AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.289

m70 v12 tempen stiger på tomgång

jo
19
johnny34
325i-06
850ci-92
har en 850ci-92. som tempen sticker iväg på vid tomgångskörning.
Sjunker något vid ökade varv.Diagnos

jonte
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1. Dålig cirkulation.
2. Sliten fläkt koppling.

________
Bilblogg:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Termostaten slut samt kassa remmar och remspännare hade jag på min med exakt liknande problematik. 3.5 k ink byte av kylarvätska. Termostaten är billigast på mekonomen. Mvh asken
jo
19
johnny34
325i-06
850ci-92
Tog fram bilen ifredags. Började få dom här tendenserna redan förra sommaren. Men då steg tempen bara något. I fredags när jag besiktade bilen, kom jag fram till ett rödljus och tempen bara stack iväg. Fick korrigera med full värme, då sjönk tempen något. Fick sedan grönt och kunde dra iväg och få lite kyla.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Hade samma problem på både 735:an och m5:an. I båda fallen var det fläktkopplingen som var "boven i dramat". Bytte termostat, kylare, kylarlock, vattenpump och slangar, innan jag löste problemet genom byte av fläktkoppling. Och hur många gånger jag luftade däremellan låter jag vara osagt, men hade varit helt onödigt om jag bytt fläktkopplingen först.

Det som händer när fläktkopplingen inte fungerar som den ska, är att det blir ett övertryck i kylsystemet. Har du då lite sliten kylare, slangar osv så kan de ta skada. För mig blev resultatet två slangar med sprickor i som drog tjyvluft. Bytte dessa, därefter sprack kylarens övre slanginfästning.
Du kan ju känna på den övre kylarslangen när du kört ett tag, dvs antagligen stenhård fastän nålen står på mittestrecket. Så kontrollera dessa också, när du ändå tar isär "allt".
Alltså lika bra att byta termostat, fläktkoppling, kylarlock, remmar, provtryck kylaren, inspektera slangarna och vattenpumpen.
Alternativet är alldeles för dyrt!
jo
19
johnny34
325i-06
850ci-92
Vid byte av fläktkoppling, vad måste demonteras?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Bara fläkten, den går att plocka ur utan att lossa på något annat. Tänk på att den är vänstergängad..
Kan vara lite lurigt att hålla emot så inte vattenpumpen snurrar med när man ska lossa på den, men det kan gå med tex en stor polygrip.
ju
60
juzzi

635csi-83
Hur mycket kostar en fläcktkoppling ungefär i Sverige?

ju
60
juzzi

635csi-83
Ska det inte vara någöt övertryck i kylsystemet?

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Hhhmmm ser att mitt svar kan misstolkas. Visst ska det vara övertryck i kylsystemet, men ej så att slangarna blir stenhårda, dvs för mycket övertryck.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.