|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu måste jag ventilera lite... :/ Min stackars omgivning börjar bli trött på att höra mina teorier o funderingar så jag prövar en ny målgrupp, med förhoppning om lite input.. Såhär ligger det till: 540ia-93 22k mil Haft vibrationer vid låg fart, 40-60 samt landsväg vid 70-80 ungefär. Över det har det inte varit några problem. Även ett "durrande" modell stödlager om man gasar från 20-60 ungf. Men om man smyger så kan dessa undvikas. I uppförsbackar så är det dock oundvikligt. Känndes som kardan vibrationer, varierade även vid temparatur och ett tag i vintras så var den riktigt dryg att köra. Nåväl, satte mig o kikade på detta forum o fann sen del om den homokinetiska knuten som kunde vara boven i det hela. Sagt o gjort, beställde en ny o monterade. (visst LÄT det enkelt, en del rivning dock..) När kardan var nedtagen inspekterades stödlagret o bedömdes som ok. Inte "slappt" eller utslitet. Så det tror jag inte ska ställa till det.. men vem vet.. Knutkorset var även det glappfritt. Däremot såg Hardyskivan lite småtrött ut, alltså, inte slut på ngt vis, men man fick uppfattningen att det var lite slitet av tidens tand. Ville inte börja riva allt o "skruva bort mig", så det fick sitta då jag satsat mina pengar på Homokinetiska knuten som storskurk. Hopmonterat o klart blev det provkörning med hopp om att det skulle bli prima. :) Tyvärr blev det ju inte så.. :( Går dock relativt bra nu, märker att vibrationerna i farten, säg 70/80 minskat, för att nästan helt ha försvunnit. känns lite ibland... kan dock vara obalans-hårdbil-sliten väg dock.. Men det där djäkla "durret" är fortfarande kvar.. Vad tros? kan det vara hardyskivan som spökar? Är sugen på att skaffa en annan kardan o hoppas det blir bra, men det känns lite riskabelt då den "nya" kan ha ngn typ av fel den med. Även funderat att riva bort kardan o bogsera bilen för att se om vibrationerna/durret försvunnit, men det hjälper ju inte mycket då det irriterande durret som jag jagar mest endast dyker upp när man lägger effekt på drivlinan eller kör i uppförsbackar så det även blir belastning på drivlinan. Snälla ge mig lite uppslag här, egna upplevelser, teorier, erfarenheter medlidande, ja nånting... Mvh Laban | |
|
Det här är mina erfarenheter av vibrerande kardanaxlar baserat på mina 3.0S -72 och 630CS -76! på 3.0:an har jag har bytt kardanaxeln 3 ggr på 70.000 mil När jag köpte bilen 1979 var stödlagret i mitten dåligt så jag bytte det snabbt och galant! För snabbt visade det sig då jag inte kollade upp innan jag delade på axeln hur fram och bakdelarna satt ihop. Axeln är ju balanserad i hopmonterat skick och risken är således stor att man får obalans i axeln om man inte sätter ihop delarna exakt som dom satt vid balanseringen. Numera gör jag ett körnslag mitt för varandra på fram och bakdelarna innan jag tar isär en kardanaxeln. På flera axlar jag sett finns det redan körnslag. Dock vet jag inte om det är gjort av tidigare ägare eller gjort från fabriken Denna obalans blir ett "högfrekvant durrande" över vid vissa hastighetsområden och har för mig inte varit speciellt "stor" men väl irriterande. Vibrationerna känns bäst om på min bil om man håller handen på handbromsen Om en av kardanaxelns knutar börjar bli glapp brukar jag få den typen av vibrationer som du beskriver vid acceleration. Mer ju mer man gasar och oftast mest vid start och låga farter. Ibland har det varit väldigt svårt att känna glappet i knuten med kardanan på plats. Om glappet uppstått vid mittre knuten (vid stödlagret) har det vid dåligt stödlager ("slappt" gummi räcker så att kardanen "hänger ner" . Behöver inte se dåligt ut) till och med blivit så stora vibrationer vid acceleration att axeln slagit i kardantunneln eller något annat. I min original verkstadshandbok till E24 står det att det är väldigt viktigt att kardanaxeln är rak dvs att den inte böjer av vid mittre kardanknuten. Det står inte i verkstadshandboken till E3 så jag gissar att detta har BMW kommit på med tiden och det kanske är viktigare ju starkare motor man har i bilen. Det finns till och med ett original verktyg gjort för att noggrannt mäta att axeln är rak. Man justerar rakheten med att höja/sänka mittre stödlagret i kombination med att höja/sänka bakdelen av växellådan. En sista typ av vibrationer har jag fått när den fråmre gummiknuten (vid växellådan) blivit dålig. Dessa vibrationer har känts mest i ratten men har inte känts som ett vanligt obalanserat hjul utan även här varit "högfrekvent". Det tog väldigt lång tid att reda ut vart det kom från då jag var övertygad om att det kom från framvagnen. Per L |
|
|
Hazse: Om det är till en 540ia kan det vara intressant, men det är inte lika som andra e34 kardaner. Per L: Tack för input, ja det är ju en massa faktorer att tänka på.. :/ Tycker att om hardyskivan är sliten borde det mer visa sig som ett glapp i drivlinan då det väl är tänkt som en "ryckutjämnare" Intressant det du nämer om att det kan vara svårt att känna det, kanske inte är den iaf. Om jag ska försöka precisera vart det kommer i från så känns det som stödlager eller bakre knuten, somär nybytt. Men det är svårt att peka ut den exakta källan. Enklaste vore ju som sagt att bara skifta kardanen, men om man inte köper en ny så är det väldigt svårt att veta om den i sin tur är okej. Misstänker att skrotarna inte provkör i den bemärkelsen, samt att det oftast inte går då bilen är just..skrot. Att köpa ett nytt stödlager kan kanske vara ett alternativ, men det är ju en del jobb att riva så man vill ju helst ha väl på fötterna att det är just den delen om man ska gå in o byta enstaka delar, för det är inte vidare muntert att riva bilen på vinst och förlust. Min kardan är inte delad av mig, däremot är ju knuten bytt bak. Bmw säger att hela kardan är balanserad med den knuten på så det kan kanske vara där det spökar oxå.. Det som är mest kännbart nu är då det där "durret" Vibrationerna är inte så allvarliga o det som är kvar kan mycket väl komma från däcken. Ska skifta fälgar bak i eftermiddag o prova om det blir ngn skillnad på vibrationerna. Durret kommer jag väl att få dras med tills jag river igen :/ Även intressant att läsa om att kardanen ska vara "rak", jag satte dit den som den satt på bilen, o det kan nog tänkas att det ska kompenseras en del för förflyttnngar med tidens gång. Mvh Laban |
|
|
okej jag trodde det kanske var samma till alla, förlåt för mitt grova misstag*ler* |
|
|
Hazse: Ingen fara, tyvärr har det blivit så att man har hyfsad koll på vad som passar på vad.. Hade hellre varit ovetande och att det fungerat ;) Mvh Laban |
|
|
jag håller med dig |
|
|
Bytte du inte hardyskivan samtidigt som stödlagret? när hardyskivan blir dålig så uppstår vibrationer i hela bakvagnen, när knutkorset börjar bli dåligt så brukar det klånga till när man startar från stillastående, detta är men vanligt på automater. Lycka till med ditt problem. |
|
|
Uppdaterar lite då: Ledsnade på durret o rev ned det hela. Gick fort den här ggn :) Upptäckte att stödlagret -som iofs är tight när du känner på det (ruskar på kardan)- eller rättare sagt gummit runt har säckat ihop eller vad man ska säga så att kardanen hänger ned i gummibussningen. Blir sas excentrisk. istället för centrerat i ringen som håller det hela. Hoppas på att det kan vara det, beställde ett nytt till en 750 idag.. Motornords leverantör hade slutat m 540/750 och hos den lokala handlaren så fanns bara 750 listad. 540 fanns inte ens med.. diskriminering? ;) Det är dock lika enl. etk så det blir nog bra. Bara att hoppas det är det nu då.. :/ Delorian: Tack! :) Bytte aldrig stödlager då jag satsade på att det var den bakre homokinetiskaknuten som var trött. Hardyskivan visade sig vid närmare "close up" inspektion vara i gott skick. Mvh Laban |
|
|
Laban: Om du fått tillbaks vibrationerna nu så läs länken: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.