte minns helt fel, gjordes z3 m-fälgarna som replicas också. då finns det en chans att annan ET tillverkats. |
|
|
Antingen är det som jonte skriver eller så har någon gjort verklighet av vad någon funderade på här på autopower. Att svarva av tillräckligt mycket på fälgen så det funkar. Det kanske går om man bygger om bromsarna bak, har ni tittat på de bakre bromsskivorna på en 2.8, jag vet inte om det är likadant på andra motoralternativ. Iallafall är bromsskivan enorm i tjocklek, ytan från själva skivan ut till anläggningsytan mot fälgen är närmare en dm. Brukar vara 2 - 3 cm. Så om man kan minska detta genom en modifiering av bakbromsarna så går det kanske att få på M fälgar. Dock mer än helnöjd med mina specialtillverkade ATS så inga M fälgar kommer på min bil. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Din bil är riktigt nice :D Har nog ändrat inställning lite.. snackade med brorsan som har en Z3 M 321 och han kände några på den lokala BMW verkstaden som hade avrådit honom från 4-cyl modellerna. Dom gick sönder oftare hade dom sagt. Så nu har jag bestämt mig för en 2,8 i stället. Och dessa fälgarna i 18" utförande... Länk |
|
|
Hej, Vilka fel är det som är som den "lokala BMW -handlare" säger är vanliga på 4-cylindriga Z3? Vad jag vet förekommer dessa motorer i många andra BMW-modeller utan problem där...... Själv är jag helnöjd med min 1.8:a med 18" BMW V-eker 72 fälgar, och har inget behov att "bygga om" den till en M-Z3, men eftersom jag har garanti kvar vore det intressant att veta vilka fel som är vanliga just på 4-cylindriga Z3..................... Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.