|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag är en nyförälskad BMW fantast som har några förhoppningsvis små problem med min nyinköpta 520iA -88. Jag har sökt så gott jag kan för att få svar på mina problem, men allt för sällan har trådskaparna följt upp sina trådar och redovisat utfallet. Med anledning av detta så frågar jag kanske frågor som ställts förut (dock undvikit de jag hittat svar bra svar på). Jag kommer att lista frågorna i rangordnat efter prioritet och försöker vara så detaljerad som möjligt. Tack på förhand till alla er som lägger ner tid för att hjälpa oss lärlingar med er kunskap! 1) Bilen blir varm när jag står stilla länge eller i kö, temperaturen ökar till strecket mellan mitten och röda, dock aldrig mer än så. När jag kör i högre farter och/eller har värmen på fullt ös så åker temperaturen tillbaka till mitten och blir normal. En sidonotis är att det bara kommer varmluft när man har luftflödet riktat mot vindrutan? Vad är det som är fel mest sannolikt och hur mycket kostar detta ca att reparera på vanlig verkstad respektive bmw-verkstad? 2) Förra ägaren rådde mig att byta olja. Vilken olja går den bäst på? Ventilerna knackar lite och den är ojämn vid kallstarter i ca 10 sek. Jag vill även passa på att byta automatlådsoljan, vilken är bäst? Hur mycket bör det kosta hos en normal verkstad respektive BMW-verkstad att byta olja, växellådsolja samt alla filter som normalt byts i samband med detta? 3) Som tidigare nämnt, tomgången är ojämn vid kallstarter och hoppar mellan 700-1200rpm i ca 10 sek med ca 1 sek intervall. Efter ca 10-15 sek är tomgången stabil och bilen går hur fint som helst, även varmstarter funkar kanon. En gång luktade det lite bensin efter en start och lite körning i några minuter, vet inte om detta var en engångsincident eller inte, har inte känt det igen efter ca 5 kallstarter. Vid ett byte av bränslepumpen av förra ägaren står det felkod motor: 10 Lambda kontroll- för rik bland...(ning)? på kvittot, kan detta ha något med problemet att göra? Vad kan detta bero på och hur mycket kostar eventuell åtgärd ca på vanlig verkstad respektive BMW-verkstad? 4) Diverse mindre problem. a) Vid högersvängar låter bilen lite ansträngd, jag kan urskilja ett dovt vinande ljud, det är inte särskilt högt. Vid vänster svängar hörs inget liknande, vad kan detta bero på? det sitter ett hyffsat dåligt däck på vänster sidan bak, är det problemet? b) Vid förra besiktningen för ett år sedan fick bilen 2.9/2,9 i bromsvärde fram och 2,6/2,4 bak. Är detta bra värden och hur stor är chansen att den går igenom besiktningen i år också om den körts 700-800mil sen förra besiktningen? Jag kommer att följa upp de svar jag får och rapportera resultaten så att denna tråden kan användas av andra med liknande problem. Återigen, tack för er tid! Mvh Joel | |
| Förmodlingen är det tomgångsmotorn som gör att tomgången svajar för att sedan stabiliseras,oljorna och filtrena kan du ju byta själv och kör minst med en semisyntetisk olja. | |
|
att den går upp i temp beror på att viskokopplingen (fläktkopplingen,som fläktvingen är fäst i) den kan du enkelt byta själv och du kan köpa den billigt på Länk |
|
Transocean |
1) Så länge den inte når rödmarkering vid längre stillastående på tomgång är det lugnt! Du behöver inte byta eller fixa nånting. Värre är det om den blir varm när du kör. 2) Byt motorolja och filter själv. Jätte-enkelt. Kolla mektipsen. Eftersom bilen är gammal och den gamla ägaren säkerligen inte bytt olja( därav uppmaningen att byta) börja med en delsyntetolja t ex Biltemas 10w-40 alternativt nåt märkesolja fast någon skillnad kommer du inte att märka om du köper de dyrare... Automatlådan, om den växlar som den skall, någorlunda mjukt även vid kickdown behöver du inte byta olja. Om du nu måste byta olja hos en auktoriserad bmw handlare så räkna med 1500-2000 kronor för motorolja och 4000-5000 för växellådan. En gds motoroljebyte med filter kostar dig max 500 med delsyntet av yppersta kvalitet. 3)Även nyare beemers sliter med ojämn tomgång. Men du skriver att den går bra efter 10 sekunder...ja då går den bra. Det är trots allt inte 2008 års modell du har skaffat dig! Gör ingenting är mitt råd. 4) Låter vid svängar låter som en hjullager som har gått. Gds 200-300 kronor, på en verkstad kanske 1000-2000 kr. Bromsvärden är ok. går säkert igenom nästa bes också. Kom ihåg att bromsa hårt ibland för att bakbromsarna inte fastnar. Juha |
| Viskokopplingen bör du nog inte strunta i att byta för till slut ger den upp helt och då är det ju bara att hoppas på att du hinner upptäcka det innan tempen når rött.Dessa motorer är känsliga för höga temperaturer och mår bäst av en jämn arbetstemperatur | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.