AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Dyrt montera däck?

Gu
35
Guru
535i -91
Ska ersätta mina gamla däck med nya på samma fälgar. Eftersom jag redan inhandlat nya däck så är jag enbart i behov av demontering av gamla däcken, montering + balansering av de nya. En bekant påstår att detta kommer att kosta minst 500kr per däck. Kan det stämma? Låter orimligt dyrt tycker jag...
På Mobildepån i Bromma har de en prislista på väggen där jag vill minnas att det står att byte av däck på fälg kostar 200kr/styck om det är 17". Vore jag däckshandlare och någon kom till mig med nya däck inköpta av någon annan skulle jag nog ta 500kr/styck för skiftningen.
tv
36
tvf
520i - 1989
Jag tycker det låter jävligt dyrt med 200 kr, För att inte säga 500 kr! Va fan byter ni däck! hos en guld firma. Det dyraste jag har hört är 150, Det brukar ligga mellan 50 - 100 kr, inte ett jävla öre mer skulle jag betala, och det finns många som byter däck.
tv
36
tvf
520i - 1989
P.s det tar bara ca: 20 - 30 min att lägga om och balansera alla fyra däcken, Tar det längra tid, då är det bara att åka till en annan firma, för då vet dom inte vad dom håller på med.
Jirar
Priserna som du har fått höra, och som Mäkinen påstår är ju rena skämtet.
500:- per däck, normalpriset ligger ungefär på 500:- för hela jobbet,och som tvf skrev (finns många som byter däck)stämmer alldeles riktigt.
Ring istället runt och jämför priser.
Lycka till.

300:- för 4 hjul tycker jag är rimligt, det är vad jag betalar.

hur kan dom motivera 500:-/däck? finns ju däck som kostar 500:- styck inkl montering, skulle däcken i princip vara gratis då?

för 500:- hade jag krävt en renovering av fälgarna med på köpet.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
500:- för fyra däck är ett godkännt pris.
bor du i Stockholm?

fyrhjulsdrift är roligast!
bl
2.296
blixten
325i -88
Det är tydligen väldans mycket mer jobb med att få av lågprofildäck på 17 tumsfälg än vanliga däck och fälgar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag förstår handlaren till fullo då folk springer och köper billigdäck och sen ska ha lokal service då är det klart det kostar.
Mvh Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
500:- för alla fyra betalade jag.

/S
clr
Asken: det är precis som du säger, kommer man med nya däck och vill ha dom skiftade brukar handlarna ta ett högre pris. Det har dom sagt till mig, jag åker med samma fälgar året runt och skiftar endast gummit (det brukar kosta ca. 500:- sek i Sthlm)
Men så mycket mer jobb är det inte att skifta lågprofilare än högprofilsdäck, men visst är dom lite "hårdare"
Pratade just med Däckproffsen i Sundbyberg, de tar 500,- för hela klabbet. Skifte, balansering etc...

Ha en fin...

T
Bytte 18"däck förra veckan och det gick på 500kr för allt på 4st däck.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kan inte handlarna hålla konkurenskrafitiga priser så får de skylla sig själva. Folk är ju inte dummare än att de köper däcken där de är billigast om håller samma kvalité (Europa tillv.). I mitt fall gällde det 1450:- billigare per däck vid köp på internet jämfört mot min lokala Däckia lev. (Michelin Sport Pilot). Gissa var jag köpte dem.
bratten
Vill minnas att det kostar 50-100:- per däck som någon sa tidigare.Men köper du däcken av handlaren och det är lite justare däck så bjuder han på det oftast.
Enligt däckkillen i Danderyd som fick äran att kränga på mina 235/35-19 på fälgarna så är det ett grymt jobb med den storleken på fälgen och den låga profilen. Han tar 500:-/däck för en sån montering.

Länk
Just det...pratade med Däckproffsen i Sundbyberg innan jag lämnade in i Danderyd. Farbrorn ville ha 100:-/ däck och när jag upplyste om att det var 19" så sa han att då kanske det blir en 50-lapp till per däck. Låter inte som om han har koll direkt, vem vet hur fälgarna ser ut när man får tillbaka dom. Däckia i Lunda kunde inte ta jobbet då deras maskiner inte kan hantera så stora fälgar..

Länk
jo givetvis är det värre med så låg profil, men 18" borde väl alla klara.

och dessutom så med 18 och 19" spelar det ju inte så stor roll om det är några kronor dyrare med påläggning, däcken är ju inte gratis lixom, värre om man hitter typ 4 15" för 1500:- och sen ska behöva betala lika mycket till för påläggningen.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Gu
35
Guru
535i -91
Besökte en Däckia-butik idag. Omläggning + balansering för alla fyra däck gick på 495 kr och det priset accepterar jag. Men 500 kr per däck vore hutlöst, speciellt med tanke på att jag har originalfälgarna på 15".
Jag skrev att Mobildepån hade en lista där det står 200kr/däck för 17". Har man 15" är det självklart billigare... Jag betalade dock 200kr för två däck, men det var inte vad som stod på deras lista.
De svor över att behöva arbeta med BMWs originalfälgar. Det är inte helt lätt att få däcken över kanten när man lägger på dem.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
hehe, jag betalade omläggning av 4st 20", balansering på bilen o montering av alltsammans på bilen med 2 lådor pilsner... sort guld =) det kallar jag en bra däckverkstad! (f ö euromaster)

mvh Danne

390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen'
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.