AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.199

minidisc bmw stereo - finns ngn ingång eller hur koppla till mp3 eller dylikt?

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
min e39 är utrustad med en bmw minidisc utan ngn cd spelare. denna standard verkar onekligen ngt svår att hålla på med

skulle gärna koppla in ngn annan inkälla......hur gör jag bäst?

mvh andreas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Sök och läs i bilstereo delen av forumet så hittar du , det görs på samma sätt som i bilar med cd.
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
ni får ursäkta men jag är helt lost i bmw stereo världen?
har min bil (-01 e39 minidisc) aux ingång eller ska man koppla in det på ngt annat sätt? vad måste jag köpa för att få det att funka?

kan ngn vänlig själ förklara för mig

tack så jätte mkt /andreas
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Håller med Hewi,
Sök på "mp3" eller "icelink" så lär du hitta enheldel.
Icelink är min rekommendation till bra lösning.

/Andy
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
kan ju tilläga att jag äger en mp3 spelare men ingen ipod.......tycker det blir fasligt dyr lösning med ipod.......10000 ungefär va!!!!!!

måste väl finnas en line in? eller ngn cd växlar port som går att leka med?

har sökt men det mesta berör ju just ipod.....!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Okej, jag förstår att icelink är mindre intressant för dig då.
Även om en icelink och ipod landar runt 1690+1500 vilket blir aningen över 3000:- och knappast 10.000........

Problemet är att radion inte ger möjlighet till att mata in signal via cd-växlaringången utan att den kommunicerat med cdväxlaren och vet att den sitter där.

Din bästa chans är att amputera signalen från bandspelaren, sätta i ett låtsasband och koppla din mp3spelare dit (med volymen uppskrivad till max för att kompensera den högre nivån på bandaren) alternativt kan du ju alltid köpa en bandadapter eller fm adapter, men ljudkvaliten blir betydligt sämmre.

/Andy
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
har testat fm sändare....blir massa störningar (pipande ljud)
visste inte det fanns kassetadapter till minidisc- var köpa? men antar det e kass lösning som du säger

ok. ipod såg jag kosta inte så farligt om man köper enkel variant.....var finne rjag en billig icelink då?
(tycks ju inte finnas ngn annan vettig lösning så blir väl tvungen att tynga min trasiga ekonomi med dessa prylar)

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej, om du nöjer dig med kasettingång så kan du få byta med min orginal bandare som jag hade i bilen innan uppgradering till navigator.
Kasettadapter är bättre än fmadapter, men fortfarande sämre än direktkoppling.

www.brl.se säljer Icelink för 1695:- har jag för mig

/Andy
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
ska nog försöka låta den där stereon sitta kvar (inget skruvande) för principens skull.......tack för erbjudandet iaf beolink

visst kan jag styra ipoden från ratten då? kan jag fortfarande använda min minidisc när icelinken är inkopplad?

får tacka för tipsen o bege mig till brl o låta dem fixa
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Visst kan du använda den inbyggda minidiscen även i framtiden. Icelinken emulerar en CDväxlare och därför tror stereon att det är en cdväxlare.
Du kommer att få upp låtnamn mm i displayen och kan även styra ipoden därigenom eller genom knapparna i ratten.

Tyvärr måste du in och skruva i radion iallafall eftersom du måste trycka in icelink kontakten. Men det går på 5 minuter att montera ut radion och 5 minuter för att montera tillbaka den.

/Andy
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
vilken version av icelink skall jag ha? dension tycks ha en hel trave varianter

är det mkt bekymmer att lossa radion? eller bör jag låta brl fixa det
aktiveras inte ngt form av stöldskydd när radion demonteras?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Inget stöldskydd aktiveras i en E39, men BRL tror jag inte hjälper dig med installationen.
Det är ganska lätt att lossa radion dock.

Icelink Plus passar din bil, med 99% säkerhet är det icelink för runda kontakter du ska ha, tror dension kallar det "BMW A"

/Andy
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
nu e icelink på g men jag har ngn dum fråga till.....
passar icelink plus garanterat en minidisc buisness stereo -01?
hur e det med buggarna på icelink man hör talas om (dension),,,,,,,?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Om stereon har möjlighet att styra en CDväxlare så funkar icelink. Jag tror att även MD radion har det, men eftersom jag aldrig stött på någon så vågar jag inte säga mer.

Jag har aldrig upptäckt buggar på mina icelink, har fungerat perfekt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.