AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.523

Film: Ett flygande varv runt Gotland Ring med min M3 e36

Sida 4 av 5
Förstår precis vad ni menar.

Ni får gärna åka på våra träffar.
Hurvida ni juridiskt inte vet vad ni kan, får eller vill göra gällande detta vet jag inte. Men säg att ni ägde en ny Porsche 997 GT3 RS som orginal har Sport crono paketet. Ja hade ni avstått att åka på banan då med denna bil för att den från fabrik har ett porsche orginal tidtagarur i bilen. Hade ert försäkringsbolag förbjudit(ej ersatt) er att åka på banan med er nya GT3 RS modell 997 p g a det finns ett tidtagarur orginal i bilen? Driftboxen kan vara en hastighetsmätare, det kan inte sport crono vara, det är enbart ett tidur i porschen.(som jag förstått det)

Göte Sjögren
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det sitter faktiskt ett tidtagarur i iDriven i min BMW. Låt vara att det är grovt (visar bara hela sekunder).
Jag respekterar helt klart BMW SCs regler även om dom INTE upplyste om att det var förbjudet att ta varvtider på Mantorp den 5/5. Har man dessutom BMW originalförsäkring är deras bankörningar klockrena om man bortser från att det kanske är lite väl många bilar på banan.

För min egen del som inte har BMW originalförsäkring, letar jag hellre andra bankörningar än att göra mig av med boxen. Då kanske jag får köra med slicksen också vilket gynnar mig ekonomiskt.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Normalt sett brukar det inte vara så mycket bilar på banan som det var på Mantorp 5/5. Speciellt under senare delen av eftermiddagen brukar det vara ganska gott om utrymme på banan.
Då har jag kommit hem från Gotland. Nu blev det inte mer än en halvdag på GR mot för planerat 3 dagar. Började köra på fredag vid 10 och hade fullt upp att hitta runt banan ;-) Den är trixig och det tar ett tag att komma igång på den tycker jag. Närmare lunch så började jag hitta spår som kändes bra och fick till två tider som kändes okey och när jag går ut på tredje varvet så kommer jag helt galet i hårnålen och kör på kurbsen i ingången. Fälgen blev lite platt och sprack sönder och sen var det färsigkört för denna gången. Min bästa tid blev 1.33.1 (har iofs en logg på 1.32.9 men den känner jag mig osäker på)
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
En kommentar ang. försäkringarna.
IF:s försäkring gäller inte på bankörning oavsett tidtagning, likaså med länsförsäkringar (även om det verkar finnas lokala avvikelser).

Vill bara ge en vink åt alla som kör bana och tror att de är försäkrade pga att tidtagning inte är tillåten. Så var det förr (på tex IF) men så är det inte längre.
Har själv ringt och "tjatat" på många försäkringsbolag vad som gäller för att kunna köra lite bana med Porschen.
Resultat: IF har ett avtal med Porscheklubben där försäkringen gäller på Porscheklubbens träffar, dock med förhöjd självrisk, även Salusansvar gäller på bana då de skrivit avtal med Porscheklubben ALLA andra sa blankt NEJ.
BadaBing
Tack för mer info..
Man tycker att ngn kunde ta fram en "1-gångsförsäkring" för bankörning som kompletering till den existerande försäkringen..

Kanske kommer sen ngn ggn :)
Ryk. Bra tider! Det är sannerligen inte många som kommer under 1.32 tider på Gotland och du har inte långt kvar. Jag ska dit i Augusti igen, hoppas på att komma ner någon sekund ytterligare. Banan är lurig att lära sig.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Vad kör du för något på banan ryk? Du lär ju inte komma ner på 1.33 med en 330xd.
Flåklypa
Tackar. Somsagt det finns mer att hämta då jag precis hittat spåren innan jag körde sönder fälgen. Dock kommer det ng gå väldigt långsamt nedåt då man inte kapar en sekund bara sådär. Stefan i en lotus körde på 1.24 under lördagen. Det är snabbt, den bilen är iofs en tävlingsbil men det är ruskigt snabbt ändå
Nockenwelle
M3 E46 smg, det skulle bli svårt som du säger med en fyrhjulsdriven automat kombi att komma ner på 1.33, även om det vore roligare ;-)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, skulle du klämma 1.33 med en fyrhjulsdriven autmomat kombi med dieselmotor (och gatdäck) skulle många bli väldigt långa i ansiktet.
BadaBing
ryk :
Vad använde du för däck ?
BadaBing
Michelin pilot sport cup. 265/35-18 runtom
BadaBing
ok, styr den ok med så breda framdäck ?
Ryk. Jag antar att du körde med Performanceboxen. Vilken topphastighet hade du på rakan och vid vilken punkt började du bromsa? Jag stog på hejdarna strax efter mållinjen men med din M3 kompressor borde du bromsa senast vid mållinjen? Jag noterade som mest 195km/h på rakan, kommer inte ihåg utgångshastigheten till rakan.

Flåklypa
BadaBing
Den styr kanon.

Flåklypa
Ska kolla lite när jag kommer hem, har dock haft vissa problem med loggarna (säkert handhavande fel)
BadaBing
Ok, Låter skönt !
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag tycker 195 km/h på rakan låter lite väl snabbt för en 3,2 l limo. Jag kom upp i max 180 km/h med min M3 3,0 och en kille som var med och körde med sin 500 hk Audi RS4 kom upp i 200 km/h.

/Daniel
Det handlar mycket om utgångshastighet och bromspunkt. Jag låg hela tiden mellan 190 och 195 km/h på loggen (riktig fart), ej mätarfart alltså.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.