|
|
|
|---|---|
Jirar |
Igår när jag satte mig för att köra till jobbet så hörde jag ett konstigt ljud som jag tyckte kom från vänster fram däck,lät som att däcket tog i nånstans ,fast jag är 100% säker på att det inte tar i. Ljudet kom bara när jag svängde bilen. När jag hade kört bilen ett tag så slutade det att låta. Undrar nu om det är nån som kanske vet vad det möjligtvis kan vara eller vart med om nåt liknande. Funderar på om det kan vara nåt med styrningen? Hoppas att nån vet nåt. |
bratten |
Hjullagret Kanske? med tanke på att du svängde isåfall lätt att byta på E-39. |
|
Ibland kan ju nånting så banalt som en liten sten innanför bromsskölden ge nackhårsresande ljud i från sig! Sen , rätt som det är följer den med skivan och försvinner och allt är frid och fröjd igen !!! OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. Vill ha:540iE39 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara allt från grannens kattunge till en gren som fastnat i hjulhuset, återkommer ljudet först, då ska du börja oroa dig. Skulle det vara tex hjullagret åk lite slalom så brukar det låta när du "rundar" portarna på landsvägen. Se självklart till att inga andra trafikanter ser dig:)) MVH Hasso |
| Kolla bromsvätskenivån! Jovisst, det låter långsökt men jag talar av erfarenhet. Hade missljud vid vänstersväng med kall bil. Fick tips om att det kan vara bromsvätskan och -mycket riktigt. Fyllde på och sedan är det tyst. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mats:Det är ju som du säger att det kanske kan även drabba framhjulen, och lite spel är det ju i lagren så då kan det låta bara du svänger lite. Fick sten i bakskivan 3ggr samma dag innan gatorna blev sopade, mycket extra backande blev det den dan. MVH Hasso |
Uhrshult:Skulle var intressant att veta det sambandet, skulle inte ens komma på tanken om ingen upplyste mig om det. MVH Hasso |
|
Hasso: Min lokale mek. (som är född och uppvuxen i en smörjgrop) bara skakade på sitt STP-kepsförsedda huvudud och muttrade när jag fyllde på bromsvätska för att bli av med missljud från framvagnen. Än mer muttrade han ("...BARA på en BMW, det är BARA på en BMW det där funkar...") när jag återvände och avslöjade att det hjälpte, efter påfyllning -inget missljud. Jag har funderat lite på det där också, det har väl med tryck att göra? Lite vätska-dåligt tryck-glapp-missljud. Eller? |
|
sebbe_bmw |
Märkte på 540n en konstig sak i dag... Körde sakta framåt med foten lätt på bromsen då började pedalen skaka som om ABSen gick i i ungefär 1 sekund...har inte märkt en sån sak innan någon? Sebbe |
|
Hasso: Jag känner igen det där backandet !!! OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. Vill ha:540iE39 |
|
Urshult:Det är nog bara BMW:) Finns det inte en indikering för låg bromsvätskenivå och indikerar den inte så borde ju inte nivån vara för låg så att det påverkar bilens bromssystem. Det var nog en ren tillfällighet som gjorde att det råkade sammanfalla, lite för mycket smörjgrop i mej också för att kunna tro nåt annat. MVH Hasso |
|
Hasso: Jag fick tipset från en annan länk här på forumet, går säkert att nysta vidare i det hela. Vet inte om det finns ngn indikering gällande låg bromsvätskenivå, däremot sitter det en "bromsvätskesticka" under locket till bromsvätskebehållaren och min nivå var så låg att vätskan inte ens nådde upp till stickan. FÖr övrigt är väl E39:an lite voodoo? "Jaså -missljud från framvagnen? Jaha, då är det väl bara att rabbla demon-ramsan eller... fylla på bromsvätska, så klart! Skit att man bytte ABS-sensorn för flera hundringar, det hade säkert räckt med lite... spolarvätska kanske?? Hur går det Jirar, har du rabblat ramsan? |
|
Urshult:Det är inte för inte jag har monterat Demoneyes :))eller vad pöjkera kallar det för. Abssensorer-spolarvätska helt klart köper den med. MVH Hasso |
|
Har också haft problem med att det lät från ena sidan när jag svängde... det lät som ett skrapande vinande ljud som blev värre när jag svängde. Då var det spolarvätskan som... nä sådant hokus pokus var det inte :) utan det var att den ville ha lite mer servoolja. "Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.