AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
862

AC går för fullt, ingen tomgång... M30

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Nu börjar det bli varmt och skönt ute, AC´n går för fullt och förvandlar den gamla 735:an till en mobilt kylskåp!

Men min schrickade M30, som normalt har en lite "ruff" tomgång, gillar inte alls att bli maxbelastad av AC-kompressorn på tomgång och protesterar med att helt enkelt "dö" när man kommer till en gatkorsning och frikopplar.

Som ni förstår är detta inget problem man lever med utan det blir till att svettas när man kör i stan, alternativet är ju att köra "heal-and-toe" men det känns mer weber-trimmad 142:a än sjuserie på nåt sätt..

Efter vinterns delrenovering av motorn byttes insugspackning, bälgen mellan LMM och spjällhus etc så någon tjuvlyft tror jag inte smiter in.

Såå, finns någon lösning på det här problemet?

Ska tillägga att problemet fanns där förra sommaren också.

På 960:n jag hade för ett tag sen hördes klart och tydligt att när AC-kompressorn gick i reglerades tomgången upp - ska det finnas någon sådan funktion på M30:n?

En halvlösning kan väl vara att ha högre tomgång under sommarhalvåret - men den är ju i egentlig mening inte justerbar på dessa Motronic-motorer!

Ger man sig på och spänner gasvajern får man syndromet att efter man släpper gasen dalar varvtalet oändligt sakta neråt, ett jävla rusande blir det - irriterande!

Men - kan man justera spjällägesgivaren så att denna kompenserar på något vis?

Andra tips?

Min bil:
Länk
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
tomgångsmotorn..
Paap Reeder
... om tomg.motorn fungerar så undrar jag vad som händer om du lossar oljepåfyllningslocket och motorn går på tomgång??

På min M70 höjs inte tomg om man slår till AC´n.

MVH /// Paap R
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
på min 535 e34 så ökar varvtalet om man öppnar oljepåfyllningen, å eftersom att den är manuell så är det ju enkelt att kolla om tomgångsmotorn funkar. bara att belasta långsamt å se att motorn strävar efter att hålla samma varvtal...

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Vill minnas att jag skruvade bort locket vid ett tillfälle när motorn gick på tomgång - då dog den omgående. Ska testa lite senare idag!

Lägger jag på last genom att lägga kopplingen i dragläge utan gas kan jag nästan svära på att den dör.

Tackar för tipsen!

Finns det något "quick-fix" på tomgångsmotorn eller blir det att jaga en ny/bättre beg?

Min bil:
Länk
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
prova att lägga den i typ diesel ett tag, känn att den fjädrar, att inte fjädern är av.. har du tur så kärvar den bara! mvh CB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.