AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.837

titta på min bil angående höjden!för hög?

Visa användare
133
Dressa
850i -91
tycker min bil borde vara lägre med tanke på att jag monterat en sänksats på den.18 tummarna har lite för mycket luft i hjulhusen tycker jag..
vad tycker ni??

min bil

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ser ut att vara för små däck, vad är det för dimension på dem?

Mvh Björn
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Ehh, alltså grejen är ju att du har tokfel däckdimension - därav luften i hjulhusen.

En E38 har hjulhus i storleksklass oljefat - tarvar 20" för att kunna ha riktig lågprofil på däcken!

Min bil:
Länk
alain
Hej Dressa
litet hög bak, har du inte nivåreglering på den? isf det är lätt att sänka den till bättre nivå, det görde jag på min som du kan titta på min länk.
vingen skulle passa bättre i samma färg som bilen.
Lycka till.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dressa

Om du funderar på att skaffa större profil på däcken för att fylla ut i skärmarna så så tänk då också på att bilens höjd från marken ökar!

Jag tycker att du skall ge dig till tåls litet. När jag bytte till nya fjädrar på min 3.0S så blev den också "för hög"! Efter ett tag satte sig dock fjädrarna så nu är jag helt nöjd!

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dressa:

Bry dig inte om alla som tjatar på dig om din vinge och baklucka!
Dom är enbart avundsjuka på att dom inte kan skaffa en likadan vinge som din egentillverkade.
Dessutom är dom sura för att dom inte själva kommit på den geniala iden att lacka den i samma färg som trösklarna!

Snyggt och annorlunda jobbat!!

Per L
Visa användare
133
Dressa
850i -91
tack Per L ,.
började och fundera om alla konservativa gubbar hade denna sajt som samlingspunkt,vet att det är lite tabu att styla en 7-serie,men då är jag mer inne på e32,e38 ligger inte riktigt i samma liga än,men dom kommer kanske dit dom också och då kan ni som har era originalbilar stoltsera med dom.men det kan inte vara så kul att gråta över att den original lampa som satt i instrumentbelysningen har gått sönder och måste bytas ut mot en med fel datumstämpel.synd om er.

detta inlägg ska tas med en portion humor och ingen ska känna sig stöt,.

Länk
CK
269
CKamondi
740iA -95
Haha, det var skönt sagt faktiskt, skrattade en hel del med datumstämpeln :P.

Mvh Christian
Däcken har för låg profil. 235-50-18 är kämplig dimension om man har likadana fälgar runtom. Då fylls hjulhusen som de ska!

Visa användare
133
Dressa
850i -91
ok,,,får bli nya däck då.ska nog pilla lite på nivåregleringen bak om den ändå inte blir bra...tack alla.

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Instämmer med Sinnlos och Swensson, på E38 är rät däckdimensioner för 18 tums fälg 235/50R18 runt om eller dessa fram och 255/45R18 bak. Det är först med 20 tums fälg "riktig" lågprofil är möjligt.

Dressa - styla på du!

Mvh Björn
Dressa, angående din ursprungliga fråga; du kan ju använda måtten från TIS som referens:

"Ride level in normal position (attach tape measure to rim flange at bottom middle and measure to lower edge of wheel arch).

Deviation from nominal value for all wheels together: max. 10 mm

Series:

Front (18" rim) 641 +/- 10 mm

Rear (18" rim) 597 +/- 10 mm

Low-slung sports suspension:

Front (18" rim) 621 mm

Rear (18" rim) 597 +/- 10 mm"

Hoppas detta går att läsa. Infon kommer från två olika dokument i TIS. Dessutom finns data för 16" och 17" fälgar samt "Rough road package", med och utan nivåreglering. Med original sportfjädring verkar alltså fronten vara sänkt 20 mm medan bakfjädringen har kvar samma höjd som standard.

Om man sedan tittar i "Fjädertabellen" i ETK verkar det finns åtminstone 4 olika framfjädrar och ännu fler bakfjädrar som ETK väljer åt en beroende på utrustning (man kryssar för i en tabell med 28 rader...). Det verkar dock som om one-size-fits-all sänksatser för det mesta funkar utmärkt oavsett utrustning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.