AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.073

Vilken olja rekomenderas? (motor tickar när den är kall)

Su
30
Supersonic
BMW 320i Touring -96
Vilken olja rekomenderas när bilen tickar högt vid kallstart och tystnar efter ett tag när motorn blivit varmare? (lyftarna?)
Kör på mineral nu, men funderar att byta till halvSyntet....
Finns det någon tillsats till Oljan åxå som kan få bort detta lite?
Su
30
Supersonic
BMW 320i Touring -96
Kan tillägga att bilen är en 525i 24v ('91)
bratten
Tickar den mycket har det nog inte med oljan att göra utan tippar på ventiljustering alt kambyte.
Su
30
Supersonic
BMW 320i Touring -96
Kammarna e ok, troligen lyftarna....så därför tänkte jag om nå'n har nå't bra tips om vilken olja som e bäst för att minska "ljudet"
Köp en olja med hög viskositet.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Castrol helsyntet funkade bäst för mig. (Som du märker finns det många bud om vad som är bäst...)
bratten
OK! Såg inte att du hade en 24V har haft en 12V -89 själv en gång i tiden men troligtvis lyftarn ja! Men att genom bara byta olja skulle jag tro bara vara en tillfällig tystnads minskning om det nu fungerar.(nödlösning)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min MB kan ticka ibland när den är kall, men jag kör den på 20-50 olja Vimur Hydro mineral.Men så fort det blir temperatur på motorn 2 min så är det tyst, det kommer från lyftarna.Oljan ger låg oljeförbrukning,
och man slipper blåröken, när styrningarna är lite slitna(20,000 mil).Står bilen i ett varmt garage eller används motorvärmaren så är den tyst även från start.
Inget jag jag bryr mej om överhuvudtaget iom att jag vet varför det tickar.

MVH
Hasso
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Motul Skall va en riktig hejjare på lyfta lftare, enligt Bayerische i GBG i alla fall.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det viktigaste är inte vilket fabrikat man väljer, utan vilken typ och tjocklek.

För mig låter ovanstående som att det behövs en tunn syntetisk olja. Varför inte prova Castrol SLX eller M1 0w40.

Mvh
Anders S.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Motul Synergie 5W40 och Valvoline SynPower 0W40 är bra. Båda är esterförstärkta vilket gör att oljan tätar bättre. Bra för livliga lyftare.
Det finns säkert andra oljor som också är bra, men dessa två känner jag till.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Annars kan du koplettera med STP oljeförbättrare. Brukar göra susen har jag hört.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Komplettera menar jag.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Testade STP på min förra bil en 318 -92:a fungerade inte :-(

Patrik L
PIST OFF
Prova med COUKER STATE olja.DET är nog den bästa olja du hittar i marknaden.Det är bara det att den finns inte på många ställen.Har själv en 525 24v.På somrarna kör jag med 20\50 och på vintern 10\40.mineralolja.Funkar perfekt.Skall hälla i 20\50 i min nya M528i imorrn.

JUST KICK IT
Axel
Du har hydraliska ventillyftare så att det tickar när man kallstartar är fullt normalt.

R6 är bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.