|
|
|
|---|---|
|
ja nu har jag problem med automaten . det var så här. har haft problem med tryck i systemet så jag luftade kylarsystemet med motorn i gång osv. sen åkte jag några repor för att vattnet skulle få cirkulera lite och för att se om det fortfarande är övertryck i kylsysstemet. men efter att jag var klar med det så öppstod det ett nytt problem. automaten slirar så mycket att den inte rör sig frammåt. backen funkar fint men 123D funkar knappt inte alls. vad kan felet vara och är det svårt/dyrt att åtgärda själv. vad kan man ev ta växellåda från för modeller? | |
|
Hur ser oljan ut i lådan, mörk eller mycket bubblor i den? Rätt mängd olja? Backen är mekanisk har jag för mej och därför fungerar den antagligen. MVH Robban B |
|
|
jag har inte tappat ur oljan. men iaf. när det precis hadde gått sönder så var det rätt mängd olja men nu när den är kall syns det ej på stickan. jag har för mig att man ska kolla när den är varmkörd och i pläge ska den vara. eller ska det varanär lådan är kall man ska kolla? |
|
|
vad för modeller kan man ta lådan från för att allt ska funka? är det bara 735 eller går det från alla e32?eller kanske fler bmw modeller. tacksam för svar |
|
|
ingen som vet vad för låda jag ska köpa? har sett att det finns lite olika.tex 7 och 8 stifts elkontakt. |
|
|
articrap: Tyvärr är min gissning är att detta faller under den kända servicebulletinen 24 01 91 (3196) från juni 1991 mao A kopplingen är slut. Om man tex vid avgastest, fyllning av AC eller luftning av kylsystemet varvar motorn i P-läge finns risk för havererad växellåda. Drabbade bilar: alla BMW bilar årsmodell 84-86 med 4HP22, 635csi-87 samt 735i och L7 e32. För att motverka växellådshaveri vid varvning under längre tid i P läge måste man på berörda modeller ovan först stänga av motorn i minst 30 sek och sedan starta motorn i P-läge. Utan att föra spaken från P läge får man nu varva motorn i max 2000 rpm under max 90 sek innan motorn måste stängas av igen under minst 30 sek. Om man låter motorn gå längre och/eller varvar mer är det risk för havererad A koppling i växellådan dvs framåtväxlarna lägger av men backen funkar. Detta är den största barnsjukdomen på 4HP22 och det är alltså ett konstruktionsfel. Tätningsringen på ingående axeln är felkonstruerad så att tryck från konvertern läcker in till A-kopplingen som aktiveras lätt och ligger på och slirar i P och N-läge med följden att A kopplingen slits ut i förtid. Erfarenheten säger att kopplingens dödsstöt nästan alltid kommer efter att man stått i P läge en längre tid och varvat motorn som man gör vid avgastest etc. Bulletinen brukar därför kallas "avgastestbulletinen". kolla etk så du får rätt låda, du har 8 stift. molle |
|
|
så det är en 4hp22 8 stifts jag ska ha. tack så mycket för hjälpen |
|
|
articrap: Du har powerpost. //Roffa |
|
| Men skulle en 525IA -88 isåfall vara befriad från problemet? Känner lite oro när jag luftar etc... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.