|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Saxat från www.itsfun.nu efter att "528i 142 kW" valts: orginal med Itsfun-chip effekt: 142 kW/193 hk vid 5500 rpm 151 kW/205 hk vridmoment: 280 Nm vid 3950 rpm 310 Nm vid 4000 rpm toppfart: 236 km/h 242 km/h notering: optimerat för 98-oktan Någon som provat? Märks någon skillnad egentligen? | |
|
Min uppfattning är att det är slöseri med pengar att chippa en sugmotor. Men AutoPower har testat! Se: Länk och Länk ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Du kan göra liknande hos din BMWhandlare för en tusenlapp och få programvara modell 2000 det vet jag gör skillnad då jag gjort det själv. Mvh Asken |
|
|
Asken, är det någon skillnad på 99 årsmodells mjukvara och 2000 årsmodells? ________ Bilblogg: Länk |
|
|
OK, då kanske man ska prova det vid tillfälle. Tack för tipset! Men ska man vara sur kan man tycka att programuppdateringar borde vara gratis... Men om det inte är enbart kod utan ett nytt chip också kan jag förstå om man måste betala. Det man gör på BMW - är det enbart mjukvara, det? |
|
|
På E39 byter du inte chip utan du programmerar om den via diagnosuttaget. Byte chip tillhör de äldre modellerna. ________ Bilblogg: Länk |
|
| Kan man uppdatera en 328 -98 e36? Är de inte samma motor som i e39? | |
|
Det är samma motor som i E39. Men E36 kan inte uppdateras via diagnosuttaget, utan där måste man rent fysiskt byta chip. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Ingenting är gratis, det är ju en programmerare någonstans som skall ha lön för att skriva ihop koden, sen ska den testas osv...? Upphovsrätten verkar inte gälla längre? I a f, ang om det är samma program på 1999 resp 2000 vet jag inte. Kolla med en BMWhandlare. Notera om man har automatlåda finns det även ny styrprogramvara till den att ordna. Mvh Asken |
|
| Asken: Du betalar väl inget för att uppdatera ditt Windows? Man köper sin bil/programvara för dyra pengar och det minsta man väl kan begära är att få gratis programuppdateringar. Nu är det inte så med bilar och jag förstår att företag vill ha betalt för sitt jobb men tanken av att köpa en bil för dyra pengar och sen få betala för en uppdatering i programvaran är sniket enligt min mening. | |
|
ravve: Äpplen och päron eller Windows och bilar? BMW har gratis programuppdateringar på alla fordon som baseras på Windows, E65 och framåt:) Jag själv kör Wi 2000 och det jag betalar för varje uppdatering för att även Wi 2000 ska fungera är dyrbar egen tid. Tid är dyrbarare än pengar när allt skall vara så billigt som möjligt. Äldre bilar fungerar lite bättre som sagt i a f på elektronikfronten och det man betalar för är mekanikerns tid. Fri källkod kanske är bra för linux. Hoppas då att linux för bilar fungerar. Snikenhet är inget jag kan kalla migsjälv, inte heller önskar någon annan. Mvh Asken A true man listen twice as much as he speaks. |
|
|
Någon fler än Asken som uppdaterat mjukvaran? Det vore kul att höra om folk upplever någon skillnad! |
|
| Asken: Jag menade inte att du var sniken. Jag tycker det är sniket av tillverkare att inte erbjuda uppdateringar till de som vill eller helt enkelt erbjuda uppdatering vid servicetillfälle. | |
|
Håller med Ravve. Mjukvara till andra typer av maskiner är ofta gratis eftersom uppdaterad mjukvara (oftast) förbättrar någonting och gör därmed varumärket starkare. Om det sedan handlar om prestanda, säkerhet eller annat spelar ingen roll, tycker jag. |
|
|
Men mjukvaruleverantörer som MS håller inte med uppdateringar till t.ex. NT4, för att produkten är "end-of-life". Gör de uppdateringar för NT4 i dagsläget på begäran av en kund så blir kostnaden HÖG. Hur länge ska t.ex. BMW gratis uppdatera mjukvaran på sina kunders bilar utan ersättning? Eftersom det dessutom är så i grunden olika produkter så blir det lite svårt att jämföra tycker jag, en bil är så mycket mer än en dator och en dator är så mycket mer än datorn i en bil. Om man kan peka på någonting riktigt kritiskt som uppdateras med mjukvara tror jag inte BMW är omöjliga att diskutera med? Mvh, /Wille |
|
|
Till Windows, iallfall på hemma-PC:n, så uppdaterar du programvaran själv. Åker du in på BMW görs det av en servicetekniker, och dom jobbar inte gratis. I övrigt så haltar jämförelsen betänkligt. |
|
|
Vare sig uppdateringar borde vara gratis eller inte, så kostar de i dagsläget pengar och vi kan inte göra så mycket åt det. Få inte tråden att spåra ut på sidospår. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Hehe, nej det var ju inte kostnaden som var frågan! Frågan var ju om folk tycker att uppdatering märks när man kör, och jag är så klart mest intresserad av min motor. Så vi sätter stopp för prisdiskussionen och jag efterlyser fler erfarenheter istället. |
|
|
Jag har gjort det, hos it´s fun..! det mest positiva är bränslemätaren..har iofs alltid kört på 98oktan, vilket du blir låst till efter uppdaterad box.. i börjaN dvs första andra veckan så kändes den mer mjuk i accelerationen, fast nu så känns den precis som den alltid gjort.. fast gubbkör mest ;)... om nu siffrorna stämmer så blire väll som att slå av AC´n och hur mkt märker man av det i effekt?.. =) Ge han olja Bara!! |
|
|
På vilket sätt blir man låst? Vad händer om man kör på 95? Går den sämre än före uppdatering eller likadant? Bränsleförbrukning? T ex Jet har ju tagit bort 98 på många ställen nu. |
|
|
pbentss: När en tillverkare ger ut en bil så måste de ta hänsyn till att bilen ska kunna köras på olika bränslekvaliteter osv. När man chippar en bil, det man gör oftast är att man matar en mjukvara som optimerar bilen för just en specifik sorts bränsle och då får man ut ngn extra häst, men bara så länge man kör med rätt bränsle. Avviker du från den bränsle som motorstyrningsmjukvaran är optimerad för så tappar du effekt och får ökad förbrukning. Ofast i alla fall. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.