|
|
|
|---|---|
| Kablarna från högtalarna fram till slutsteget är ca 1m för korta. Blir det kasst ljud om jag skarvar dom? | |
|
Nej, men allting beror på hur du skarvar och med vad du förlänger..... /Andy |
|
| Så länge skarven är bra är det inga problem, men om den börjar oxidera kan det bli värre. | |
|
Köp bra kablar som du kopplar till de tidigare kablarna med. Kablar är viktiga för ljudet. Jag har själv varit skeptisk till deras betydelse men efter att ha lånat hem lite kablar till hemmastereon blev jag övertygad och bytte ut alla högtalarkablar. Mvh Mikael |
|
| tack för svaren. är lite i valet eller kvalet, har att välja mellan kabelskor, sockerbit, torix och wago. har inte tillgång till lödning tyvärr. hur hade ni gjort? | |
|
Skaffat en billig lödkolv för 57:- och lött. Är nog iprincip det billigaste bästa och enda sättet att göra det bra. /Andy |
|
| will do! | |
|
I detta sammanhang kan en lödad skarv möjligen duga, förutsatt att en del kriterier är uppfyllda: Att man kan löda, att man har rätt lödverktyg, typ av kabel, dvs att kablarna är lämpade för lödning. För nån hundring eller däromkring får man tyvärr ingen användbar lödutrustning, om det inte är mycket klena trådar i hemmamiljö. I fordon med vibrationer osv undviks gärna lödskarvar, de får dålig tillförlitlighet, därför hittar du numera aldrig lödade kabelskarvar och liknande i professionella sammanhang. Förutsätter att du har runt 2,5mm2 area eller mera till högtalarkablaget, då är crimpskarvar (hylsor som pressas med speciellt verktyg) att föredra. Obs inga hobbyverktyg utan riktiga tänger med utväxling osv. Kan säkert lånas för enstaka skarvjobb på närmaste billjudsshop eller komradioverkstad osv, finns även uppe i riktigt stora kabelareor. En riktig crimpskarv ger gastät förbindning mellan ledarna, nån förändring av ljudet, kabelns ledningsförmåga osv blir det inte. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.