AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.346

Tips vid köp av e30 316i import

Sida 3 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1. byt skivor och belägg och motionera oken.

2. byt bromsvätska. Fukt suger sig in i bromsvätskan och förstör dess egenskaper.

3. det borde du kunna svetsa.

4. På bakaxeln sitter en liten givare, kolla givaren och dess kablar. Mycket vanligt problem. Är enkelt att åtgärda.

__
Bilblogg:
Länk
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Är inte grenrör på e30 316 gjorda av gjutjärn? Blir inte det lite speciellt att svetsa sådant? Hörde med den auktoriserade verkstan och de utför inte sånt då det var så speciellt. Men du tycker svetsa och inte byta grenrör är det som gäller? Kan man inte skaffa ett grövre, lite åt "trimm" om det nu kan räknas som något sådant?

Det där med att lufta systemet och byta bromsvätska.. är det dyra pengar? Har alltid fått för mig att lufta systemet tar lång tid = dyr debitering. :)

Angående motionering av oken.. gör verkstaden det "automatiskt" när de byter beläggen och skivorna, eller måste man be dem? Denna gång servas den på den auktoriserade pga snabbare tid.

Det jag funderar på är varför ekonomimätaren pendlar som besatt, har det något med hastighetsmätaren att göra? Eller är det något vakum som spökar? :)

Har redan inskaffat en haynes-bok! :) Mycket trevlig och bra bok, men jag måste ju lära mig från grunden så nu läser jag igenom hela och försöker förstå uppbyggnaden. :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om det inte går att svetsa i grenrör så har du inte så mkt att välja mellan. Men hör med mer än 1 verkstad innan du ger upp. Det är säkert billigare att svetsa än att byta.

Om du byter bromsvätska på en verkstad med utrustning så går själva jobbet på några minuter. Ska man göra det utan utrustning kan det ta lite tid. Normalt sett kostar det ca 3 - 400 kr att byta bromsvätska inkl. allt.

Det är nog olika skulle jag tro. Du kan ju alltid be de motionera oken, skadar ju inte. Annars ingår det i Inspection II, det är dock en punkt som de flesta firmor hoppar över.

Det med ekonomimätaren, jag vet faktiskt inte.

__
Bilblogg:
Länk
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ja, det får bli lite samtal i morgon ang grenröret. Men det är väl gjutjärn.. så de inte tror ngt annat?
Om ingen kan, så är väl utgift för grenrör ganska stor? Känns som en dyr sak!

Ja, men då beställer jag luftning och byte på en gång i så fall. Inte farligt pris! :)

Motionering av ok får det också bli! :)

Kanon!

Skulle vara så kul att sätta på fina m-tech II spoilers.. men vill samtidigt behålla den naturliga "looken". Lite valet och kvalet känner jag!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
jag spräckte grenröret en gång, på min corrado vr6 när jag var påväg till verkstad för felsökning av misständning haha! köpte nytt på:
Länk för 800+frakt, sen går det åt en ny packning+ arbete, tror de sluta på totalt 1500:- vilket inte kändes hela världen..

om du hittar mtech2 sidorna i de kjolpaketet kan du tjoa till jonesono, då de verkar vara helt omöjliga att få tag på! har letat över ett halvår nu,, dom är de sista ja saknar i mtech2-förvandlingen på min..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.