|
|
|
|---|---|
|
Min otursdag i dag.Airbaglampan började blinka på min 525 touring 93.Hade ur airbagen och hittade felet som var en trasig flatkabel.Lödade o satt ihop igen.MEN SKITEN BLINKAR ÄNNU,är det någon återställning eller dyligt man måste göra,är det nogon som vet? Roffe | |
|
Du behöver en diagnosdator för det. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Huga. Att ta ur airbag med tändkrets osv innebär stora risker, om den utlöser så ligger man risigt till. Vid service och hantering så gäller speciella rutiner för eliminering av ESD, kortslutning av tändkretsen osv. Felminnet raderas med servicedatorn eller motsvarande, innan dess släcks inte lampan. FP |
|
|
Inga problem med att ta bort airbagen.Innan arbete med airbag så skall den orangefärgade kopplingen under rattstången kopplas isär,kontakten är så konstruerad att den kortsluter kontakten.Sen råder ju naturligtvis sunt förnuft.övergången mellan fasta kabeln på rattstången och airbagen är en flatkabel ca 4-5 meter lindad som en spole i en rund plastlåda.Enligt instruktionen får ratten endast vridas 3,5 varv vänster och höger från mittläget.Jag bytte styrsnäcka och vred ratten lite för mycket med följd av att kabeln vände sig och brast. Kontentan av detta blir,ge fan i att vrida på ratten utan styrsnäcka |
|
|
Jepp, stämmer, den s.k. klockfjädern (den rörliga överföringen) är en kritisk del i SRS-systemet. Har du lödat inne i själva kabeln? Om det inte går att släcka lampan på vanligt sätt så bör kanske lödningen kollas upp osv. Den där orange kontakten under rattstången, sitter den inte efter flatkabeln ovan, in mot bilen? Isf har man inget skydd mot t.ex ESD vid fel eller arbete i flatkabeln. FP |
|
Paap Reeder |
... lärde mig att om man "lossar batteriet" kan man demont airbagen utan att sedan behöva släcka lampan med DIS. MVH /// Paap R |
|
Så är det säkert, problemet är om man redan har ett fel ang. SRS lagrat. Då måste felminnet resetas med servicedatorn osv. Olika fel har olika prioritet, säkerhetsrelaterade system släcker inte lampan automatiskt (efter reparation) medan vissa andra felindikeringar kan släckas om felet reparerats eller inte visat sig på en viss tid osv. FP |
|
Paap Reeder |
Skrev fel folke. Jag menade att om SRS är ok men man vill exvis demont ratten så kan man lossa batteriet först. MVH /// Paap R |
|
Helt riktigt. SRS behöver iofs inget batteri för att funktionera, detta kan ju t.ex krossas vid krocktillfället. Rent säkerhetsmässigt skall man alltid lossa batteriet och vänta minst en halvtimme innan man börjar demontera osv. Själva tändkretsen i styrdonet laddar ur kondensatorer vid avfyrandet av en airbag, dessa måste få tid på sig att tömmas osv, sen kan det inte komma nån startpuls därifrån, men väl från statisk elektricitet osv om man har riktig otur när man handskas med kablaget osv. Rent elektriskt händer inget om man lossar t.ex ratten förrän man vrider om nyckeln och SRS kör sin självtest, då lagras felet osv, men rutinen bör alltid vara att lossa batteriet osv. FP |
|
| Jag lossade batteriet,tog en kopp kaffe sen började jag skruva.Orange kontakten sitter på rattstången före (klockfjädern).Lossar man den kortsluter både hane och hona med ett fäderbleck...Men man har inte gärna händer och ansikte framför kudden.Har för övrigt haft isär det igen och kollat att lödningarna håller.Ska pröva att köra ett tag ,det kanske löser sig,som Folke skriver.Har hört att det är hutlöst dyrt att släcka felminnet osv,provar därför detta först. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.