|
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis servat bilen (M635 -85, Inspection 1) men lyckas inte nolla serviceindikatorn. Har försökt enligt beskrivningen under mek.tips (15-polig kontakt), men ingen lycka. Har även problem med vibrationer i ratten vid bromsning från ca 100km/h. Vad är toleransen på skevhet för skivorna - jag har ca 0.15mm? Hur mycket brukar fungera "i praktiken"? (Bromsoken är renoverade, det blev betydligt bättre men inte bra). Några tips? Anders | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan räcka med att du fortfarande har luft i ena sidan av ett av oken. Det är ju fyrkolvsok med luftnippel för de inre kolvparet och en luftnippel för de yttre. Detta kan ge just sådana fenomen,har du dessutom dåliga bussningar eller leder/stag så kan dett sätta hela framvagnen i obehaglig gungning! Har själv haft sådana problem med min,och har även fått det igen efter lite skruvning med bromsarna nyligen. (Nyrenoverad framvagn och bromsok samt skivor!) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Tack Patrik! Luft kan nog tänkas vara ett problem. Pedalen var lite svampig. Ska göra ett nytt försök. Fortfarande lite undrande kring skivorna - vänster skevar ca 0.15-0.20 mm. Har för mig att det borde vara <0,1mm (fast 0,15-0,20 kanske fortfarande är "tilräckligt" bra?). Ett grundproblem är säkert att framvagnen börjar bli lite mjuk - tänkte mig detta som nästa vinterprojekt så det vore skönt om man slapp börja byta saker just nu. Några ideer kring serviceindikatorn? Retligt att inte kunna släcka den när servicen är utförd. /Anders |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
När du luftar systemet,tänk på att använda dig av en 2 vägs luftning och att lufta bägge kuftnipplarna smtidigt på oken! Börja sedan med vänster fram och arbeta digmot klockan, avsluta med kopplingen!!! Serviceåterställningen är lite knepig med att använda sig av mektipset!! Fngerarinte på min heller alltid. Jag brukar låta Perre på Bl&motorteknik få återställa min med "rätt" metod!! Vore jjobbigt att paja boxen med lite osäkra metoder,då den är ganska svår att få tag på! Men vill du prova själv,låt bilen stå utan batterispänning i några timmar innan återställning,så brukar det fungera! Men vid uppstart efter strömlöst,låt bilen stå på tomgång i några minuter innan du varvar eller kör med den,så att boxen får "ställa i sig" i lugn och ro! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
Den skeva skivan kan ev vara problem vid hastigheter omkring 100km/tim,men inte så att bilen ska kännas obehaglig! Den toleransen ska den klara av!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.