AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.524

Film: Ett flygande varv runt Gotland Ring med min M3 e36

Sida 3 av 5
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jag körde inte själv, m3an blir inte klar ännu på en månad och porschen köpte vi igår.
Jag är tyvärr inte på gotland den helgen eftersom jag har tenta på måndagen, men jag skickar dit någon att hålla koll på dig så du inte hittar på några dumheter. :D

Keep up the good work!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jag körde inte själv, m3an blir inte klar ännu på en månad och porschen köpte vi igår.
Jag är tyvärr inte på gotland den helgen eftersom jag har tenta på måndagen, men jag skickar dit någon att hålla koll på dig så du inte hittar på några dumheter. :D

Keep up the good work!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för svar på Performance boxen, ska genast kika närmare på detta.
Ingen som tröttnat och ska sälja sin?

Flåklypa:
Jo jag var där och körde. Men som arrangör så får man vänta till eftermiddagen innan man får köra (dock han jag med ett kort pass innan lunch). Vet inte om du såg min Avusblå E36 M3 med 18" splitfälgar.
Jag såg några med en liten dosa i framrutan men tänkte inte så mycket på vad det var.
Hur fungerar den då? som jag läst mig till kör man två varv på banan för att mata in hur den ser ut, sen är det bara att tuta och köra och den ritar upp spårval på datorn, räknar ut varvtider osv upp till 99 varv. Låter som en kul pryl, men hur exact är den? Är den svår använd?

Lite krockad i fronten, vad har du nu gjort?

MVH
Richard
Stämmer bra angående infon men jag undrar om den inte lagrar varv tills minneskortet är fullt?
Du kan få ut massor av information, Acceralation-, Deacceralation- och lateral G-kraft, hastighet, höjd, tillryggalagd sträcka, spårval, varvtid, 6 splittider per varv, prestandamätning, Vmax, POI (fartkameror), effektmätning...mm.mm.
Du kan alltså kika i loggen och se exempelvis vilken högsta hastighet du har på banan och var den punkten är, vilken acceralation du har där, hur långt du har kört, vilken höjd den ligger på och om det lutar m.m. Den loggar allt denna info 10 ggr per sekund.

Men det bästa av allt, Performance/Driftboxen är skitenkel att använda.

Jag råkade knyckla till den lite i en bilkö (mitt fel) men det är bara mindre plåtskador som skall fixas inom kort.

Flåklypa
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Flåklypa : Vilka G-krafter kom du upp i med R-däck? Kul och veta vad det gör med greppet..
Kom du ihåg slutfarten på långa rakan också, hade själv runt 160 men fegade lite förra året när jag körde med 328:an :-)

Mpower
Betan,
På Gotland körde jag med Slicks och på Mantorp med gatdäck. Skillnaden är markant men jag har inte jämfört värdena men kan göra det vid tillfälle. På Gotland hade jag 195km/h enligt GPSen (Performandeboxen) som mest på rakan. Kan kolla hur fort det gick på Mantorp ikväll.

Flåklypa
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Flåklypa: Ok, kolla det!

Mpower
z3mpower, boxen lagrar 99 varv i rad. Sen måste du tanka :) Minneskortet lagrar på till dess att det är fullt, har för mig att 64mb räcker till 10 timmars körning. Mao så "buffrar" boxen 99 varv, oavsett längd, sen skriver den ner dem till kortet.

När vi tävlar har vi ett minneskort vardera som vi skiftar under förarbyten, fungerar faktiskt riktigt bra.

Finns en fantastiskt bra sammanfattning av vad man faktiskt kan utläsa av boxen här, Länk (osäker på regler om att länka till andra forum, hoppas det är ok).

Till sist som ren kuriosa, på Mantorp har vi med vår S60 Challenge ungefär 205-210km/h vid 100-skylten.

Hej igen.
205km/h hade jag som mest efter långa rakan, då bromsade jag någonstans vid 175 meter (strax efter 200 metersskylten) med mina gatdäck. Lägsta hastighet i chikanen innan rakan var strax under 65km/h.

Max lateral G är strax över 0,9 med gatdäcken. Detta uppnås i den första (snabba) vänstern efter långa rakan.

Med slicksen på Gotland hade jag strax över 1.1 G

Flåklypa
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Fina värden,driftboxen är som ett kinder ägg med många roliga finesser.
Kom ihåg att ovan som man är ville bromsa tidigt efter mantorpsrakan men övning ger färdighet så nästa gång få man TA I lite mer.

Mpower
Det som är lite roligt med driftboxen vs preformansboxen är följande.

Med driftboxen kan man ju som alla förstår mäta drifting. Upp till 6 st sektioner kan man i följd mäta samt få scor på, direkt i displayen.

T e x sätter jag i min lokala rondel upp en visuell sektion runt rondellen. Väljer man sedan att köra rondellen på full drift så får man en score direkt i displayen(1-10). Scoren beräknas på hur mycket vinkel man har på bilen samt hur hög hastighet samt längd man har.

Allt under ca 5 grader(10 grader) är ej drift samt man måste ha mer än 25km i fart för att det ska vara drift. Om man inte överstiger detta, eller när man understiger detta är man således inte i drift längre!

Sedan kan man sätta 6 st sektioner i följd och bli poängbedömd. Nåväl inte ska man drifta i rondeller.

Sedan har man faktiskt nytta av driftmätaren även om man bara är intresserad av bankörning. P g a att man ser driftnålen slå över en gradskala när man kör varven i datorn. Optimalt är ju när nålen står runt 0 grader under ett helt varv, här har man ingen drift på bilen således går det generellt fortast på varvet då(finns undantag då svag drift på bilen ger bättre fart).

Visst känner man av när man kör om man får svag drift på bilen eller inte, men kan va kul att bekräfta via datorn att man känt av rätt :-)

Har nåt varv från Mantorp från förra året då jag kör runt på 1.29.9. Klart är att jag bör hitta mer fart runt då just detta varv går aningens på för mycket drift. Särskilt ut ur chickanen mot rakan var det väl mycket vinkel på bilen för att det ska ses som ett tajt snabbt varv.
Boxen gör oxå att man ökar sin medvetenhet kring bankörning.
T e x ser jag på mina två snabbaste varv på Mantorp samt Gelleråsen att jag faktiskt har väldigt lika vmax på långa rakorna på båda banorna. Visst torde Mantorp vara längre, men ut ur chickanen går det långsammare än ut på rakan på gelleråsen, samt att det är svagt upp på mantorp.

På mitt 1.14.0 varv på åsen har jag vmax på 203.67 mot mitt Mantorp varv på 1.29.9 har jag vmax på ca 206km. Har ju efter detta oxå kommit på att jag kan bromsa ca lika sent på Mantorp som jag gör på åsen. Vilket jag inte gjorde under mitt mantorp varv, bromsade väl tidigt då.
Klart är att boxen ökar medvetenheten kring körning på bana, vågar nog påstå att man blir en bättre förare om man kör med en box och analyserar sin körning. Även tittar på annat än tid.

Vi har(Jbergin) gjort overlays då Rickard Göransson samt Thed Björk samt jag kört min bil på gelleråsen, (under samma förhållanden)både på slicks samt på r-däck, under två dagars bankörning förra året. Man ser exakt hur vi alla tre använder bilen, gällande spår, fart, G, tid o s v. Klart lärorikt!!
Jag samt RG körde i princip identiska spår, medans Thed B körde lite andra spår.

Göte Sjögren
Fräsigt Göte!
Eftersom du kör med raketfart runt de flesta banor, och i synnerhet Gelleråsen, skulle det vara kul att få ta del av ett varv från din Driftbox där. Om du vill får du gärna maila det tillsammans med en overlay för banan. mangelind@yahoo.se.

Flåklypa
Raketfart, tja kanske i vissas ögon, referensramarna gällande vad som är snabbt är ju högst olika. Mycket beroende på vilken erfarenhet man har från bilkörning på bana, ja säkerligen beroende på just det värderar man nog detta med vad som är raketfart eller inte högst olika skulle jag tro.

(vad som är fort för en särskild bil runt bana o s v) Uppenbarligen har vi högst olika referensramar gällande fart du och jag, i vart fall utifrån hur jag tolkar ditt inlägg(post)

Självklart kan jag maila över info.
I övrigt ligger mitt senast 1.14.1 varv från gelleråsen i print i eftersnackstråden på rejsa. Se tråd clubsportracing på gelleråsen 10 april 07.
Där ser du exakt mitt spår samt vmax samt tid.

Lika självklart som du har varv från din körning, ja lika självklart har jag, givetvis kan du få dom på mail. Har varv från slicks körningen oxå, 1.13.3 på åsen då ensam i bilen. Två i bilen med slicks stadiga 1.13.8- 1.13.9.
Med r-däck som bäst på åsen förra året ensam i bilen 1.14.0, med två i bilen ja då har jag inte kommit under 1.15.0.

Appropå raketfart som du nämner, Rickard Göransson körde min bil med mig som passagerare(samma förhållanden) på r-däck på 1.13.6.

Betänk då att jag körde 1.14.0 på r-däck ensam i min bil!

Så hade RG kört själv hade han tagit bort ca 1 sek på sin 1.13.6 tid(eftersom jag alltid tar bort ca 1 sek på tiden på våra svenska banor om jag kör ensam vs passagerare) Ja då hade RG varit nere på 1.12.6 alla gånger, enligt mina personliga referenser gällande CSL samt bankörning, ja nu närmar vi oss raketfart! (olika referensramar)

1.14.0 på r-däck är i mina ögon långt från raketfart runt åsen!
Men visst är 1.14.0 mycket, mycket fortare än 1.17.5 på åsen vid en jämförelse t e x.

Göte Sjögren
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Oavsett vart referensen för raketfart går så har det varit intressant att läsa om dessa boxar. Tyvärr läste jag dock på rejsa.nu (där det diskuterats vilt under rubriken BMW Spring Break på Mantorp) att vi inte får använda dessa boxar på BMW klubbarnas banträffar, skit trist! Så oavsett hur bra de är och hur mycket man skulle kunna lära sig av att analysera sina data, så får ingen form av tidtagning ske på dessa träffar. Det har med försäkringsfrågor att göra.
Jag hade hoppats på att kunna använda banträffarna som övning för att kanske en dag kunna gå över till tävling (typ BMW cup eller SLC), men att öva utan att kunna mäta resultat känns lite meningslöst, hur ska man då kunna veta när man förbättrats? Man vill ju gärna få någon form av bekräftelse på att man gör framsteg, eller om man provar något nytt spår, broms punkt eller dyligt inte försämrar sig.
Så jag är i skrivande stund lite osäker på om man ska lägga nästan 5.000kr på en Performancebox alt ännu mer på en Driftbox (det lutar dock åt en Performencebox).

MVH
Richard
Richard jag förstår dig fullt ut. Jag driver tillsamans med en vän från Norge clubsportracing.eu(se/no)

På våra träffar har vi driftboxarna som ett verktyg för att just göra körövningar på banan.
Dock så respekterar jag BMW SC för deras regler på deras träffar fullt ut(är instruktör där).

Sedan är det ju så att vi har inte fullt så många bilar på våra event ca max 25-30st, vilket gör att loggningen funkar tillfredställande på banan. Det ger ju inget att logga sin körning på banan då det är helt fullt av trafikt, fullt av omörningar hela tiden o s v. Sedan har vi ju säkerheten att tänka på oxå, därav färre antal på eventen.
Vi håller medvetet ner antalet deltagare, till trots att vi skulle kunna fulla upp med mer. Klart våra träffar kostar ju mer oxå, men då tillhandahåller vi oxå en analys på din körning vs ett proffs. Detta är givet en eye opner för många, man vidgar sina vyer och får ett annat medvetande kring sin egen körning.
Vi kör även bilkontrolls event allt för att bidra till att öka säkerheten på banor och i trafik. Man ser årligen allt för många som snurar av banan p g a de överkör, tränar man upp sin billkontroll slipper man åka av banan om man råkar köra över gränsen(vilket är väldigt vanligt förekommande på alla banträffar). Samtidigt gör denna träning att man blir mer närvarnde i sin körning vilket bidrar till att man själv kan bestämma om man vill köra inom greppgränsen eller över med kontroll(ej drifting på banan samtidigt som bankörning).

Vi har hyrt Våler banan i Norge den 18 juni, det är i princip fullt sedan lång tid tillbaka, men ett par plater finns kvar! Se inför träffar på rejsa.nu

Vi på clubsportracing ser på saken lite annorlunda än BMW SC. Vi menar just som BMW SC att tävling samt träning för tävling är strängeligen förbjuden på gatbilsträffarna samt att vi kör ingen officiel tidsträning. Vi analyserar körningen efteråt, tar del av all info vi loggat på banan.

Dock ser vi inget problem i att boxen loggar körning på våra deltagare, utan tvärt om ser mer än gärna att våra deltagare loggar sin körning. Därför är kan vi oxå verkligen kalla våra träffar körövning. Våra deltagare blir mer medvetna om sin egen körning samt sin förmåga till bilkontroll, allt för att bli en tryggare förare i trafik samt på banan.
Vi kan ju alla göra tolkningar till om försäkringsbiten gäller på banan om man kör med box i bil o s v. Vi kör ju ingen officiell tidtagning på våra träffar utan loggar körning, detta sker ju på samma sätt med video kamera på BMW SC träffar eller andra träffar. Egentigen ingen skillnad då man gör analys av film hemma där framgår ju oxå tid om man vill, likaså via boxen, när analys sedan görs ser vi ju tid om vi vill efter eventet.

Känner man oro inför sitt försäkringsbolag BÖR man då man kör med box i bil köra med minnseskort i, samt i boxens display ha den verkliga farten synlig(ej tid!). Således ser man inga varvtider under körningen(med andra ord detsamma samma som om man kör med filmkamera i bilen). Det enda man ser i box displayen är hastigheten(tid syns inte alls i speed mode!!)!

Sedan kan man köra in minneskortet i datorn o få varvtider samt mycket annan info efteråt.(är ju ingen skillnad mot att senare se en video film från träffen) Men vi ser mycket annat som är utvecklande gällande körövning, spårval, bromspunkter, G, longitud/lat mm. Allt detta försöker ju alla som kör banevent att träna på, dock blir det mer godtyckligt om man inte ser svart på vit vart man t e x placerar bilen i en kurva mot apex eller hur man förbättrar sig nästföljande gång gällande greppnivåer eller dylikt. Det är sällan man kan gissa sig till hur en körning var, visst vi tolkar alla in olika, men ingen kan hävda att de vet hur körningen var(utan logg), mer att de tolkar det som om körningen var si eller så. Att ta det till en nivå extra som hobyförare är numera ingen omöjlighet med hjälp av analys.

Säg att du har en Porsche med Sport crono paket som finns som tillval på alla nya porschar, ja då sitter ju ett tidtagar system i bilen orginal, inte hindrar vi dig från att åka på våra träffar p g a det, detsamma gäller boxen.

Slutligen vi på CSR tävlar inte på eventen, inte heller tränar vi för tävling, vi jobbar med mer djupgående körutveckling. Att endast köra varv på varv på banor är inte lika utvecklande eller kul som om man tittar lite på vad man egentligen gör på banan via en logg efteråt. Att göra det betyder enligt våra tolkningar inte alls att försäkringen upphör att gälla på banan av just denna anledning. Körövning är inte tävling eller träning till tävling. Jag antar att man kan tolka det hur man vill i slutändan. Juridiska frågor är väl inte alltid så självklara i grunden.
Mvh/Göte Sjögren

Göte Sjögren
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har funderat på att skaffa en dylik box, men ännu inte gjort det.
Som jag ser det är det inget konstigt att BMW SC sätter försäkringsfrågan främst. Det jag undrar över är om det går att föra en dialog med berörda försäkringsbolag, för även om dessa boxar kan ge varvtid så är det inte det som behäver vara den primära funktionen. Det jag vill veta är hur bromspunkter, spårval och hastigheter i olika sektioner, m m korrelerar till varvtiden. Varvtiden i sig är inte det viktiga.
För min del skulle det vara helt OK att montera en box i bakluckan, ha en extern antenn och sedan studera data hemma. Jag har mycket svårt att se hur det skulle påverka säkerheten negativt på banan. Är det verkligen sådana situationer som "förbudet" mot varvtidsmätning avsåg att hantera? Man kan kanske höra sig för med försäkringsbolagen i vart fall.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag håller helt och fullt med Nockenwelle.
Jag är inte heller intresserad att under körpasset glo på några små digital siffror för att se hur snabbt varje varv har gått (visst är det intressant men först efteråt när man börjar annalysera hur ett körpass gått). Jag skulle också kunna ha min box monterad i bakluckan / bakrutan (fast då kör man väl baklänges!) bara för att få allt loggat, under körning så håller jag mina ögon på medtrafikanterna och banan där jag övar bromspunkter, spåral osv för att bli en bättre förare (ok även ett öga på flaggvakterna, om vi ska vara petiga).
Jag funderar även på att skaffa mig en videokamera att fästa i bilen för att kunna annalysera mer + att uppleva körningen igen när man är hemma (lång från banan).

Ska jag kanske byta klubb för att kunna få hålla på med detta? Vore tråkigt att behöva lämna klubben.

MVH
Richard
Personligen tycker jag att en av det bättre sakerna med boxen är just att få direkt feedback i displayen hur man kört varvet. Detta får man av att varvtiderna förnyas per varv hela dagen lång. Det syns tydligt i displayen vilken tid man kört på, särskilt tydligt syns det om man placerar boxen på ett bra ställe i framrutan. Just att få tid direkt i display är en av anledningarna till att man enklare kan förbättra sig till nästföljande varv o s v.

Man har känslan i bil och kropp just för stunden, vilket gör att man därför lätt kan ta till sig ..ok just här fick jag lite för mycket drift på bilen ur böjen, ja efter att ha åkt med boxen en tid vet man fort att detta ger tiondelar i sämre tid på varven. När tid visas just för stunden, ja då kan man oxå lätt testa olika spår samt körsätt för att verkligen se vad som funkar, real life situations.

T e x körde jag på Gotland för några v sedan. Fick då en kille som åkt över 4000varv där att åka med mig, han visade mig spår(han brukar instruera där ibland). Nu till det intressanta, då jag körde hans spår körde jag ca 1.5 sekunder långsammare än när jag körde mitt spår. Jag körde flera gånger de olika sätten(spåren) Då han var med, han såg själv resultatet i display!
Helt givet var mitt sätt snabbare. Vilket han själv oxå uttryckte.

Hade vi inte haft boxen, ja då hade det ju inte varit lika uppenbart. Till trots att man kände att hans spår inte passade min bil eller mitt körsätt, så kunde jag ju inte lika säkert avfärda hans spår.
Men nu kunde jag avfärda det, facit talade tydligt vad som funkade/ inte funkade.
I övrigt är analysen självklart intressant, men återkoppling per varv är inte att underskatta om man har ett intresse av sin framfart på banan.

Göte Sjögren
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, jag håller med om att det finns en klar poäng med att se varvtiden direkt, men har förståelse för om försäkrinngsaspekten utesluter detta. Men som en "second best"-lösning skulle det vara finemang att kunna läsa av alla data i efterhand.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo självklart vill man ha resultatet med en gång, men precis som Nockenwelle säger så är ju näst bästa lösningen att få använda den i alla fall men kika på resultatet i efterhend.

Personligen tror jag ingen håller igen bara för att man inte har denna mätare i bilen, de flesta (som är intresserade av att ha en sådan manick i bilen) kör nog redan så fort vi bara kan ändå. Med mätarens hjälp skulle vi bara kunna få bekräftat vilket spårval som faktiskt var snabbast, så man lär sig det. Annars är det ju bara en massa tycken och spekulationer.

Om någon tröttnat på sin box (då den inte får användas på BMWSC banträffar) så kan jag vara intresserad av att köpa den, droppa ett mail.

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.