AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.852

Bmw 850, Blodbilen

Kan någon berätta historien om en BMW 850 "blodbilen" som gått 55000 mil.
Vad är detta för historia och hur går denna skröna..

Skulle gärna vilja höra några skrönor om riktigt skruvade bilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vill också höra om den här blodbilen! Låter ju onekligen intressant om den fått de smeknamnet! =)

Mvh Johan
850 "Blodbilen" som rullat 50 000mil är en skröna som brukade berättas av luttrade bilförsäljare för ett par år sedan. Miltalet varierar beroende på vem som berättar, har själv hört 48 000mil :-)

Storyn brukade komma fram så fort en presumtiv begagnatkund stod i valet eller kvalet om han skulle klippa till på den svensksålda BMWn hos den lokala handlaren för ett högre pris eller dra till tyskland för att hämta en identisk bil fast till ett lägre pris.

Jag har fått höra den vid ett par tillfällen, senast hösten 2002 av en bilförsäljare på en av BMWs anläggningar i Skåne. Enligt säljaren hade verkstaden nyligen haft nöjet att avslöja en importerad 850 (som var inne på service) att bilen rullat 48 000mil istället för mätarställningen på 13000mil.

En förklaring till varför bilen rullat så långt var därför att den fungerat som "blodbil" och rullat dygnet runt i Tyskland. Vad som exakt menas med begreppet "blodbil" varierar säkert men föklaringen jag fått är att 850 använts vid snabba leveranser av blod och därför i princip rullat dygnet runt för den tyska läkarkåren.

En hypotes som kan förkastas direkt av två anledningar, nämligen:
1) Humant material som blod får inte transporteras några längre sträckor hur som helst enligt myndigheter och etiska regler. Framförallt inte i ett EU land som Tyskland!
2) En BMW 850 är knappast ett lämpligt kurirfordon om det inte rör sig om helt andra varor än blod...
Hur många 850 med FedEx/DHL/UPS dekaler har siktats?? :-))

Jag ser "blodbilstoryn" som inget annat än en ihopsnickrad skröna. En höna som vuxit ut ifrån en fjäder med syfte att få en kund att välja en svensksåld bil framför en importerad :-)

I takt med att priskillnaden numera är utraderad och att BMW Sverige numera via BMW AG tvingats ta in importerade BMWs med full historik hörs storyn alltmer sällan.
Tack för det goda svaret! Då kan man sova gott ikväll då.

Fler skrönor är välkommna också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.