AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.291

Byte av Generator/Servostyrningsrem och AC rem

Kl
27
Klet
540iA -93
Det kommer ett skrammlande ljud från bilen och kunniga som har kikat på bilen säger att det är vattenpumpen som sjunger på sista refrängen. Dom sa att jag skulle ta bort remmen som går till vattenpumpen och starta bilen en snabbis om ljudet då var borta så är det den det är fel på. Så då är min fråga vart sitter spännhjulet som spänner upp remmen på en 540 e34, det är enn massa hjul där nere svårt att se vilket det är, tänkte även byta bägge remmarna medans jag ändå är igång för de är så slitna, vart sitter då även spännhjulet för AC remmen?
Tack på förhand
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Eftersom du har en rem till allt utom ac:n så ger det inte så mkt att hänga av den och prova då både generator , vattenpump och 2? löphjul då stannar. Spännaren sitter på löphjulen , se= Länk
Ta tag i fläkten och känn om vattenpumpsaxel glappar.
Remmen till ac:n har bara ett löphjul och det är den som spänner remmen(justeras/byts underifrån).
Kl
27
Klet
540iA -93
ok tack. En dum fråga, men eftersom jag inte är så van meckare så måste den ställas, vilka skruvar/bultar är det jag måste lossa på för att reglera spännhjulen?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Spännaren innehåller även en gasdämpare(nr11) som ser till att remmen alltid har rätt späning och denna bör gå att komprimera en del genom att ta tag i remmen och dra , sedan så får man låsa spännaren på ngt sätt så att den inte fjädrar ut igen.Skulle detta inte räcka för att få av remmen så kan man även släppa på spännaren genom att lossa skruv nr 9 och 10 som är en slags grov justering har jag för mig.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Obs rita upp hur remmen är dragen runt de olika hjulen innan demonteringen!
Kl
27
Klet
540iA -93
OK, tack så mycket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.