|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Innan idag råkade det komma en extremt stor fläck motorolja på den asfalterade uppfarten. Jag hällde lite torr sand över som sög upp lite av oljan men fläcken fanns kvar. Då hällde jag lite avfettning på och spolade av men fläcken finns kvar. Ska jag fortsätta med att avfetta, eller finns det något bättre knep för att det inte ska bli fula bestående fläckar? Hjälp!!! | |
|
Nja,det finns ju produkter som just är till för att suga upp olja med... Kolla med "Granngården",Biltema eller annan bildelshandlare,de brukar ju ha.. Häll ut lite,vänta "ett par dagar",sedan är det bara att sopa upp...Fläcken blir ju mindre, men helt "som nytt" blir det inte.. Mvh Janne. |
|
|
Troligen är där inget att suga upp längre, bara en mörk fläck osv. Då tar du bara riktig petroliumbaserad avfettning (luktar fotogen) och öser över fläcken/området. Borsta men grov borste och spola rikligt med vatten. Upprepa vid behov ett par gånger, oljan kommer garanterat att försvinna. Den lilla rest som ev. blir kvar torkar så småningom bort. FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Asfalten är ju olje/tjärbaserad,så fläcken kommer du nog inte att få bort den närmaste tiden! Men du kan ju även prova att spruta på bräkleen och torka direkt efter om olje fläcken är "blöt" fortfarande!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Det går åt en beskedlig mängd avfettning, bräkleen på sprayburk blir himla dyrt jämfört med litersflaskor eller dunk med kallavfettning, det är likartat innehåll även om bromsrengöraren innehåller ytterligare tillsatser som gör det mera flyktigt. FP |
|
| Rent miljömässigt tycker jag du ska använda dig av sand och sågspån och inte några vätskor. | |
| Länk | |
|
Vanligt handdiskmedel typ Ajax funkar bra. Det används (användes) flitigt på gammla lastfartyg som "råkar" släppa ut lite olja i vattnet. Diskmedlet gör att oljan sjunker i vattnet, vad nu detta har att göra med din uppfart, men iallafall, du kan ju prova med Ajax. mvh Kalle |
|
|
brunofarare: lastfartygen använder sig av ajax eller liknande för att minska ytspänningen i vattnet. om ytspänningen minskar så sjunker oljan och "spåren" av en oljedumpning är borta. inte alls miljövänligt, men fågellivet blir ju mindre lidande om oljan sjunker ute till havs än om oljan flyter in till land där fåglarna klabbar i den och sedan dör.... |
|
|
Moment 1, uppsugning och borttagning av den större delen av oljan är ju redan gjord, läs första inlägget. Sen återstår den mörka fläcken som alltid blir kvar pga allt damm osv som binds i oljeresterna. Återstår att "lyfta" detta och spola bort, bästa sättet är att spruta på kallavfettning som löser oljan och som alla vet flyter olja på vattnet och kan spolas bort. Miljövänligt eller inte beror sen på om man lyckas ta tillvara spillvattnet men några större mängder är det ju inte tal om. Får tiden verka så försvinner det ju ändå, dvs det kommer ut i naturen och/eller luften osv. Diskmedel som tar bort ytspänningen är ett gammalt tjyvknep för att sopa bort spåren som nämns ovan, men här finns ju ingen vattenyta som kan släppa ner oljan osv. FP |
|
|
det som innehåller tensider löser upp oljan mycket bra och det har alla hemma i västvärlden vanligt tvättmedel som man tvättar kläder med strö ut över oljan och tillsätt lite varmvatten låt dra i några min och gnugga in sen är det bara att spola av funkar kanon då jag har testat det flera gånger efter att ha bytt olja på olika bilar och traktorer på asvalt. och miljövänligt borde det va eftersom det säljs i matvarubutiken,hehe ett garage tips bara till er!!!!!!!!!! ps. ariel är det jag använder och ingen ÖB variant Länk |
|
|
Rolex: Jo ja vet, det var bland de första jag fick lära mig när jag var matros en gång i tiden. Tyvärr så ansågs allt för ofta Ajaxen som en permanent lösning på oljelekage ombord. mvh Kalle |
|
|
helgonets tips borde fungera lika bra på marktegel eller? Min 318 gjorde lite spår efter sig på föräldrarnas uppfart. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.