AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.051

"Klonk" från säkerheltsbältet/Stolpen (?)

När jag kör över ett gupp så klonkar det från vänsterstolpen bakom förarstolen. Det skulle kunna vara ngt m säkerhetsbältet.

Nu är det så att jag inte ens ser hur man får skruvar bort panelen som täcker, så jag där stannar felsökningen.

Okej - finns det några sköna mek:ar därute som vet var skruvarna sitter - det är ju bäst att fråga innan hela eftermiddagen går åt till att skruva bort fel delar.

ga
201
gagge66
540iA -99
Hade samma fenomen på min. Plockade loss allt. Hittade inget fel. Fyllde med isolering. Felet fanns kvar. Det visade sig att det var låset som glappade. Tydligen ganska vanligt! Vira ngr varv eltejp runt låsbygeln. Sen blir det troligen tyst.

Lycka till!
Åkej, det låter som ett lagom enkelt ful-mek att börja med.

Man tackar, återkommer med testrapport!

540 låter som en härlig modell...
le
224
leifeugen
540IA -02
I min tidigare BMW528iaT -99 hade jag samma klonkande och då bytte de en bricka i säkerhetsbältets övre del var mycket normalt fel,men vill erinra mig att de modifierade brickan vid faceliften,så försök med tejptricket för låset.
Det verkar vara låset. Om jag öppnar dörren och kör över en trottoarkant så klonkar det inte.

Byta låset -> skruva ner hela dörren. OK, det var ju lätt på min volvo 240, men nu måste man ju vara försiktigare. Hur drygt är då detta - ngn som tippar arbetstid?

David

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Tejptricket fungerar fortfarande fint på min E39:a.

//J
R2
10
R2
525iM-01
Pinnen på stolpen som låset låser runt så att säga,går att flytta.
Hade samma fenomen, flyttade efter "hållaren" som pinnen sitter i och klonket var väck. Sitter på två skruvar, lossa bara jättlite så att inte muttrarna på insidan lossnar helt och faller ner.

Har kört tejp-tricket; det blev tyst.

R2: Hur vet du åt vilket håll du ska flytta pinnen då?
Och hur mkt?

Kanske bara att testa sig fram?

R2
10
R2
525iM-01
Flyttade den inåt, mot kupén, 1-2 mm bara, motsvarande vad tejpen bygger.
I.o.m att tejp tar bort klonket så måste det ju vara ett glapp där. Flyttar man pinnen "längre ifrån" låsbygeln så blir det tajtare när den låser o glappet försvinner.
Så resonerade jag iaf....

sl
12
slasen83
520i -88
Har samma problem med min 520 -88, och ska testa att flytta pinnen. Jag lär mej något varje gång här inne på Autopower
bl
56
blacken
530iA-01
Här finns minsann svar på allt. detta ljud har retat gallfeber på mig nu i ett par veckor. Funkade perfekt med tejpen. Många tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.