|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har idag varit och tittat på en BMW 328i e46 - 98. Det är sedan modellen. Den är rikligt utrustad med sportstolar, stor AC, lilla navigationen, glastaklucka mm mm. Är det nu någon speciellt jag ska tänka på innan ett ev köp? Något speciellt som brukar vara fel? Jag vet att bussningarna bak bör bytas inom en framtid för den "klonkar" och den har en rostfläck. Bilen är importerad 02 och har gått drygt 21000 mil, är det för mycket för en sån bil? Så till det som är mest trist, serviceboken stämplades sist på 14000 mil. därefter privat, ska man dra öronen åt sig? Tack så mycket på förhand!! ps. Han har gått med på M-test. | |
| absolut inte gått mycket för en 98 årsm.hade den gått 12000mil då hade det varit skumt.har han spart kvitton på matrial o jobb efter dom 14000milerna?gör ett m-test,vad har du o förlora? | |
|
Finns det kvitton på service-material så ser jag inget hinder, går det däremot inte att styrka alls att oljebyten osv är gjorda så avstå. Min bil har gått 17600 mil men det varken syns elelr känns så jag kan inte tänka mig att 21000 mil ska göra så stor skillnad. M-test är väl rätt bra för koll av slitdelar, tex kan ju fjädrar och dämpare vara dax att byta om det inte är gjort. Min bil: Länk |
|
|
Kolla rost på insidan motorhuv och bagageluckan vid handtaget. 21000 mil på snart 10 år gammal bil är ju 2100 mil om året. Daniel Länk |
|
|
Okej, nja. Det är väl det värsta, han kan inte styrka några oljebyten, men färddatorn säger att det är 800 mil kvar tills oljebyte. Hmm.. Är jäkligt sugen på den, den är fräsch! Är det någon större skillnad på 328i motorn som sitter i e36 an? |
|
|
Hejsan! Kontrollera gärna så att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur, dvs att nålen pekar rakt upp. Vanligt med termostatfel på denna modell. Sen är det väl de vanliga felen på E46 or såsom rost vid baklucka, motorhuv,, brustna bakfjädrar. Annars så är det en toppenbil, lycka till. "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Hitta nåt annat! Finns för mycket bilar på marknaden för att köpa en bil utan komplett servicebok och som dessutom är rostig! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Man ska inte hänga upp sig på en bil. Jag var i december ute efter en e46 328 och var runt och titta på ett femtal olika och dom var fina allihop men två var skruvade som jag fick reda på via garantireprations utdrag. och en med mycket rost, både huv och baklucka(var svårt att hitta men skruva bort handtaget på bakluckan så kommer du garanterat att hitta på dom äldre modelerna. Sen stod jag med två bilar kvar som var jätte fina. den ena svart med lite dåligt info om vad som var bytt på den så som länkarmar, termostat, fjädrar mm. det är saker som nästan måste vara bytta på dom äldre i allafal för om inte kommer du med största sanolikhet få göra det själv. Sen att bilen var svart som kan vara den snyggaste färgen att ha på en bil om det vårdas rätt med gud så otaksam att ha om man inte gör det. allt synns. Så det skula med att jag köpte en tittansilver metalic 328ia-98 svensksåld och en ägare med 10600mil med full med kviton,alla byten på delar som ska vara bytta och givet vis en fullstämplad servisbok. Bilen kostade 15000 mer än dom andra men jag mår bra och bilen mår bra och om jag skulle vara dig skulle jag titta runt lite,, i ett bil köp ska det hälst inte finnas några frågetäcken och det gör att både du får ett trygare ägande och även blir den mer lättsåld när du sen vill byta. |
|
| Mikel.. Jag tror jag hitta bilen på blocken en grönmetalic va? från uppsala och väldigt billig. men tänk en eller två gånger till. jag tror det blir ett impulsköp av dig pga pris och att bilen finns nära dig. | |
|
Ja precis det är bilen på blocket, Jag är rädd att du/ni har rätt. Den är väldigt billig och nära! Men det är bland annat det som är hela saken! Jag har bara ca 60 000 kr att röra mig med! Och för dom pengarna får man annars ingen 328 - e46! Den är ju så mkt finare än e36 an. (som man sällan får för 60 tkr heller!!) jag ska dra med mig farsan upp någon dag och kolla igenom den, grundligt! Men M-test då, räcker det alltså inte för att vara "säker". Har ju som sagt bara 60 tusen å röra mig med och jag Vill ha en fin BMW med krut i, och ingen 5 serie. den är jag för liten för:( |
|
|
Ja Mikel. om du bara har så mycket pengar så är det en bra bil om du inte vill ha en e36:a. men ha i baktank att du säkert kommer få lägga ut en 10 tusen på den minst om du vill fixa rosten och alla andra anonyma fel på den som säkert kan dyka upp.. Lycka till med ditt bil köp |
|
|
be säljaren teckna blocket bil garanti, så är du garanterad i 6 månader,,, om något skulle dyka upp 0ver and out |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.