|
|
|
|---|---|
|
Är så att jag varit och kollat, även provkört, en Bmw 525i av 91 års modell. Den har lite småfix och är även oskattad och obes, men billig. Så eftersom jag inte är någon expert på Bmw så tänkte jag fråga er vad ni tycker om den. Bilen är i princip helt rostfri, har iofs börjat rosta på ett ställe där den fått en buckla och således har lacken spruckit. Sedan var det också lite ytrost på insidorna av framskärmarna. Annars var den nästan helt rostfri. Bilen har gått i Kiruna och andra saltfria ställen sedan den importerades 98. Den har nu gått 18.000mil, men eftersom den är importerad och även har en ny, bättre begandad, motor så behöver det ju inte stämma/spela roll. Anledningen till att motorn är utbytt är att den förra hade ett titthål i sig. Detta kan ju indikera att bilen varit hårt körd. När jag provkörde den så gick den då fint och jag märkte inte något klonkande i varken bak eller framvagnen, och då provkörde jag den på en guppig grusväg. Det som däremot oroade mig var att motorn gick ojämnt på tomgången, men ägarens bror, som är något utav en Bmw expert, sa att de tagit avgassystemet från en voltad bil och att katten var full av olja. Detta gjorde att lamdan får fel värden och bilen för mycket sås. Sedan var det också något som rasslade när han varvade. Tror inte det var kamkedjan då det lät som det kom under gasspjället. Skickar med en bild så ni ser.* Eftersom de har bytt motor i den så har de plockat bort framskärmar, stötfångaren fram, instumenthus, dörrsidorna bak och så är det en del lampor som inte är inkopplade. Detta kunde jag göra hos honom då jag, som sagt, inte är någon fena på Bmw och speciellt inte el, något som Bmw har mycket av. Då jag bara köpt skitbilar som jag sålt med förlust så kom vi överens om att jag skulle få skruva ihop den och besiktiga den innan jag bestämde mig. Är en riktigt trevlig kille som jag ska köpa den av! Dock står den hos hans bror som är Bmw experten, och det är även han som ska hjälpa mig att få ihop den. Priset på denna skönhet är satt till 8.000kr och det finns ingen som helst prutmån. Bifogar lite bilder så ni kan få en uppfattning om hur den ser ut. Skada på höger bakdörr gjord av en dum pojke medans bilen stod på en parkering. Länk Bakifrån Länk Framifrån Länk *Bild på gasspjället som ljudet kom ifrån, fast underifrån någonstans Länk | |
|
Glömde skriva det jag ville ha ut av tråden i första inlägget så jag skriver det här istället. Det jag undrar är ifall ni tycker att det ens är värt att jag börjar skruva ihop den och besiktigar den eller om jag borde strunta i den redan nu? Har som sagt gjort några dåliga bilköp i mina dar och vill inte att detta blir nästa. Mvh/Niklas |
|
|
Jag hade vänt på klacken direkt! Köp aldrig en bil av någon som kallar sig själv för BMW Expert. :-) ________ Bilblogg: Länk |
|
| Det är inte han som kallar sig själv för en Bmw expert utan det är jag som kallar han för det. Han har flera Bmw bilar på gården och har hållit på med dem i flera år. Så han vet vad han gör! | |
|
Då är jue frågan om den går igenom besiktningen med godkännda avgasvärden. |
|
|
8000:- besiktigad OCH ihopskruvad, för en "expert" med verktyg tar det max 4 timmar att plocka ihop. Att ha många bilar på gården kan tvärtom betyda att han inte har en aning om vad han håller på med... I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
| Förstår inte riktigt vad du menar "kaptenlöjtnant" med den första meningen du skrev. Du får mer än gärna förklara den en gång till! | |
| Ingen mer som har något att säga till om? | |
|
Jag menade att för 8´ ska du få bilen ihopskruvad, besiktigad och klar. D.v.s säljaren får plocka ihop den. I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
|
Som jag sade i mitt första inlägg. Du bör hoppa affären bilen verkar helt enkelt för risig. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Håller med Mugge! Tyvär... Lägg till nån tusing o köp en bättre bil istället! Länk Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Kan hålla med er att den kanske inte är bästa valet, men jag har iaf bestämt att jag ska besiktiga den innan jag bestämmer mig. Sedan får jag såklart höra vad det är som rasslar i motorn, om inte någon utav er vet? Ska dit idag och skruva lite grann. Att skruva i den är ju ett sätt att kolla vilket skick bilen är. | |
| Är det något speciellt ni tycker jag borde titta efter när jag ändå är där och håller på? | |
|
Rasslet kan mycket väl komma från insuget, är vanligt på m50 motorerna då insuget är i två delar, ett inre och ett yttre, brukar skramla när du släppt gasen efter att du varvat den. Tror det kan vara ett kap, men att katten dels ha blivit oljefyld när en bil voltat och dels att de ska ge lambdan felvärde tror jag inte på, hur orolig var tomgången och har dom erfarit att bilen drar mycket bränsle? Besiktningens avgaskontroll berättar om katten verkligen är dålig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.