AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.684

CAR PC installation frågor

Hej alla

Jag har dragit igång ett eget litet car pc projekt.

Lite data
BMW 330d-04 touring med nav (16:9) och cd-spelare i den (alltså ingen bandare eller cdväxlare)

Dator VIA EPIA-CN med 1ghz, 1gb ram, 100gb hdd
Lite tillbehör till dator är det också
USB-PCcard för 3g kort
WLAN
Bluetooth
IBUS adapter ala resler V5
ITPS strömförsörjning

Jag har läst en del på nätet om installation mm t.ex. denna artikeln här
Länk
Det finns ganska många howto som är lika med denna.

Hittade även den ganska bra beskrivning på vad kontakternas stift är till
Länk

Jag är nu i stadiet för planering av installation.
Dator får precis (och snyggt blir det) plats där cdväxlaren skall sitta sedan är det bara inkoppling.
Det finns inga kablar bak i bilen för cdväxlare. Många skriver att det borde finnas en tre polig kontakt men det gör det inte (till IBUS) så jag kommer att tappa stift 3 till NAVen för att komma åt IBUS.
Dock lurar jag på en sak var sitter min TV-modul. Visst jag kan riva ner alla paneler för att lista ut det men det vore fint att få lite hjälp medans jag bara planerar.
Det finns precis en likadan fråga här.
Länk
Men jag hittar dock ingen. I mitt utrymme där har jag bara NAVen och antennförstärkaren. Och ledningar blå kontakt leder framåt i bilen och tittar man på ovan nämnda kontakt beskrivning så verkar den "höra ihop" med vit kontakt på TV-modulen.

Det andra är om någon har sett någon form av beskrivning eller gjort själv på cd-växlar/tape eller aux emulering för att få igång det på naven. Har sökt som en dåre men det enda man hittar är att någon har använt ett 300k ohms motstånd men inte ett ljud om vart.

Två frågor så länge

1. Var sitter videomodulen
2. Hur gör jag för att emulera cd-växlare/TAPE/AUX

Kör så det är skoj
/Per

to
319
tobmag
525iT -03
Hej Per.

Verkar som du hittat Reslers hemsida . Där hittar du bla denna länk;Länk
och denna;Länk
Kolla i carx forum. Där hittar du lösningen på din sista fråga
Till fråga ett, har du TV funktion i bilen, mao har du TV i menyn?
Har du inte får du köpa till denna eller en annan adapter för att kunna få bilden på skärmen. Använder du orginal TV så måste även fartspärren bort men det går idag att fixa med mjukvara.

Tobmag
Tack för svaren.
Har varit inne innan och sökt men gjorde det en gång till och detta kanske kan vara lösning.

Länk

Jo jag har tv i bilen och är medveten om fartspärren men jag antar att man kan ta bort den med NAVcoder som jag hämtade här
Länk
Problem är väl mer lathet jag behöver bilen och planerar nu bara så jag funderade på vart den satt utan och behöva ta ut infredning ur bilen

Tack för ditt svar
to
319
tobmag
525iT -03
Per

Jag håller precis på mitt bygge själv. Tittade på mektipset som du länkade till. Ruggigt dyrt! Mitt bygge kommer inte att kosta mer en ca 2500Skr inkl videomodul och kablage. Kommer att kasta ur CDväxlaren och installera burken där. Bygger på ett vanligt micro ATX då jag hade en del komponenter liggandes. Kommer även att koppla ljudet via AUX då det verkar enklast. Hur du gör en egen AUX anslutning hittar du här:Länk (kolla sista sidan)

Tobmag
va
82
vagabond
320d -02
Hej!
Håller precis att plocka ut mitt CarPC projekt efter mer än ett år av byggande och trixande. Egentligen är jag helt nöjd med själva installationen (skärmen ser ut som original med rattar och knappar från gamla originalstereon) men problemet är att det aldrig blir riktigt bra och kan bli ordetlig trafikfara när man pillar på skärmen. Visst så är möjligheterna många men de nackdelar som jag känner till:

- totalt kasst i dagsljus(syns absolut ingeting) om man inte har den bättre versionen av 7" skärmen, kostar runt 7000kr (för en 7 tummare!!!)
-glöm radion, oavsett vad du har för tv/radio kort. dålig mottagning även med bilens antennförstärkare inkopplad.
-glöm tv, varken digital eller analog funkar tillräckligt bra.
-dåligt ljud kan du förvända dig om du inte har nåt riktigt avancerat kort men generatorljudet kommer du inte ifrån så lätt.
-glöm allt vad användarvänlighet heter. Frontsystemen ser väldigt tjusiga ut i mörker och när man står stilla men är nästan oanvändbara när man kör, plötsligt blir det en utmaning att byta låt på motorvägen och för att inte tala om att byta katalog/album.
-för att frontsystemet (antar att du kör med RR som alla andra) ska se bra ut måste du ha hög upplösning på skärmen och då blir själva datorn oanvändbar (om man skulle vilja köra internet mm).
-kabeldragningen är en mardröm i början.
-det hänger sig ofta, väldigt ofta, och utan anledning så irritationsmomemten är många.

Mitt stora tips är därför: koppla upp precis allting (som du tänkt att ha i bilen) hemma och teste 100 gånger. Tänk på att du måste tillverka de flesta kontakterna/kablarna själv och att dra dem i bilen är en historia för sig så räkna kablarna noga, du vill inte glömma en enda!! Tänk på start/stopp av datorn och övrig elektronik - om du ska ha separata knappar eller nån automatisk historia. Du kommer ev att behöva några relän + en massa annat så gör ingeting i bilen förrän du vet att allt funkar på "bordet".

Jag har kommit fram till att (för min del i alla fall) är en standardstereo med några in/utgångar för lågnivå en bättre lösning. Jag behöver i princip ett stort musikbibliotek och radio och numera har de flesta stereos usb ingång också, annars räcker en bra mediaspelare på AUX-ingång långt och väl.
Jag önskar bara att jag visste detta för ett år sen, det blev en väldigt dyr erfarenhet. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång...:)
Hej igen

Tack tobmag för den länken angående aux-ingång. Den löser mina problem. Jag skall bygga en sådan sladd idag.

Mitt bygge land på lite mer iom 3g kort och det där man har köpt allt nytt också. Lägger upp lite bilder sedan.

Till Vagabond
Kommer inte behöva reläer för av och på då jag har en strömförsörjning till datorn som kommer att start / stopp datorn med ström in på ett ben.
SYnd att du inte verkar nöjd med dator förutom inredningsmässigt

Ingen annan som vet var videomodulen sitter ?

Tack för alla svar så länge

BR
Per
Jag har titta den själv nu.
I bagage precis framför reservhjulet mot ryggstödet
Hej igen

Har dragit alla kablar nu från tvmodulen och stereo. Fått igång och kört lite ibus kommand och sett lite saker via ibusanalystorn.
Har även fått igång aux ingång.
Nu gäller det bara att göra klart datorn. Har provkört via laptopen.
Hittade lite bättre kontakthonor än att använda cdrom kabel som föreslås under gör-det-själv. Använde honorna från floppyströmmatning. Dessa passade perfekt och låst snyggt i bmwkontakterna

Nu kanske allt kan vara på plats imorgon
Tack för all hjälp
/Per
to
319
tobmag
525iT -03
Firestorm.

Hur går det? har du kommit någe längre. Nyfiken på eventuella problem du stöter på så jag slipper göra om dom :-)

Tobmag
Jo det går bra ... nästa adapter från usb til pc-card funkade inte bra så jag väntar på ett "rent" usb 3g-modem som skall dyka upp idag

Har inte gjort så mycket mer än kört laptopen på bussen och kollat

Hur långt har du kommit med dit bygge

Tänkte ladda upp lite bilder sedan
En liten sak det måste stå fel i docen till aux kontakten från bmw Det kan inte vara 0.22 F utan mer .22uF
to
319
tobmag
525iT -03
Det går lååånnngggssssammmtttt framåt. Fick tummen ur och fick dit TV modulen idag iallafall. Ska löda ihop ett I-bus interface i helgen sen får vi se.
Ang kondingen så byggde jag min enl den specen och det funkar bra.

Tobmag
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Hej tänkte sätta igång och installera en pc i bilen och undrar om någon vet hur jag kan få tag på ITPS ström regulator på smidigaste sätt. Hittade denna Länk men tycker det är lite dyrt med 840 kr. Och om någon har en Ibus adapter att sälja så vore det inte dumt.
to
319
tobmag
525iT -03
Tjena Nisse.

Priserna ligger runt det för en en bil-nätdel. Ska till och bygga ny dator till bilen nu och har köpt lite delar hos ICD här i Svergie, har skapliga priser faktiskt. I-bus adapter kan du löda ihop själv, ritning finns att hitta på X5world.com. Sök på NavCoder och ladda hem det programmet där finns oxå ritningen på interfacet. Vill du ha ett mera avancerat dyrt interface som inte funkar bättre en det billiga så får du köpa ett av Resler. Har kört min dator nu i drygt ett år utan bekymmer men ska bygga en ny mindre baserad på mini ITX i stället för microATX vilket blir lite klumpigt. Intel har släppt ett moderkort med TV-out och dual-core processor, kostar ca750 pix hos ICD.

//Tobmag
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Tack för svar nu har jag redan beställt ett I-bus adater utav Resler.
Och en nätdel från Länk. Nätdelen fick jag på ca 30 timmar så snabb frakt var det. Väntar nu på att I-bus adaptern ska komma. Köpte en mini ITX för nåt år sen men hoppas den ska funka. Har lite problem med att få Windows Media Player att spela upp musikvideo.
Har installerat massa codecs men vill endå inte funka.
to
319
tobmag
525iT -03
Det var snabb leverans...

Ska väl funka bara ditt moderkort har TV-out annars blir det besvärligt.
Ska du köra CarX eller dyligt så om du har en laptop använd den som test för att få allt att funka, spar massor av tid. Tyvärr är inget direkt plug&play vad gäller dessa mjukvaror.

//Tobmag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.