|
|
|
|---|---|
|
Min tuta har haft en väldigt klen/svag signal länge men idag sluta den fungera helt och hållet när jag använde den. Jag hoppas det är själva tutan som är paj, hoppas det inte är nåt glapp i kabeln?! tänkte börja med att byta tuta. Frågan är var den sitter. Löjlig fråga kanske men jag vill inte famla runt i blindo. Helst skulle jag vilja ha tag på sprängskisser till bilen men inte hittat något. Angående själva tutan, funkar det med universaltutor som finns att köpa på mekonomen/biltema osv. Någon som har erfarenhet? Skulle gärna byta till nåt som skriker på mer än orginal men det är inte så noga. | |
|
På min 95:a sitter det två styck i överkant mellan grill och (AC-)kylare. Jag har inte kollat infästningen (om ovan- eller underifrån), men under alla förhållanden måste du lossa grillen. Kolla t ex "byte av strålkastare E34" under mekartipsen för att få en hum om hur man gör. Enligt min bedömning fungerar vilket signalhorn som helst, det är bara det där med att klippa av originalkontakten och skarva, som bjuder mig emot. Men gör man det ordentligt (utsatt läge), skall det väl hålla. /Lennart |
|
|
tackar! Av bilderna i mekartipset tolkar jag det som att man måste plocka ner hela fronten för att få bort grillen? blä va omständigt för en satans tuta =( |
|
|
Om du inte redan har börjat, kan jag trösta dig med att det är enklare än det låter. Listerna på stötfångaren är lätta att få bort, börja bara i framkant bredvid nummerplåten. Under dem är det bara fyra 19 mm muttrar som håller stötfångaren på plats. Lossa muttrarna och dra stötf. framåt (mot dig). Själva grillen sitter med en massa plastclips/-låsningar i underkant. Upptill bara med någon plastspärr, om jag minns rätt. Som vanligt är det nästan värre att klura ut hur alla dessa plasthakar hit och dit funkar än att skruva. Men det går! Lennart |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, inte behöver man lossa hela fronten för att byta signalhornen. Det är två horn monterade - enda skillnaden är att de "spelar" med olika frekvenser. Du behöver dock bara demontera höger respektive vänster sidogrill och sist mittengrillen för att kunna byta signalhornen (måste lossa båda sidogrillarna innan du kan lossa mittengrillen). En sidogrill sitter fast med två svarta PH1 skruvar i överkant, två svarta PH1 skruvar i nederkant samt med en PH2 skruv längst ut i kanten närmast sidoblinkers. När båda sidogrillarna är borta är det dags för mittengrillen. Börja med skruven på ovansidan - se Länk bild. Därefter lossa de två plastsnäppen i överkanten med en bred spårskruvmejsel precis som Länk bilden visar. Sätt skruvmejseln i spåret och bänd försiktigt nedåt. Därefter lossa de två plastsnäppen inuti njurarna genom att föra in en bred spårskruvmejsel in i njurgrillen och tryck nedåt - se Länk bild. Därefter sitter mittengrillen endast fast med ett plastsnäppe i änden av den vänstra respektive högra smala listen - se Länk bild. Du kommer enklast åt att lossa plastsnäppet genom att ta en lång skruvmejsel och trycka ned genom det hål som finns ovanför sidoblinkersglaset. Nu har du full access till signalhornen - se Länk bild. Börja med att koppla loss kontakten (röd pil i bilden) och därefter lossa den 10 mm skruv (röd pil i bilden) så har loss signalhornet! |
|
Jaha, så fick jag lära mig nåt idag också :) /Lennart |
|
|
Fantastiskt trevligt inlägg/guide bmw-slangen! Jag borde fixa det med hjälp av den. Hoppas bara jag inte har sönder något plastsnäppe/fäste. Är det dubbla tutor orginal? Den tutan som är på bilden är ett kompressorhorn? Är det orginal? Visst sitter det även en "vanlig" tuta på andra sidan, alltså bakom den andra njuren? Måste kolla med bmw vad tutorna kostar hos dem. Vore ju skönt att slippa behöva knippsa och fixa nya kontakter för ett annat horn. Det här att de spelar i olika toner blir jag nyfiken på. Hur låter det egentligen?! någon som har ljudfil? ;) Jag trodde bilprovningen bara tillät entoniga tutor. Är det tänkt så att när man duttar med korta tryck på tutan så ska endast den vanliga tutan låta, och när man håller inne så ska kompressor-tutan komma igång (är viss fördröjning på kompressor-horn vad jag vet?) /mvh |
|
|
Det sitter inga kompressorhorn som original eller någon dubbelfunktion osv, endast vanliga elektriska membrantutor. Ofta har de en plasttratt och är avstämda för två olika toner men även vanliga platta modeller förekommer (också tvåtons). FP |
|
|
Attans! Jag trodde att vanliga platta tutor = elektiska membrantutor De som har plast-tratt = kompressor-tutor Tänkte att det var mest logiskt att membrantutor kan jobba utan tratt medans en kompressortuta måste ha något att blåsa luft genom för att få till ljud. Då blir det till att fundera ut om jag ska byta till nån universal kompressor-tuta med lite mer/högre ljud eller en vanlig membran. Måste kolla vad besiktningen säger exakt. |
|
Funderade för länge sedan varför det satt två tutor på min bil och skummade igenom ETK här hemma (se RealOEM Länk för likvärdig bild) och där verkar de vilja ha det till att den platta modellen används till myndighetsfordon medans vi vanliga dödliga ska ha tratt modellen. Tre tillverkare verkar finnas - Fiamm med 410+510 Hz, Hella med 400+500 Hz och Klaxon med 420+520 Hz. Utgick från att det original satt två horn - tex en Fiamm 410 och en Fiamm 510 Hz. Det satt iallafall två horn på min bil (har inte kollat deras reservdelsnummer - skall göra det imorgon) - betyder dock inte att det var så original, men varför ser det ut som det gör i ETK då? Skulle vara intressant att se hur hornen ser ut på andra E34:or. |
|
Reglerna säger "jämn dov ton", har inte hört nåt om nerslag på besiktning osv på länge i detta ärendet. Så länge det inte rör sig om sirenljud och spelande tutor så funkar det mesta. De flesta dubbelhorn ligger runt 400-500Hz, lufthornen har lite vassare ljud som gör att övertonerna låter lite mera och lurar örat. Här kan du kolla och lyssna på de bästa... Länk Detta är rediga grejor, helt annat än eltutorna som man sätter på de flesta tut-tutbilar idag: Länk Tysk Grundlichkeit! FP |
|
Nja - original på min bil var det inte. Det satt två Mixo horn som tydligen var tillverkade i Frankrike - se Länk bild. Men det ena hornet hade en högre frekvens och det andra en lägre - se Länk bild. Som folke säger - inga kompressorhorn original bara elektriska membrantutor (där vissa är platta och vissa har en tratt). Verkar dessutom som att membrantutorna alltid sitter i par - en membrantuta har en lägre frekvens (ca 400 Hz) och en har en högre ferkvens (ca 500 Hz) men de aktiveras alltid samtidigt. |
|
Även modellerna med tratt har ett membran i andra änden, man kan höja verkningsgraden lite med plasttratten. Jämför trattar och trumpeter på Martinsidorna ovan. Det finns även membranhorn från Mixo med en trumpet monterad framför, ser ut som ett kompressorhorn. Mixo är nog kunna originalmonterade på din bil, Klaxon är en annan känd fransk tillverkare, frågan är om inte Mixo (numera Valeo) har ett starkt samband med Klaxon, som OEM-tillverkare. Googla på Mixo horn så får du lite att läsa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.