|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett problem på bilen nu, har jag värme reglagena i bilen på max så håller bilen jämn och bra temp men vrider jag ned dem på min så stiger värmen ända upp på rött. Vad kan detta bero på? har luftat hur mycket somhellst nu utan att få bort detta. Även så att har jag värmen på max i bilen så kan jag ta bort locket på expansions kärlet utan problem men vrider jag ned på min börjar den trycka ur sig vatten där. Kan det ha blivit stopp i någon ledning eller termostaten som blivit knäpp? | |
|
Är det bara när du står still eller händer det även när du kör på motorvägen eller i varje fall konstant fart över 50 km/h? ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Hej! Har du bytt vattenpump någon gång? Mvh Jonas |
|
|
Jag tror inte att vattenpumpen har ngt med saken att göra. Har vattenpumpen gett upp så finns det ingen cirkulation i systemet och då når värmen inte heller till värmeelementet och inget värme kommer till kupén. Just därför kan man inte heller kyla motorn genom att kliman inställd på max. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Jo cirkulation finns det, får värme i bilen. Fenomenet kvarstår i högre fart men blir inte lika varm då, stannar mellan typ sissta strecket före rött och rött någonstans då. Själv misstänker jag luft kvar i systemet trots att jag idag fyllt i säkert 20liter vatten meddans jag luftat utan att det blir bättre, verkar bli stopp i systemet om jag inte kör med värmen på eftersom att vattnet då stiger upp genom expansionskärls locket om det är öppet, ska lossa alla slangar imorgon tror jag och spola igenom allt och se hur det går, hade linande fel på en sierra 2.8 en gång och då var det stopp i värme paketet men då var juh även värmen dålig. Problemet är alltså att vrider jag av värmen i bilen så stiger värmen på motorn, tips? |
|
|
Jag misstänker stopp i kylaren. Det är inte helt ovanligt att folk häller i kylarcement och liknande för att täta små hål och det ställer till en hel del tyvärr. Bl.a. minskar cirkulationen genom kylaren. Kontrollera flödet genom kylaren. Hade samma problem med min gamla 518 E28. Jag bytte allt i hela kylsystemet och det visade sig till slut att kylaren var boven i dramat. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Vettenpumpens hjul är orginal av plast och detta ger sig efter ett antal år i värmen. Det fenoment man får med trasigt hjul är att man får mickrokokning i toppen som genererar luft i systemet, hur man än luftar så blir det ny luft. Skovelhjulet kan gå sönder på olika sätt och det finns bara ett sätt att ta reda på om det är orsaken, dvs att kolla. Mvh Jonas |
|
|
Slirande kylfläkt.Har samma fenomen på min535.Slirkopplingen är kass och nyper inte.Vid kall motor ska fläkten slira men inte när bilen är varm,i så fall mycket lite. Roffe |
|
|
viskon var också en av mina första misstankar, men om man kör över 50 km/h och fenomenet kvarstår är det troligen inte viskon eftersom fartvinden ska räcka till för att kyla motorn. Viskon behövs bara när fartvinden är otillräcklig, dvs i låga farter. ________ Bilblogg: Länk |
|
|
Dessutom går den inte in vid normalvarm motor, och den låser inte utan ökar hastigheten gradvis. Ingen av mina bilar hittills med viskokoppling har varvat upp fläkten över den normala slirande varvtalet, trots relativt lång tomgångskörning på sommaren. Om motorn blir varm vid lite fartvind så tyder det på andra fel, dålig eller ingen cirkulation i kylaren osv. En förutsättning för att viskokopplingen skall öka varvtalet på fläkten är just att luftströmmen genom kylaren skall bil ordentligt varm, dvs att kylvätskan cirkulerar i kylaren osv. Blir båda slangarna till/från kylaren hyfsat varma när motorn är varm, blir de även någorlunda hårda, dvs tryck byggs upp i systemet? FP |
|
| Om jag har värmen på full flås i bilen men tex fläkten av så stiger inte värmen på motorn utan det är bara när jag har värmen avstängd i bilen som värmen på motorn stiger och då bildas det även tryck i systemet, ska spola igenom allt idag och se om det blir bättre, misstänker stopp någonstans, ska flusha allt en bra stund idag. | |
| är det ett svårt stopp så spola även baklänges. | |
| Ska testa det, blir nog skruva med pärlan imorgon när man är ledig, hade inte ork i helgen men det blir spola utav bara f-n | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.