|
|
|
|---|---|
|
Hej. Detta gäller en 325ic -95 Har suttit och läst runt lite här på forumet och det verkar som att det rekommenderas att göra en hjulinställning när man har bytt fjädrar? Såg igår när jag la på sommardäcken att jag har knäckt vänster bakfjäder så jag tog och beställde nya fjädrar runt om. (40mm sänk) Frågorna jag har angående det här är: 1. Vad jag kunnat läsa i inläggen så ska det inte vara nån stor grej att byta fjädrar? Nån som kan ge en snabb guide så jag slipper prova mig fram och slipper springa efter verktyg 50 ggr? 2. Är det alltid nödvändigt att göra en hjulinställning? 3. Dämpare orkar inte inte byta nu men är det några andra små saker som kan vara värt att byta i samma veva? 4. Inget kan väl ta skada av att köra med en knäckt fjäder till jobbet några dagar (<1 mil) tills jag får bytt dom? Det är bara ett varv längst ner på fjädern som är borta... Tacksam för svar som minskar rackel tiden :) | |
|
1. Nej. Det är dock väldigt mycket lättare att byta bak än fram. Kolla så att du inte sätter den uppochner samt att du vrider fjädern rätt annars uppstår missljud. Fjäderspännare behövs när du byter fram. Ett tips är att köpa en Haynes repbok så slipper du överraskningar och det är mycket lättare att jobba, om man är ovan. Finns på mekonomen,Biltema mfl. 2. Jupp, passa på att gå igenom bussningarna + dämparna samtidigt så slipper du göra en till inställning när du byter dem senare. Har för mig att man inte kan ställa in en E36:a 100% i en 4-hjulsinställning när det handlar om en grov sänkningen men det går tillräckligt bra för att det ska funka. 3. Ett tips är att byta även dämparna om du ska sänka så mycket som 40mm, de kommer att jobba i fel område. Satsa på mindre sänkning eller köp ett komplett väghållningskit för 4papp av bla "Gerth" som har sånt billigt på blocket och powerbörsen. Köp även nya genomslagsgummi runt om samt övre stötdämparfästet i till de bakre dämparna. 4. Nä, ingen fara om det bara är en fjäderring. Dock lämpligt att byta när du får tid. Sluttips! Ring och kolla vad du har för Chassi på just din bil genom att ringa upp en återförsäljare och ge dem ditt regnr så slår de upp det i datorn. En bra sak att veta om du ska köpa dämpare, för det finns en hel del att välja på och alla passar inte till en ex M-chassi och en utan M-chassi osv. Hoppas det var till nån nytta. MVH |
|
|
Jodå, det var till stor nytta :) Helt ovan är jag väl inte att skruva, kan väl nästan bygga ihop en saab 9000 från små delar men har aldrig gjort annat än bytt blockvärmare i bmwn :( Jag tyckte 40mm sänkning var lite, jag hittade ingen som sänkte mindre. Duger det inte med dämparna som sitter där om jag nu bara vill kunna köra bilen normalt? Jag är inte ute efter nån maximal prestanda :) Kanske det hade varit enklare att bara köpa en sats orginal fjädrar istället? |
|
| Är det 40 mm sänkning runt om? 40 mm bak är ganska mkt. Du kan köra med dina org. dämpare men du kommer inte få ut max av väghållningen av fjädrarna och dämparna kommer att slitas snabbare. | |
|
Ja men nu ändra jag ju beställningen och tog dämpare också :) Är väl lika bra att få det bytt på en gång, har egentligen inte råd med det nu men får väl elda bort några räkningar den här månaden :) Finns det nån sänkning som sänker mindre än 40mm? Jag hitta 40/40 och 60/40 men inte några andra? Blir den för låg med 40/40 eller? Kör ju bara med 16 tums bollar :) Finns genomslagsgummin och övre stötdämparfästet till de bakre dämparna att köpa på t.ex mekonomen eller måste jag hevva mig iväg 8 mil till närmaste bmw handlare för att få tag på dom? :) Och hjulinställningen... Vad menas nu? Går det inte att få bra eller vad? På nått sätt måste det väl gå? |
|
|
"JohanT" Du kan köpa övre stötdämparfästet bak (fjäderbenslagringen) på mekonomen kostar en hundring styck. Jag är nästan säker på att genomslagsgummit ingår i mekonomens "dammskyddssats", men är dina i bra skick så behöver du inte byta dem. Det finns en hel del olika sänksatser, jag kör 30/15 med H&R fjädrar köpte hos bilmodecenter.se. Vill du inte lägga ut med för mycket pengar så är Länk ett alternativ. Sök inlägg så ser man att de flesta är nöjda med deras prylar med tanke på priset. Ang hjulinställningen så kunde man inte få det exakt 100% rakt men det är inget man märker på varken däckslitage eller nått annat enligt verkstaden som gjorde det åt mig. Mitt har funkat utan problem. MVH |
|
| Men det är ju från dom där som du länka till som jag har beställt dämpare och fjädrar från :) Kanske inte något super märke men vafan, nog ska dom väl hålla några år då jag kommer ha kvar bilen :) Hmmm... Så 40/40 är mycket? Nån som kör med det som kan komma med ett utlåtande? Okej, nå men bara det inte sne nöter däcken så är ju jag nöjd, har splitter nya däck på just nu så sne nötta däck är det sista jag vill ha :) Pirelli p7 kostar ju en del :) | |
|
Sänk mer fram än bak annars ser det konstigt ut på E36! 30/15 hade jag på min och det tyckte jag var ganska lämpligt! Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Jag tycker det blir för mycket epa stuk om man sänker mer fram än bak så jag kör på en jämn sänkning :) | |
| får du inte sämre väghållning om du har olika sänkning fram och bak ? | |
| ja har beställt nya cobra 30\20 fjädrar, men ångrat mig, nån sugen kanske? | |
|
Jaså? varför har du ångrat dig,vill du sänka mer? Hur mycket gav ni för eran hjulinställning som gjort de? |
|
| 600kr för en 4-hjulinställning | |
| Haas: jag vill inte sänka alls, =) , fälgjävlarna kommer att ta i innerskärmarna, | |
| Klart du ska sänka den kenzoo :) Ta fram tigersågen och ordna till skärmarna istället... Osänkta e36or är ju suv´ar | |
|
Nja...med en så pass liten sänkning borde de ju inte va några problem,absolut inte fram iaf...men bak kan de bli så om du kör med fel ET på fälgarna. Va kör du på? |
|
yttryck |
<Johan T angående din fråga: Så 40/40 är mycket? Nån som kör med det som kan komma med ett utlåtande. jag kör med en 40/40 sänkning på min 328 touring från GE motorsport. framdelen har en bra sänkningsnivå medans baken har i mitt tycke ett alldeles för lågt utseende. ser nästan ut som att den är tungt lastad hela tide, vilket jag inte är nöjd med. Jag kan ta en bild på bilen imorgon om du vill så ser du hur det ser ut. Vidare så har jag märkt at mina framdäck tar i innerskärmarna vid fullt rattutslag när man vänder i vändzoner. kör med 17" original m -fälg med 225 däck. jag skulle gärna vilja höja bakdelen med 20-30 mm.köp hellre en 40/15 mm sämkningssats så blir det ett proportionerligt förhållande mellan framdel/bakdel. om det finns någon som har lösa bakfjädrar till en e 36 touring som sänker c:a 10-15 mmså kan de höra av sig till mig mvh igor |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.