|
|
|
|---|---|
|
Som nybliven BMW-ägare och läsare av detta forum så har jag med frustration läst om köpare som blivit lurade då bilen de köpt visat sig ha gått mer än vad mätaren säger. Man blir också förvirrad av de som skriver att det "bara är att ringa en ÅF och be om ett utdrag". Har själv provat, funkar inte alls. Man kan, om man har tur, få reda på när ev garantireparationer har gjorts. Jag kan tänka mig att många ÅF och även BMW Group finner det irriterande med alla dessa förfrågningar om bilar de inte haft att göra med. Det skruvande som försigår förstör mycket för oss BMW-ägare, värdet på bilen går ned, dåligt rykte för BMW, mycket jobb i samband med bilköp etc. Jag tycker det är dags att göra något och har följande spontana förslag. Jag har följande förslag: Alt 1. Vi måste be BMW Group om ett _officiellt_ tillvägagångsätt för hur man tar reda på så mycket info som möjligt om en viss bil. Detta innefattar sätt att ställa frågan (Till ÅF, Generalagent, BMW DE ?), pris (olika beroende på information man vill ha?) Alt 2. Alla förfrågningar går via Autopower.se som säljer detta som en ren informationstjänst. Fördelen för BMW Group och ÅF är att de får en kanal att hantera istf "många". Förslag 3. "Av Autopower garanterade mil". Man läser inlägg av vissa otroligt kunniga medlemmar som definitivt kan avgöra, på olika sätt, om en mätarställning är ok eller inte. Låt dessa, ofta anställda av AP eller frilansande, sälja en tjänst innehållande ett visst antal aktiviteter som utmynnar i en "Autopower garanterade mil". Som sagt, dags att göra något... /Touchdown | |
|
det låter väl bra men allt detta kostar pengar så det måste bli någon avgift för detta. Dessutom måste berörda parter vara intresserade av att göra detta jobb. |
|
|
Låter som en utmärkt idé jag hade gärna betalat säg en hundring för sådan information. Så hade Autopower fått lite mer pengar i kassan oxå, det är väl inte fel. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
kilroy |
Tyvärr tror jag inte att något av dina förslag är möjliga att genomföra. 1. Intresset från BMW Group är sannolikt rätt lågt när det gäller att införa och underhålla rutiner för att hyfsat säkerställa miltalet för begagnade bilar som inte ens säljs via någon av BMW´s återförsäljare. 2. Att alla förfrågningar skulle gå via Autopower känns inte som någon framkomlig väg. Enligt min bedömning borde Autopower snarare arbeta med forumutveckling och att se till att forumets egna rutiner och arbetssätt säkerställs och fungerar. 3. Se förslag nr 2. Rent juridiskt är en formulering som "Av Autopower garanterade mil" en omöjlighet. Det finns redan personer som har bilutvärdering som inkomstkälla. Hur många uppdrag man kan ta på sig är ju upp till var och en. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Autopower drivs mig veterligen så gott som helt på fritiden av folk som har vanliga arbeten som de går till varje dag. Frågan är om det finns kapacitet för den typen av verksamhet som efterfrågas här. ________ Bilblogg: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är en omöjlighet att stoppa mätarfusket så länge det finns oupplysta icke vetande bilköpare, så länge dom finns lever bilimportörerna gott. ///MVH Hasso Länk |
|
Tanken är mycket god men praktiskt ogenomförbar. Håller för övrigt med Hasso, nästan som vanligt. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Spider: Självklart ska det kosta pengar att få hjälp. Kilroy: Jag tror BMW Group skulle uppskatta en lösning för detta. HUr många vilsna köpare tror du kontaktar dem och deras ÅF med underliga frågor dagligen? Hasso: Du verkar ha en stor erfarenhet och skriver dessutom inlägg i de flesta trådar som handlar om ev oärliga bilar, ett kall kanske? Du skriver att det finns många oupplysta köpare och att detta leder till att det fuskas mera. Vore det då inte en bra idé att försöka göra det _svårare_ att fuska genom att göra det _enklare_ att kolla upp bilen på ett effektivt sätt?? Håll med om att det finns många olika uppfattningar om vad som kan göras och hur. Se detta ex Länk av många. /Touchdown |
|
|
Hur ska man kunna lära folk som inte vill lära sig att vara uppmärksamma? Så länge det finns "blåögda" människor så kommer fifflet fortgå. Tyvärr! ///Micke Min cabrio Länk |
|
kilroy |
Touchdown* Det är inget fel på dina ambitioner och dina grundläggande tankar. För BMW Group så handlar det ju om att skapa ett vinstdrivande system på kommersiella grunder som dessutom skall vara lättadministrerat och mer eller mindre självgående. Jag tror ärligt talat inte att BMW Group har något större intresse av ett sånt system. I slutändan handlar det ju om skapa ett underlag som ju rent juridiskt kommer att sakna all täckning från BMW Group. Att utvärdera och kolla dokumentationen på ett tillförlitligt sätt kostar mer "än en hundring"...:) Det handlar inte bara om att gå tillbaka och kolla upp olika servicetillfällen, det är betydligt mer komplicerat än så. Det grundläggande problemet är att biltillverkare världen över inte är särskilt intresserade av att producera bilar som "i princip" inte går att skruva. Anledningen är ganska uppenbar...kostnaden för att skapa ett sånt system hamnar ju på förstahandsägaren som rimligtvis inte är villig att betala för något som endast begagnatköparen har nytta av. Om jag lite "burdust" avfärdade dina tankar i mitt förra svar så hoppas jag att du bättre förstår mina tankar nu. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Jag gillar normalt sett inte tendenser till övervakningssamhället, men frågan är om det inte skulle vara en god idé att åtminstone som extrautrustning kunna välja att ha ett övervakningssystem via GPS, där bilens verkliga körsträcka ständigt avläses och lagras centralt i en databas. En sådan bil skulle bli svår att mätarfiffla med. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sist jag köpte ett garantiutdrag kostade det 500 spänn och avgiften hade precis höjts . 500 kr är väldigt lite i hela sammahanget om man köper en bil för 200.000 kr men ändå tycks en del snåla in på den extra kontrollen. Är ju roligt att Micke håller med :) Det finns en aspekt till när man håller på att rota i sån här skit, det är faran för den personliga säkerheten, flertalet har blivit hotade från både handlare och privatpersoner och västprydda tvåhjulsåkare, när man redovisat fusket på ett helt öppet sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är väl bra att förbjuda importen av bilar så är vi av med 95% av de skruvade bilarna. |
|
|
Korak: du är väl inte så blåögd att du tror att 95% av alla skruvade bilar är importer? ___ //Ulf |
|
|
Sv.såld är ingen merit längre i dagens samhälle tyvär om man oroar sig över skruvade mätare. Ifall man såg reportaget från insider för nått år sedan ang mätar fiffel så vet man hur simpelt det är att skruva en bil oavsett vart ifrån den härstammar. Så att stoppa importen tror jag inte löser något alls förutom att kanske en del risiga objekt inte dyker upp på privat marknaden lika ofta men även en del fräscha kanske man skulle gå miste om. |
|
|
Det är väl bara att läsa i importforumet ock konstatera, det behöver man intevara blåögd för . Sen att bilen skruvas när den kommer till sverige är en annan sak. jag kan nog sträcka mig till nån % mer Mortaz det kommer alltid att vara en merit med en svensksåld bil. Utom gör vissa på forumet som talar för egen sak. |
|
| Korak, den slutsatsen är väl lite märklig. Att det finns gott om skruvade importbilar (som diskuteras på importforumet) betyder ju inte att det finns väldigt få skruvade svensksålda. | |
|
Det känns som det fuskas lite överallt i alla länder nu med BMW. Eftersom dom importeras lite här och där så har priserna sjunkit överallt. Ett sätt att få lite mer för dom är väl att skruva tillbaka mätaren lite och det görs säkert här i Sverige med. Inte av bilfirmorna men kanske av de privatpersoner som vill sälja sina BMW. (nej jag menar inte alla förstås, men det finns säkert de som gör det) Ingen som blivit erbjuden skruva tillbaka service? |
|
|
Korak; Självklart är det en merit om bilen är Sv.såld men det jag menade var att är man orolig över skruvad mätare så kvittar det vart bilen är ifrån lika simpelt att fiffla här som där. |
|
| Man får göra som de gör i usa fastän med pedofiler dock(de står väl på ungf samma nivå?) sätta upp en vacker AP skylt, "beprövad auktoriserad mätarskruvare" samt förse dem med fotboja alt betongskor:) mvh asken, mindre human och nådfull mot miljustering | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.