AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.917

"Handbroms ur funktion höger bak", sa besiktningen.

Ja handbromsen på höger bakhjul var alltså ur funktion. Slänger ut frågan om vad detta kan tyda på (har inte tid att ta isär bromsarna på nån vecka nu). Färdbromsen bak fungerar, men det är väl skiljda kolvar på systemen?

Eller? Mata mig med information.

Fel nummer två: Skadade skivor bak, jag tror dock de har tjockleken kvar, vad gör man? Svarvar?
Ko
663
Koffe
320iC -93
Det är väl trummor till handbromsen och skivor till färdbromsen bak? Så att en kan gå sönder medan den andra funkar är väl helt "normalt"... Kostar nog inte allt för mycket att fixa heller skulle jag tippa.

Angående tvåan så tror jag man kan svarva skivorna, fast det finns nog de som vet bättre... *lämnar över till dem* =)

//Koffe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst kan man svarva, men köpa nya är nog att föredra.

Jeppe
trumma OCH skiva? kan det vara båda två? jag har till synes skivor runt om.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
I navet på skivorna bak sitter det en trumma för handbromsbackarna.

//Niklas
"En riktig motor suger"
Finns billiga bra bromsskivor, bla bildelsimporten.se köpte fram till min bil där och dom fungerar väldigt bra.
Köp nya skivor bak, plus nya belägg till färdbroms och handbroms, justera handbromsen noga (brukar själv ha den så att på 5:e knäppet är det full bromsverkan)...gör du detta så kan dom inte klaga.

Patrik L
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Problemet med dålig handbroms på E28:an brukar vara att bromsskölden rostat såpass mycket att sprintarna som håller fast backarna lossnat och orsakat "kaos" i handbromsmekaniken...Lite bökig att byta.Skall man göra det riktigt måste man lossa på drivaxeln!
Men jag gjorde så att jag tog rondellen och kapade så att det gick att kränga på den nya skölden.
Det kan naturligtvis vara något annat men detta är det mest troliga.
Ny handbromssats,sprintar och bromssköld krävs för en seriös reparation.
Istället för svarvning av skivorna,köp nya.Dem är inte speciellt dyra.

Mvh janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.