AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.974

Hur kommer man åt låset då dörren inte går att öppna?

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hej!

Jag har en 323i E36 -96:a med följande problem:

Min högra bakdörr går inte längre att öppna med handtaget. Varesig utanpå eller inne. Jag lyckades komma igenom besikningen förra gången men nu måste jag fixa det.

Jag har rivit bort dörrklädseln och försökt känna med handen men det blev jag inte smartare av. Man känner det vanliga motståndet i hantaget när man rycker och det klickar och har sig i låset men inget händer. Det "låter rätt" även när man låser/låser upp.

Det enda som jag ser är annorlunda är att det yttre hantaget hänger helt slappt. Där finns inget motstånd alls när man rycker.

Så snälla ni.. HUR öppnar jag dörren när inte handtagen fungerar?? Det måste ju finnas något sätt. Eller?

Mvh Henke.

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Är det ingen som kan ge mig ett svar på detta? Jag har försökt söka men hittar ingen hjälp...

Jag måste ju få upp dörren för att kunna skruva loss låset.. Men hur får jag upp dörren när den gått i baklås? Finns det något sätt att öppna låset för hand på insidan av dörren? Alltså bakom klädseln?

SciFi
Tjena

Min Syrra hade precis samma fel på sin 320 kombi. Då fick jag stå ute och skruva i kylan. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur jag löste det men det var motorn till servo låset som hade slutat fungera.

Verktyg:
Liten spegel
ficklampa
Skruvmejslar
Små fingrar samt var beredd på obekväma positioner

1. Börja med att riva bort all glädsel på dörren.
2. Motorn till låstet har jag för mig sitter högst upp, försök att bända bort den försiktigt från sitt fäste. Kommer dock inte ihåg om den sitter med några skruvar, kolla detta först.
3. Du bör nog nu kunna öppna dörren
4. Efter detta tog jag bort motorn, då fick jag typ skruva bort allt för att få ut låsmekanismen ur dörren

Lycka till!
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Spännande!

Obekväma stälningar är väl aldrig fel? Hehe.. Jag tackar för tipset och ska genast springa ut till bilen och se om det hjälper... Återkommer...

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hej igen..

Nä det ville sig inte ändå. :( Jag lyckades få loss motorn till servon som du skrev och sen ryckte jag som !¤"%# i dörren men den vill sig bara inte.

Får en känsla av att det är något som gått av inne i själva låset. Något som gör att inte haken släpper. Jag får nog känna mig besegrad och lämna in den helt enkelt..

Men jag ska fråga dom noga när bilen är klar HUR man gör om det händer igen på en annan dörr!

SciFi
Hej

hmm, kom på en sak!, Efter att jag hade fått bort motorn så funkade det inte heller. Det sitter någon spärr inne i låsmekansimen som jag lyckades trycka till med hjälp av en skruvmejsel. Tror spärren sitter på den övre delen av låset också.

Gör ett nytt försök i dagsljus :)
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hej igen.

Det var ju ett bra tag sedan nu men jag tänkte jag skulle uppdatera med hur det gick.

Jag lyckades ju inte få upp dörren hur jag än gjorde och sedan glömde jag av det. Jag lät det vara tills den skulle in på service tänkte jag. Men så en dag så kom en komis till mig och innan jag han säga att "Nej den dörren funkar inte..." så hann han rycka i handtaget, å se på fan.. dörren gick upp!!

Så med dörren öppen lyckades jag skuva loss låset och smörja upp allt ordentligt. Sedan dess har det funkat utan problem =)

Måste varit någon mekanisk del inne i låset som fasnat av rost eller annat som sen släppte.

Hursomhelst, jag slapp verkstaden och det är jag glad för =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.