AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.954

[E39] Vad betyder dessa utrustningskoder?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Följande utrustningskoder finns skrivna på lappen under sätet. Jag har översatt koderna med hjälp av tabellen under modellguiden, men fortfarande är vissa koder obesvarade.

302 Larmsystem med fjärrkontroll
317 Orientblå met.
320 Modellbeteckning utgår
416 El. solskyddsgardin för bakrutan,manuella gardiner för bakdörrutorna
423
438 Ädelträ, myrten
441 Rökarpaket
485
494 Värmestolar
500 Strålkastarrenggörning samt intensivrengöring
522 Xenon-ljus
534 Automatisk klimatanläggning
538
666 Radio BMW Business CD RDS
710 M-Multifunktionsratt
842 Kall landsutförande
853
863 Handlarförsäkring Europa
885 Svensk instruktionsbok
896 Halvljusautomatik
N6TT/L Grå Standardläder

Följande koder är fortfarande obesvarade:

423
485
538
853
863

Enligt tabellen på Autopower betyder

423 = Velour mattor, vilket inte finns i bilen.
485 = Sportstolar, vilket inte finns i bilen.
538 = Latentvärme, finns inte i bilen.
853 = ????
863 = Handlarförsäkring, vad menas med detta? Varför finns med bland utrustningen?

I övrig verkar det stämma.

Bilen har också, M-knopp, regn sensor, alu fälgar, löstagbar dragkrok, fällbart baksäte bland annat som inte finns med på listan.

Bilen är en svensksåld 523i -99. All utrustning som sitter på är fabriksmonterad.

________
Bilblogg:
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Kommer lappen från rätt bil?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Givetvis, chassienummret på lappen stämmer överens med bilen. Det är mina föräldrars bil om det spelar någon roll och jag har full koll på historiken (1 privat ägare innan oss + en aukt. BMW handlare). Som sagt ingen utrustning har tillkommit eller försvunnit sedan sedan bilen rullade av bandet, förutom en omgång Alu.fälgar till vintersulorna.

________
Bilblogg:
Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Klistrar in från den listan jag har:

423 Velour Floor Mats
485 Sport Seats
538 Latent Heat Storage System
853 English Language Descriptions
863 European Dealer Directory (återförsäljarförteckning)

Båda mina bilar har 423 men ingen hade velormattor i när jag köpte dem. Bortplockade av tidigare ägare så jag fick köpa nya på BMW.

När 853 förekommer på e30 så anger det iaf engelskt språk på instrumentpanelen (tex på check kontroltavlan i e30) och lappar som tex den om upp och nercabbning på solskyddet.

863 lär väl vara BMW boken med alla återförsäljare o verkstäder i Europa? "Handlarförsäkring" är ju fel översättning från tyskan, det blir snarare handlar- eller återförsäljarförteckning.

Vad är latent värme?

molle
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Latentvärme var en utrustning som gjorde att man med hjälp av en i motorn cirkulerande koksaltlösning (som förvarades i en speciell termos när motorn var avstängd) snabbare kunde få motorn varm. Termosen kunde hålla temperaturen i upp till 48(?) timmar eller så. Det var dock ingen smärtfri utrustning, utan det var ofta som systemet började läcka och koksaltlösningen rann ut i kylsystemet och började fräta på metallen i motorn.

mer info: Länk

________
Bilblogg:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Första ägaren bytte in bilen på BMW Group Göteborg och plockade ut en E60. Velour mattor från E39 passar inte på E60 och jag ser inte varför man skulle vilja ha beg. mattor i en ny bil. Kanske var det BMW Group som tog mattorna och slängde i nya gummimattor för att förhöja känslan? Men visst, jag köper att 423 är Velour mattor.

485 kan inte vara sportstolar, Länk Länk , som synes är det inga sportstolar i bilen.

538 Latent finns på bilen, gick nog inte ens att få 99. Systemet försvann 97/98 någon gång.

853 Det är helt vanliga standard mätartavlor i km/h skala. Är det verkligen utrustning som behöver finnas med på utrustningslistan i så fall? Låter osannolikt.

863 Förteckning över serviceställen finns ju med bland instruktionsbok och servicebok. Men åter igen, varför ska det finnas med bland listan på utrustningen?

________
Bilblogg:
Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
På e30 bestämmer 853 iaf inte mätartavlorna eller gradering utan det är förtryckta texten på check kontrolltavlan med dioder i taket, texten på tempomatspaken, instruktionstexten för suffletten på solskyddets baksida och klisterlappar i frontrutans hörn om tex inkörningsregler. På e39 vet jag inte var eller om det finns förtryckt text på panel eller klisterlappar i rutan etc. Någonstans finns det antagligen?

Håller med dig att det är konstigt varför vissa koder om språk och landutföranden, som tex 863 på en bil som går till sverige där andra bilar även utan koden har denna bok. Har sett några liknande fall på e30 som tex svensk servicebok. Jag hörde en förklaring från en återförsäljare att såna saker skulle bero på sena ändringar i orderhanteringen. Vid en avbeställning nära produktionsstart av en bil så stoppar man inte den tänkta produktionsstarten av bilen utan man kör på och korrigerar utrustningslista och landutförande etc för en ny beställning. I vissa fall måste då även logistikflödena styras om i det fall bilen tillverkas på en produktionsline där det nya landutförandet/utrustningen normalt inte tillverkas/monteras. Men detta är bara vad jag har hört av en återförsäljare i USA.

molle
853 är ju att grundspråket på färddator/varningar är på Engelska hade det inte stått någon kod på en Europeisk BMW är det lika med = Tyska.

863 står både på min fars 530iA och Herr GP: s sålda 528iM, min gissning är att det står på alla E39: or = inget konstigt alls!

423 Velourmattor, bortplockade? Har du pratat med tidigare ägare? Min far har gummimattor i sin E39: a året om, velourmattorna ligger på vinden, så kanske är fallet med dina föräldrars?!

481 ÄR sportstolar till E39 vad 485 är vet jag inte, sökte på e39.de men inget kommer upp på den koden, mitt tips dra ut en lista på Tyska då störs man inte att felaktiga översättningar, som exempel;

915;
Tyska Entfall Aussenhautschutz
Engelska Body Skin Conservation Deletion
Svenska Konservering av karosseri

Den Svenska översättningen säger ju motsatsen till Tyska originalspråket och den Engelska översättningen, inte konstigt att man kan bli konfunderad.

Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vi har inte OBC (stora datorn) i bilen utan bara lilla datorn som visar, ute temp, 1 räknare för snitt förb, snitt fart och hur långt man kan köra på kvarvarande bensin. Står inget på vare sig tyska eller engelska utan det är enbart symboler för div olika varningar. Någon Check control finns inte, iaf inte som på E34ans OBC. Den CC som finns är symbolbaserad. Enheterna är dock grader celcius och km/h. Men det är väl så även för tyska versioner?

Jag har talat med tidigare ägare i samband med köp, men jag frågade faktiskt inte om mattorna. Men om mattorna var slitna eller smutsiga så är det väldigt troligt att BMW byter ut dem mot nya gummi mattor för att bilen ska kännas fräschare. Det var helt nya gummimattor i bilen när vi fick den.

863 kanske är ASC+T ? eftersom det är standard på samtliga E39?

Var kan jag få tag på en tysk lista?

________
Bilblogg:
Länk
Mugge; Vad du krånglar till det, glöm 863 det har du fått svar på! 214 är ASC+T.

Oavsett att någon "glömt" att beställa check-control/färddator så betyder det Engelskt språkversion, något finns säkert på Engelska som annars hade varit på Tyska.

Tysk lista finns hos BMW, dom måste bara ställa om från Svensk text (ett riktigt otyg) till Tyska, det klarar alla handlare, jag kör självklart med Tyskt språk i CC och färddator, om jag ville ha Engelskt skulle jag köpt en Jänkebil=) Underligt att BMW inte fixar Svenska när Jaguar gör det kan jag dock tycka.

Kommer du till Mantorp Mugge?

Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ah oki, då är jag med... läste nog ditt inlägg lite för snabbt där.
Ska se vad de vill ha för en tysk lista på BMW Group Göteborg.

Jag kommer nog inte kunna närvara tyvärr... hade velat komma och titta men som det ser ut nu så är jag helt uppbokad tyvärr.

________
Bilblogg:
Länk
Mugge; lista till personlig bil är gratis, speciellt som bilen är köpt där, fick ni Svensk lista från BMW GBG? Du kan hälsa dom att dom glömde min CS rabatt (trots att jag visade upp kortet) och att jag överlåter den på dig, värt ca 9,30kr.

Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej vi fick ingen lista alls. Den här hittade jag under sätet på bilen.
Men jag ska dit och hämta lite delar på onsdag, ska se till att få det i samma veva.

CS rabatten kan de vara lite kinkiga med på BMW Group. När jag skulle köpa delar till min gamla E28 (som då var skriven på min dåvarande sambo) så ville de inte ge mig CS rabatt eftersom det inte var jag som stod som ägare.

________
Bilblogg:
Länk
Mugge; Dessutom verkade personen bakom disken indragen direkt från gatan, jag köpte en flaska ATFolja till servostyrningen vilket var främmande så han frågade någon i ett rum bakom trots att jag visste precis vad jag skulle ha, tur att jag slipper handla där mer=).

På alla andra ställen jag handlat så är det viktiga att det är jag som är medlem som handlar inte vem som äger bilen, jag häpnar att BMW GBG har en annan uppfattning, valet jag skulle göra då är att köpa från en specifik handlare i Tyskland där man får 10% bara man reggar sig på e34.de (och då är dom Tyska priserna lägre från början) ja ja det var ett sidospår.

Stephan
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Mugge!
Får jag ditt reg nr. så kollar jag din lista åt dig... Kan maila över den om du vill... Står på engelska.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.