|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Försäkringsfrågan varierar beroende på arrangör, m m. Om man åker på BMW Sport Clubs banträffar och har bilen försäkrad i BMW Originalförsäkring gäller denna. |
|
BadaBing |
Ja jag känner till det, det är bra! Men turer på Gotland och andra banor där man inte kör arrangerat med ngn club. Det är ju "allmänhetens åkning" på Gotland.. |
|
Det va snyggt kört! Kört mycket bana eller?? Är det någon som kan svara på om jag får lov att köra på bana eftersom jag har en cab. Har överrullningsskydd men vet inte om det räcker?! Tyckte banan såg riktigt rolig ut! Vill man inte köra en bana där det svänger kan man ju bara köra ner till autobahn och gasa lite.... Syftar på pg_ice komentar om musse pigg bana! |
|
|
herkules Det finns nog inget generellt svar på din fråga angående cab utan det varierar från arrangör till arrangör. BMW SC rekgler angående cab borde finnas att läsa på deras hemsida. Men många träffar får du säkert köra på men kolla med arrangören innan |
|
|
Herkules: Man får köra cab men sufletten måste vara uppfälld. Denna policy gäller 99% alla banarrangörer. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Har varit Z4 roadster och Honda S2000 på dom träffarna jag varit på så det är nog helt okej att köra med cab. Har varit på Gotland Ring tre gånger nu, så man börjar lära sig banan =) /Daniel |
|
|
Danragn: Tro mig, du har inte lärt dig banan. Jag har kört 1000+ varv på gotland ring och hittar nya spår varje gång jag är där. Det är det som gör den så rolig. De flesta andra banor i Sverige lär man sig ganska fort... Keep up the good work! |
|
|
Triss: Har inte sagt att jag har helt rätt spårval, men efter en del varv med banskötaren så satt dett rätt så bra iaf.. Ursäkta då!!!! /Daniel |
|
|
Jag menade inte att vara dryg. Glömde visst smileyn.... Jag menade bara att ditt uttalande om att man börjar lära sig banan efter 3 besök kanske avskräcker andra i tron att den är tråkig. Keep up the good work! |
|
BadaBing |
Ok BMWkompisar.. har ngn lust att svara på vad ni gör med försäkringen då ni kör bana ? Tack på förhand |
|
BadaBing: Kör Trafikföräkrat!!!! Haha... /Daniel |
|
|
Har iaf jag gjort, men visst kan man ha Helförsökring men då får du dumpa bilen i nått dike längre bort om du skulle åka av.. /Daniel |
|
|
Med rätt utrustning på bilen, däck och bromsar kan man köra riktigt fort och relativt säkert utan att behöva köra av. Ska man satsa hårdare ändå och närma sig gränsen så ökar ju förståss risken för att man kör av. Det är nog upp till var och en vad man är ute efter, jag kör bara fort och tycker det är kul. Men visst kan det hända en olycka för även den bäste, så bara för att man är duktig och har lagt en förmögenhet på bilen så säkerställer inte det att man inte åker av. Jag har min bil försäkrad i BMW originalförsäkringar och den täcker i alla fall flertalet av de banpass jag tänker köra. Ni som kör av och smäller era bilar och sen dumpar dem i något dike och skyller på det, jag hoppas ni inte klagar på att premierna på våra BMW försäkringar är dyra, ni är nämligen en av orsakerna till de höga premierna. Vad finns det sen för olika apparater att välja mellan om man vill mäta hur snabbt man kör, spårval osv? Ni snackar om att jämföra spårval på datorn, vad har ni då för utrustning? Låter mycket intressant, vart köper man sånt? MVH Richard |
|
|
Richard, ww.racelogic.co.uk eller ring Ralf Christensson (Christensen?) på Mindation AB. Jag har den enklaste, en Performancebox som kostar 5000:- men det finns mer avancerade prylar ända upp till 100.000 om man vill. Jag tycker dock att min är fullt tillräcklig! Visst var du på Mantorp, jag hade min box i framrutan (technoviolett M3 Limo lite krockskadad i fronten), boxen är inte speciellt stor. Flåklypa |
|
|
Länk |
|
|
Här kan du köpa den i Sverige och läsa om den på svenska Länk |
|
BadaBing |
OK tack för svar !! |
|
Triss om du kört + 1000 varv på GR och fortfarande hittar ny snabbare spår, ja kanske har du sovit under drygt 800 av varven då:-) Göte Sjögren |
|
|
Haha, det är möjligt... Jag var och tittade när du körde förra helgen, det såg mycket bra ut. :D Vad jag såg finns nog en eller annan kurva som du skulle kunna finslipa lite. Skall du ner någon mer gång under sommaren? Jag åker mer än gärna med och visar hur jag tänker... Jag har ett helt annat spårval än instruktörernai på en sektion som jag tycker passar bmw bättre. Förresten sa jag väl inte att jag hittade snabbare spår, bara nya... ;) Keep up the good work! |
|
|
Triss fint att du tog det bra, jag tramsade bara lite. Nä de riktigt du sa ju bara nya spår. Personligen har jag väldigt lite erfarenhet av GR och jag håller med om att den är utmanande. Jag körde best lap på 1.31.9 på r-däck så du har helt rätt i att jag säkert bör kunna finslipa detta lite grann. För inte hittar man sitt lägsta på GR med så få varv jag har där. Körde runt med en del killar från gotland som kör väldigt mycket där och fick en del tips som funkade bra samt andra som funkade mindre bra. Körde jag enligt en av killarnas spår(han hade väl kört ca 4000 varv) ja då var jag ca 1-2 sek långsammare än mot hur jag själv kör. Spårval är ju väldigt individuellt oxå till viss del beroende på körsätt, grepp, bil, fart o s v. Har loggat allt i min driftbox och ska titta på allt någon dag. Började dagen med 1.33.4 för att fort komma ner på 1.32.2 tider. För att därefter komma ner till best lap 1.31.9 ja för att nå dit fick jag kämpa på en hel del för att ta 1 tiondel vid varje försök. Du borde kommit fram och hejat, körde du oxå på banan då vi körde? Bilen är på verkstad nu då bakklumpen förmodligen gett upp samt servopumpen gav oxå upp på Mantorp. Nåväl om jag hinner få ut bilen snart åker jag nog till GR den 17-19 maj för mer körning. Mvh/ Göte Sjögren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.