|
|
|
|---|---|
|
Vill ha skivbromsar bak på min 320-86 samt bromsad diff.. Vilket är de enklaste sättet? Vilka bilar kan man ta från så de passar. E30 400hk projekt | |
|
Du kan ta från vilken E30 som helst som har skivbromsar. Det passar. Själv tog jag från en M3E30 och klump från 320is. Kom ihåg att byta parkeringsbromswirarna, de är olika mellan trumma och skiva. ///BMW - Was sonst! |
|
| nån som har länk till nån som foto-dokumenterat ett bakaxel/klump/diff-byte! undrar lite hur de går till och ser ut.. ligger i startgroparna att göra min bil lite kvickare på de första växlarna! | |
|
Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| johane: mycket bra! nån speciell utv du rek till just min m42? 4,27 sägs vara bra, men 4,45 ännu kvickare dock skjuter varvmätaren i höjden vid landsvägskörning.. va ja har läst mig till iof! | |
|
Nja vet inte riktigt vad du kan tänkas vilja ha. Själv gjorde jag tvärs om och bytte från 4.10:1 till 3.46:1. Ettan var ganska onödig innan tyckte jag plus att den blev bättre som långfärdsbil efter bytet. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Saken är den att jag lagt i en 940 turbomotor med tillhörande låda så ja tycker utväxlingen är jobbigt låg..alltså den varvar väldigt mkt vid landsvägskörning. gör nog inte mkt mer än 180 om ja varvar ut den känns de som.. Vilken utvxl rekomenderar ni. E30 400hk projekt |
|
|
Länk där kan du skriva in dina värden och laborera med bakaxelutväxling för att se vilken hastighet du får vid olika varv. ///BMW - Was sonst! |
|
|
vet ju inte vad det är nu för utvxl mm..vad har en 325:a för utväxling? E30 400hk projekt |
|
|
325an har 3.71:1 i bakaxlen vad jag har hört. Mvh Andreas |
|
|
Det är lite olika beroende på årsmodell och sånt vad det sitter för utväxling. Här är ett gäng du kan testa med i länken i mitt förra inlägg. Utväxlingen på volvolådan du har och sen testar du med de utväxlingarna nedan och kollar resultatet sen är det bara att inhandla en diff med "rätt" utväxling. 4.45:1 4.27:1 4.10:1 3.91:1 3.73:1 3.64:1 3.46:1 3.23:1 3.25:1 3.15:1 2.93:1 2.79:1 Skulle ingen av dessa passa så passar vissa av E28ans klumpar också, den mellanstora eller hur det var. Sök på forumet om E28-klumpar. Vet ej vad E28 har för utväxling. ///BMW - Was sonst! |
|
|
tackar E30 400hk projekt |
|
|
Står det ngnstans på klumpen vad det är för utvxl o om den har diffbroms? E30 400hk projekt |
|
|
det kan du lätt kolla med att rotera axeln där kardanen sitter fast och se hur många varv ingående axeln roterar när "drivaxeln" hunnit ett varv. Länk |
|
|
När klumpen var ny så satt det en bricka på en bult som håller bakkåpan. Den är ofta bortrostad men finns den kvar så står det ett S före utväxlingen. Ska även stå ett stort S på ovan och undersida på klumpen Bild: Länk (om den inte visas direkt så bläddra ner till 060330) ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.