AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.768

Steptronic, för och emot!

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Står i begrepp att införskaffa en BMW, det var 8 år sen jag sålde min 325 e30 coupé med lilla m-paketet (blir lyrisk vid tanken på den).
Det är otroligt skönt att nu sitta och leta bland alla bilar och faktiskt tagit beslutet att nu köpa.
Jag är ute efter en 330 touring , och ser att det finns en hel del med den sk steptroniclådan (den man kan växla själv ?), jag har sökt här på forumet men inte riktigt hittat riktigt tillfredställande svar, då de som skrivit oftast haft problem med sina(har man inga problem finns ju ingen anl. att skriva)
Jag försöker utröna om det generellt är återkommande problem med denna lådan ,jag har hört att den inte håller för 330.

Kan man bygga bilar med över 500 hk så kan man väl bygga en aut.låda som håller för 230 hk eller?
Finns det ngn här som har en bil med denna som skulle vilja delge sina erfarenheter kring detta, och kanske skingra dimman för mig.

Det är ju ganska svårt att hitta den perfekta bilen då det finns så mycket utrustning att välja men mina krav är (nästan iallafall) sportstolar, gärna xenon,
drag(kan eftermonteras),stora stereon, ej trä, gärna sportchassi och ja ingen röd eller lila bil. Import spelar egentligen ingen större roll då jag kommer vara extremt noga att kolla skicket på bilen innan jag köper.

Tips och tricks vad jag skall kolla efter och vad ni kan rekomendera i utrustningsväg emottages tacksamt.

BTW trevligt forum!!

Mvh/Andreas

Hur var det här då.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Glömde att skriva att det är e46 jag ämnar att köpa!!

Hur var det här då.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det var inte många som kör automat här verkar det som, är det ingen som har erfarenheter av denna lådans för och nackdelar i en 330 ?

Hur var det här då.
M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
Hej !
Jag har haft en 330 Coupé 2003 med Steptronic, bara positiva erfarenheter !
Körde ifrån Uddevalla till Malmö med 120 km på farthållaren 0,82 i förbrukning

Har nu en 320 M-Sport Touring med Aut/Steptronic 2004, 3600 mil Svensksåld, uttagen 2004-07-30
Fri sevice och Vagnskadegaranti till 2007-07-30, Silvergråmetallic i nyskick !
Körde med 120 km/h på farthållaren ifrån Stockholm till Malmö förbrukning 0,78 !
Bilen råkar vara till salu, du hittar den www.blocket.se välj Skåne !
Bilen finns i Malmö !
Mvh

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte hört att det skulle vara några problem med den lådan som sitter i 330. Du har kanske blandat ihop det med 330 diesel? Denna modell (åtminstonde 00-03) har en annan låda (från GM) som verkar känsligare samt att dieselmotorn ger ett betydligt högre vridmoment. Samma problem finns i 530d.

Har och har haft 3 BMW med steptronic och det är en mycket trevlig växellåda. Växla själv kan man göra men det är sällan detta används av mig. Det är det vanliga automatläget som gäller och ibland slår man över spaken till sportläget så att bilen blir lite mer på hugget.

___
//Ulf
Mina erfarenheter efter 13000mil varav ca 7000mil med kompressor är att automatlådan på 330 är driftsäker. Den fungerar väldigt bra och en gång automat alltid automat :-) Nackdelen är att vid 150km/h när fyran hoppar i så blir den hopplöst trött. Den femväxlade lådan lägger i fyran vid 150 och behåller den till topphastigheten ca 245km/h. Oftast har man inte behov av acc över 150 så jag ger tummen upp ändå
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det tackar man och bockar för , jag kan ju själv säga att aut eller man. låda inte spelar ngn större roll för mig.
Automat är självfallet bekvämt, men samtidigt har ju bmws manuella lådor den "rätta" känslan.
Jag kommer att låta bilens skick avgöra mitt val, inte vilken låda som sitter i.
Det finns en bil som känns rätt i utrustningsnivå och skick och den har steptroniclådan.

Jag har ganska nyligen sålt min v70 med 300hk, men det skall bli grymt skönt att få ratta beemer igen.
Blir lite mindre plats för barnen men ,men.

Något annat som jag bör kolla efter vid ett köp av 330 touring?
Tack för svaren..

Hur var det här då.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Ahab:
Är lite nyfiken, vilken 330 Touring är det du överväger att köpa? Kanske har du en länk till den?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
H-e den blev borttagen idag, och jag som har gått och sugit på den karamellen i nästan en vecka och bestämt mig för att jag skulle ringa för att dra iväg och kolla in den. H-e, nu blev jag lite låg faktiskt, den var helrätt för mig, men men bara att leta vidare....

Hur var det här då.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Ahab:
Det finns en 330iAT M-paket II-02 till salu utanför Lund med endast 6600 mil. Den tycker jag är intressant, har mailväxlat en del med säljaren, som förefaller seriös. Eventuellt kör jag och kollar på den imorgon. Annons finns på Blocket och här på autopower.

Om allt verkar i sin ordning med bilen (mil och övrig historik) så är 184' SEK ett vettigt startpris. Jag har startat en tråd om bilen i forumet "Försäkring & värdering".
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Hepp, nu drar det iväg ! Hade nog tänkt mig en gräns på ca 150k.

Denna känns ganska seriös med men utrustningslistan är ju inte direkt het.

Länk

Eller denna som har det mesta,verkar fin dock import men som sagt fin.
Ligger inte priset lite i överkant ,jag kan tycka det iallafall.

Länk

Hur var det här då.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har en 330 med manuell låda som jag är supernöjd med.
Men bilen är väldigt nervig, känns ibland som att bilen själv bestämmer över gasen. kan tänka mig att bilen blir lugnare med automat, för min bil kan faktiskt bli lite jobbig i vardags/stadskörning.

Mvh Bjerser
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Jag kör 330 med automat, och måste säga att det är en grymt skön låda.
Lägger man sedan i sportläget, så går den som en klocka, blixtsnabb i responsen, och hur kul som helst att köra!
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Jag instämmer, kör också 330 med automat och föredrar sportläget, vet redan nu att nästa gång man byter bil (BMW så klart ;) så är det automat som gäller ;)

//Palle
bu
193
burner
M2 lci -18
Håller med.. kör 330 med automat med.. och älskar det.. och det är inte så ofta man växlar manuellt med lådan tyvärr.. och när man gör de så tycker man de känns trevligare att byta tillbaka till sportläget =)

/burner
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.