|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder: hur kostsamt blir det när vanosen säger upp sig, vad byts och kan man skruva själv?? Ska man undvika en vagn med RR vanos? etc Sökt har jag gjort men meningarna går ju minst sagt isär!! Ni som har erfarenheter kring detta ös på bara. Är problemet överdrivet kanske.??!! tacksam för svar. Har kollat lite på en till synes fräsch -97a 12k mil 9äg regnr: DRN*** med RR vanos märkt -99 ??!! vet någon nått om den så skriv en rad. Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" | |
|
min teori är att problemet är otroligt upp förstorat. jag har aldrig hört/läst om nån som verkligen har råkat ut för att vanosen har pajat. jag har en m3:a av -94 årsmodell som har rullat 24 000mil med rr-vanos. och har aldrig haft några bekymmer. jag total renoverade min motor i vintras, så jag kan meddela att det är lite små pill att skruva bort vanosen. men har man lite skruv vana och rätt manualler så klarar man av det. |
|
|
Har själv stora funderingar på att köpa M3 e36. Hur kan en sån här sak bli så uppstorad? Hur många har bytt sin vanos? och vad kostar det för dom som har bytt? Daniel Länk |
|
|
Tjena Jag har haft problem med min vanos på min m3-93... Tydligen ska trimchip göra att man kan få problem... Problemet visade sig genom att motorn missa på en cylinder, gick altså jävligt ojämt och att bilen drog dubbelt så mycket soppa som vanligt, vilket gjorde att alla avgasvärde var rent åt helvete... Lämna in bilen på NFS i malmö som konstaterade att nån kompenent i vanosen hade bränt... en ny skulle gå ca: 4000kr har jag för mig, fick dock tag i en begangnad för runt tusenlappen... Efter bytet gick bilen perfekt och avgasvärderna har varit perfekta... Skiter i och sätta i trimchip nu, får räcka med 286hkr... ;) |
|
| Vanos problemen gäller ju främst 3.2l motorn. Tycker inte man ska avstå om man har hittat en fin m3 med RRvanos om den inte låter illa. När jag letade m3a för 1år sen ville jag också ha en där Vanosen var bytt. Ringde runt på några och alla sa samma sak Vanos är inte bytt men kontrollerad och fungerar fint. Så jag köpte en med RRvanos och den funkar fint efter snart 16000mil. Tycker det är bättre och försöka hitta en välservad/välskött M3a och inte dissa den även om det sitter RRvanos i. Men visst är det ett plus om Vanosen även är bytt så man slipper tänka på det. | |
|
[citat]Har själv stora funderingar på att köpa M3 e36. Hur kan en sån här sak bli så uppstorad? Hur många har bytt sin vanos? och vad kostar det för dom som har bytt? |/citat] gör en snabb sökning här på forumet så förstår du varför det är så uppförstorat. finns säkert 1000trådar om just vanosen & att man ska akta sig. men det är ingen som har råkat ut för det. utan det är bara påståenden. men hur många trådar finns det där nån har råkat ut för det själv? att änns egen vanos verkligen har pajat? max 10? självklart ska man kika & lyssna noga att den inte är paj när man köper bilen. men att vanosen pajar på var och var annan M3:a är ett uppförstorat Forum syndrom i min mening |
|
|
Mr.O: jag kanske formulerade mig lite knasigt, ber om ursäkt isåfall. om jag gör en sökning om vanos så får jag upp 1000 trådar om det, men bara 10 där det verkligen har pajat. Då undrar jag hur det kan bli så, hur kommer det sig att vanosproblemen är så uppförstorat? om de bara har hänt på 10 bilar. Daniel Länk |
|
| räcker inte 10 bilar?? Sen är det inte säkert att alla som har haft fel på sin vanos skriver det här. Min brors Z3M -97 3600mil med RR gick som en fiskebåt emellanåt och när den såldes rasade den för nya ägaren som förmodligen var lite för vårdslös. Och när t.o.m BMW erkänt konstruktionsfel skulle jag iaf passa mig. Visst den håller säkert men varför chansa. | |
|
10 bilar av alla som rullar i sverige är väl inte så farligt, gör man som sebastian säger att leta efter en välservad som låter bra eller en som har kontrolerad/bytt vanos så är man väl hyffsat säker? Daniel Länk |
|
|
Hej. Det är väl mest ett sånt snack om vanos för att det är så extremt dyrt på just M modellerna. Jag tror en seriös BMW verkstad tar 30.000 för byte av vanos. I och med det så är många inte så sugna på¨att lägga ut 30.000 till för en bil som man kanske ger 100.000 för. Enligt mig är väl det därför "problemet" är uppförstorat. Mvh; Christofer |
|
|
sterrre: Gjorde vanosen så att den missade på 1 cylinder. Z MMM Coupe |
|
| Hej! Jag har haft 5st M3 E36 och ingen av dem har rasat.... Däremot så skramlar det ju mer eller mindre från Vanosen och det låter ju inte så kul:( Likadant så kan motorn tappa effekt om Vanosen krånglar och det ÄR ju inte heller kul! | |
| Hej! Jag har haft 5st M3 E36 och ingen av dem har rasat.... Däremot så skramlar det ju mer eller mindre från Vanosen och det låter ju inte så kul:( Likadant så kan motorn tappa effekt om Vanosen krånglar och det ÄR ju inte heller kul! | |
|
på min förra m3a -96 var vanosen bytt av förra ägaren, fanns kvitto på bytet å d kosta 24 000.. så helt gratis e d ju inte om man måste byta! ///MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.