|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ta och byt olja och filter själv och gör en notering om detta i serviceboken. Det finns ingen anledning att ta det till en verkstad för det. Som jag skrev tidigare i tråden, använd en syntetolja och ett bra filter så ska det vara bra. Behåll kvittot så att du kan styrka noteringen i s-boken. __ Bilblogg: Länk |
|
|
balobas: Ja, avgaset tror jag att jag kränger så fort bilen blir köpt.. känns som en viktig detalj att ordna. Saken är den att det inte är bmw-stämpeln i boken som spelar roll.. det är snarare väntetiden för att få det fixat! Jag vet tex en verkstad (ungefär som ett garage med en kunnig mekare) han är väldigt billig, men har väntetid på ca 4 veckor = inte en chans! Okq8-verkstaden i stan har väntetid på ca 2 veckor och tar 2900:- för jobbet = ett ganska bra val och sedan har vi den auktoriserade verkstan Autowåx som tar 3300, men har kortare väntetid.. vad skulle ni valt? Det är inte stämpeln, utan vetskapen om ett bra jobb och att det blir gjort rätt så snabbt efter köp som jag värderar högt. hmm.. ja delarna är väl inte allt för dyra verkar det som.. det är ju nästan alltid verkstadens priser som är åt h-vete för dyrt. Synd för oss som inte lärt oss mek än. :/ Har hört om det där med golven i e30 och jag kollade rejält.. inte en fläck, helt snustorrt och ingen buckla/upphöjning vad jag kände och såg. Alla lister kändes nästan som nya i den.. tom tätningen i takluckan var i sjukt bra kondition! Men som han sa, han har inte behövt göra några större grejer på den eftersom den inte har krånglat någon gång sedan han köpte den. Bara behövt serva och byta slitdelar såklart. :) Mugge: Jo, kanske gör ett olje-/filterbyte själv vid köp och kör någon vecka med det.. sen när kamrem och det byts, så får det bli ett till byte. Kanske är bra att få ut eventuell smuts som inte försvunnit innan. |
|
|
det "rann" ur ca 1,5liter blåbärsliknande smet ur min gamla 318 vid de obligatoriska oljebytet efter köpet! så byt olja och filter direkt! väl investerade pengar! när du ändå är igång: byt stift, luftfilter, soppafilter oxå! billiga grejjer som banar väg för god bensinekonomi och jämn o fin gång i motorn! jag bytte allt de här och de var som att bilen liksom lugnade ner sig! funkar spolarmunstyckena? motorn som sitter i vätskebehållaren är klen! kolla motorn som sätter igång när man vrider värmereglaget på max! den kan ge ett jävulskt surrande om den är slut i lagret! sitter på torpedvägen i motorrummet! som du märker finns de hur mycket som helst med gamla bilar! men om man ser till de yttre så låter de som du hittat en pärla! det kommer alltid saker med tiden men de mesta till dessa bilar är relativt billigt faktiskt det allmänna skicket säger otroligt mycket om hur man tagit hand om bilen så det låter inte som du har något större att oroa dig för! rosten är största boven i detta köp och är de som du beskriver så är de bara att slå till! |
|
|
Å fy f-n, det där lät inge vidare! :) Blåbärsmet hoppas jag att ja slipper.. kanske ta använda lite till en paj annars. ;) Behöver man någon slags redskap för att byta stiften och soppafiltret? Missade faktiskt spolartestet, men torkarna funkar. Skall testa spolarna när jag åker iväg och kollar igen. Vad jag minns så lät de inte direkt mycket när jag drog på värmefläkten, men gör en extra koll av det innan köp i så fall. Jag har ju haft ett gäng bilar nu och som du säger, det dyker ALLTID upp något efter ett tag, oavsett hur väl förberedd man anser sig vara. Gäller bara att stå ut och försöka förhindra att det blir något av det dyrare slaget. Men tur iaf att man har autopower!! Det kan inte påpekas nog många ggr. :) Ja, rosten är det så pass lite av att jag har lust att ta tag i det på en gång. Men det blir som sagt lite grejer att fixa.. är tiden man skall ha också. Hoppas på affär snart, skall bara se över allt och ge ett bra bud nu. |
|
| direkt efterk öpet böt jag olja. det rekomenderar jag alla er att göra. | |
|
stiften brukar man ta bort med en plasthylsa, ett specifikt verktyg enbart för att lossa tändstift, men det skiljer från bil till bil kanske! soppafilter brukar sitta med 8mm eller liknande.. lätt fixat men håll en burk under om du inte vill droppa smutsig bensin på marken då de rinner från anslutande slangar och ur det gamla filtret! |
|
| Det blir att inhandla en Haynes mekarbok för 3- och 5-serien, känner jag. :) Kan nog vara bra att ha den för att läsa igenom och förhoppningsvis lära mig lite basic stuff. Kanske blir billigare för mig på så sätt! | |
|
köp den boken! de har ja gjort me alla andra bilar utom de bmw ja haft för de har funkat ändå hahaha!! de man inte fixar själv (kommer garanterat spara pengar på ha den boken) har man åtm vetskap om så inte en verkstad lurar en... förhoppningsvis! eldetaljer är bäst att anlita om man inte är hundra med en multimeter då man saknar bytesrätt och öppet köp på kablar, styrboxar etc och dessutom får man oftast nån form av garanti på arbetet med delar hos aukt.verkstad! kan va värt att tänka på.. |
|
|
Jo, tanken är ju att jag ska lära mig lite om hur det funkar med bilar.. vad som görs när man byter ditten och datten, vad allt heter osv. Så det kommer nog bli lärorikt! :) Köpte bilen idag!! =) Det känns väldigt bra, inte alla bilaffärer som har känts så här bra faktiskt. Nu gäller det att serva den ordentligt och sköta den som ett barn. :) Blir det något krångel, då har jag ju detta forum till hjälp! Får tacka för all hjälp och support jag har fått tack vare era svar.. inte säkert att köpet hade blivit av annars. |
|
|
Oj, den här tråden hade man nästan glömt av. ;) Kul att du köpte bilen, när får man se på bilder? Passa på att lägga upp den i Galleriet så kan du föra en blogg över allt som händer med den. __ Bilblogg: Länk |
|
| grattis! bilder tack! | |
|
Mugge: Hehe Hur kunde du glömma? Du har ju gjort hälften av inläggen! ;) Den har gått och blivit rätt lång vid det här laget. I helgen tänkte jag fixa oljan och passa på och göra en rejäl tvätt.. motortvätten tar jag lite senare, men det kommer skina om slangar det är ett som är säkert! =) Ska skriva upp en enorm lista med saker som skall tas itu med, kanske blir det en blogg av allt.. vem vet! =) |
|
|
balobas: Tack! =) Bilder kommer när jag har tvättat + lite sånt. Vill ha bra väder för bilder också. |
|
|
men lite kan du väl läcka: t ex färg, fälgar, utrustning typ sollucka, sänkt eller nån cool ratt etc.. sitter o kollar mobile o letar andra bil.. de är kul att köpa bil! |
|
|
Biltemas kallavfettning gör underverk i motorrummet och är dessutom billig att köpa in. :-) Håller med Balboas, lite info kan du alltid dela med dig :-) Jag har dock alltid fått för mig att bilen är en vit 2-dörrars 316 med svarta plåtisar, men det beror på att min kusin hade en E30 316 i det utförandet. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hehe Okej, tänkte hålla på det.. men jag släpper lite info då. ;) Färg: Ljusblå metallic (gletscherblau metallic står det i inköpskvittot från tyskland och var extra utrustning) Fälgar: Standard lättmetalls-varianten (om det nu är lättmetall, men ni vet de där fälgarna som man ser på blocket var och varannan dag iaf) Immobilizer.. säkert väldigt vanligt, men känns skönt att den är extra stöldsäker nu. Bilen är inte sänkt, ägaren innan ville ha allt original.. men förarstolen (som är sportvarianten) fick han ett infall och inhandlade, så den är väl lite "extra". hehe Sen är det bromskraftförstärkare, vet inte om det är de på alla bmw e30 316? Har en liten lista på extra utrustning, men det står på tyska så ni kanske kan tyda detta för mig. :) 1. Bezeichnung 2. Schiebe-Hebedach 3. Colorglas (gissningvis nått med rutorna) :) 4. Radio-anlage (något med radion ja) Beställer service idag + ett sportsystem.. så det ska väl börja hända saker inom kort hoppas jag.. positiva saker alltså! =) |
|
|
Hmm.. måste man spola av den där kallavfettningen, eller räcker det med att gnugga bort den? Jag brukar köra nån variant av motortvätt och bumbershine från turtle, brukar skina som en sol om det mesta då. :) Just ja, bilen är 2-dörrars.. så ja det stämde nästan! ;) |
|
|
Låter inte så dumt, ser fram emot bilder. Spruta på kallavfettning på (kall motor annars dunstar medlet direkt), låt verka någon minut spola av och varmkör motorn ordentligt så att all fukt dunstar. Tysk - Eng ordlista ger: Bezeichnung = Designation Schiebe-Hebedach = Taklucka Colorglas - Finns ej i ordlistan (gissar på tonade rutor eller blå rand på vindruta) Radio-anlage = Radio Plant (gissar på att det betyder stereo eller förstärkare) __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tänkte uppdatera lite mer i tråden om bilen. :) Har igår haft den inne på verkstad (autoverkstaden) för oljeservice och kambyte. De gjorde en inspektion II-light version där de gick igenom 35 punkter på bilen tror jag det var, där även bussningar leder, kylsystem, bromssystem osv ingick. De fel som framkom var: 1. Rostiga bromsskivor.. no shit, det skall ändå bytas. :) 2. Vattenhalten i bromsvätskan var något hög. Vad menas med detta? Åtgärd? 3. Mindre/liten spricka i grenröret. Åtgärd? 4. Hastighetsmätaren går ned på noll eller slutar att fungera ibland. Ekonomimätaren fladdrar också och visar helt tokiga värden! Det visste jag redan innan, men åtgärd för detta? Givaren eller kabel till bakaxeln som är av kanske? Ja, det var allt för nu.. skall montera avgaset och sen göra en åtgärd på den lilla rosten på dörren, polera, vaxa och sen fota bilen! :) |
|
|
kolla om inte verkstan du hade bilen på kan svetsta igen hålet på grenrör. när du byter bromskivorna kan du ju passa på att få systemet luftat och byta bromsvätskan samtidigt kanske? ang mätarna som fladdrar låter de som givar fel men kan även va nåt som är glappt! köp haynes boken nu! låg en sån ute här på säljes igår!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.