AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.089

Ny blåsning på mobile...

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har X5:an ute på annons på mobile och inatt 4.32 fick jag följande mail:

Hallo,

Ich interessiere mich sehr für Ihr Auto. Ich will es kaufen. Ich werde kommen können und werde es auf in auf zu 10 Tagen wählen können. Bitte geben Sie mir Ihren vollen Namen, Adresse, Telefon und Bankkonto genau schildert so ich kann deponieren 2000 EUR, damit Sie das Auto für mich reservieren können, bis ich komme, es zu sehen. Ich werde die Einzahlung verlieren, wenn ich beweisen werde, ernst zu nicht sein. Aslo bitte prüfen und schicken Sie mir den geprüften fahrzeugbrief, eine Kontrolle auf insurrance und Registrierung zu machen. Einige mehr detalied Fotos vom Auto wären auch groß. Ich werde von Niederlande kommen.

Vielen Dank!

Självklart är det en bluff, både med tanke på sändtiden och språket, samt hur sannolikt det är att någon skickar 2000 Euro till en främling. Men min fråga är, hur tjänar de pengar på det här? Kommer det att övergå i det välkända check-bedrägeriet, eller är det "phishing" av mina bankuppgifter? Någon som känner igen det här bedrägeriet?

Mvh Johan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kan inte tyska men det luktar #### på avstånd!
O så vill nån ge bort 2000EUR men bankkontonummer måste lämnas ut?

En månad försent! Det är inte 1 april idag :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Någon har gjort sig mödan att stava rätt, men får inte till grammatiken för fem öre. Det enda (och det är långsökt) som jag kommer att tänka på är att planen ändras och att det kommer en check på ett större belopp istället, där det överskjutande beloppet ska skickas vidare. Ska bli spännande att se om någon känner igen metoden. Att det är en verkligt intresserad köpare tror nog inte många.
En liten undran: har du den på mobile för att eventuella svenska/nordiska köpare ska uppmärksamma den, eller räknar du med att den ska kunna gå på export till Tüschkland?

Mvh
Mikael
Sårri läste slarvigt och såg nu att du redan tagig upp det jag kom att tänka på, "övergå i det välkända check-bedrägeriet"

Mvh
Mikael
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Mikaelodoris, tanken är väl att någon europé kan tänkas vara intresserad. Den är en av de 5-6 billigaste av ett 50-tal till salu på mobile, vilket säger en del om dieselpriserna här i Sverige. Men troligtvis går den inte iväg på den annonsen, jag vet hur restrektiva tyskarna är med importbilar.

mvh Johan
Suck, sjuka människor.. Har redan bestämt sig och vill sända 2.000 €, men samtidigt ha lite mer bilder..

Det är ju inget att offra tid på, men visst kunde man öppna ett bankkonto hos en internetbank och hänvisa pengarna dit.. men, som sagt, bara sucka åt dårarna och leta seriösa köpare..

Lycka till med försäljningen..

Johan: Tack då är min nyfikenhet stillad. Jag har inte tittat så mycket på dieslar. Men det kanske blir aktuellt vid nästa bilköp eftersom de tycks vara relativt förmånligt prissatta och skattesituationen har förbättrats för nyare bilar.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Hade min 02:a också på modbile.se och fick minst 3 mail med ungefär samma lydelse och 10 med checkskojartricket....det finns många skojare där ute!!

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.