AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.419

BMW E36 320i drar plötsligt väldigt mycket bensin (och rycker).

Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Godkväll!

När jag senast bilade från Sollefteå till Stockholm kände jag ungefär halvvägs att BMW:n började rycka till några gånger. Inget jag tänkte nämvärt på. Men när jag observerar färddatorn tillsammans med tankmätaren ser jag att den dragit väldigt mycket bensin. Färddatorn visar minst 1,5-2,0 liter per mil vid landsvägskörning. Vanligtvis ligger den på omkring 0,9l. Även tomgången var orolig.

Jag stannade vid vägen för att rådfråga min styvfar i ärendet per telefon. Han gav tipset om att dra ut en kabel till insuget och LMM:en. Sagt och gjort var det dags igen att provköra. Och faktum var att bensinförbrukningen var åter till det normala. Men istället rycker bilen på lägre varv (från 1000-2700rpm). Håller jag jämn gas på dessa varv så "dör" motorn och man måste hämta upp med kopplingen om man inte vill få whiplashskador i nacken.

Vad är det som orsakar detta tror ni?

Bilen det handlar om är en BMW 320i -92 (M50, 24cyl).

Tacksam för svar!

//Mattias
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan vara lmm...
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Vad kostar en sån att byta?
Kan den bara tvärdö helt appropå ingenting?
Visa användare
2.660
dicka o
den byter du själv,har sett här på börsen o blocket o ebay för ca 500kr.kolla bara så det är rätt artikelnr mot ditt...
Visa användare
2.660
dicka o
har du kollat så inga vacumslangar läcker med startgas?till att börja med...
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Nej det har jag faktist inte gjort. Är det vid något speciellt ställe man bör kolla?

Tack på förhand!

//Mattias
Visa användare
2.660
dicka o
du har en del slangar vid insuget.ha bilen i gång spruta startgas där om kring.har du läcka,så ändrar sig tomgångsvarvet.om inte så är allt grönt...
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för tipset!

Skall testa imorgonbitti! :)

//Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.