|
|
|
|---|---|
| Min 535:a tickar rejält, lite skämmigt när man åker runt i den. ventilspelet behöver antagligen ställas in, och kanske skulle tagit en koll på kamaxelsmörjningen, vart exakt är det där röret som smörjer? och gärna bild om möjligt | |
| och justeja, det är en 535iA -91 E34 | |
| har samma problem med min.. ska testa med en motorrengöring ooch ny olja och se om det blir bättre.. annars fick jag höra att det ska finnas nån oljeventil som ska gå smidigt att byta, men har inte kollat upp det nå mera sen dess.. tror inte att det är nån ide att att börja ställa ventiler själv, om man inte är en jävel på att ställa in med chims.. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Sitter rör i ventilkåpan som är fästa med banjobultar! Bytes dessa rör så bytes helst även banjobultarna med,och dessa ska momentdras för att slippa strypa oljetillförseln , alternativt vibrera lösa,och sedermera ev orsaka totalt topphaveri! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
1. Oljeröret sitter inte i ventilkåpan utan sitter på lagerbockarna till kamaxeln. Precis ovanför kamaxeln hittar du alltså detta rör. Sitter fast med två banjobultar och två plåtklammor. Här hittar ni en verkstadshandbok till bla dessa motorer. Länk Kan skilja litet mellan gamla och nyare motorer (tex förgasare-insprutning och en- resp tvåradig kamaxelkedja) men beträffande denna fråga skiljer det sig inte 2. Banjobultarna är en svag punkt på dessa motorer då dom lossnar "lätt"! Själv har jag borrat ett litet hål tvärs genom skruvens huvud (1-1,5 mm så långt upp som möjligt i skruvhuvudet) och bundit fast skruven med ståltråd. Skulle den börja vibrera loss så kommer den en mycket liten bit. Och aldrig så långt att smörjningen riskerar att försämras. Jag har kort på hur jag gjort om någon vill se hur jag gjort! 3. Det är mycket enkelt att ställa ventilerna. Gör det! För stort ventilspel innebär förutom högt ventiltick också risk för att vipparmarna går av när man varvar. I ovan nämnda verkstadshandbok står hur man gör. Liksom här: Länk 4. Högt ventiltick är mycket vanligt på dessa motorer. Är bara ventilspelet rätt inställt så går dom dock "hur långt som helst" även med mycket högt tickande ventiler. Det finns egentligen bara två lösningar på problemet. Byt till nya grejor. Och om man inte kör hårt och kan ta en liten risk kan man också ställa ner ventilspelet. Vid 0,2 mm (original 0,25-0,30) ventilspel blev min 3.0S avsevärt tystare. Men då har jag bestämt mig för att aldrig ha gasen i botten längre stunder än 30 sek. Har kört ett par tusen mil nu utan problem. 5. Oljeventilen som nämns här ovan är säkert backventilen i oljefilterbehållaren. Den påverkar inte ventilticket alls. Per L |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Per L! Menade givetvis under ventilkåpan!!!! =P MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Fel av mig, men det var vad jag har fått höra ang ventilerna. av en utländsk bmw mek. | |
| Tack för alla svar! ska fixa så fort jag får tid, men jag vet inte om jag skall lämna in den till gubben som bytte topp på den, kanske är säkrast då jag inte har någon erfarenhet av detta innan, tar det för lång tid innan han kan ställa ventilerna så gör jag det nog själv | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.